Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sthlm Tunnelbana!

Startat av Skrytsson, 06 februari 2011 kl. 23:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Efter skapelser inspirerade av science fiction-drama och actionfylld äventyrsfilm tyckte jag att det var dags för lite grå vardagsrealism.

Efter grubblande, letande, LDD:ande, byggande och kanske lite för mycket pengar i detta projekt har jag fått fram något jag tänkte visa.

Vad? Jo, Stockholms tunnelbana.

Men, vad är en tunnelbanevagn utan ett spår att åka på och en tillhörande plattform?

Ursprungligen hade jag tänkt göra ett storslaget Hötorget, men då slog det mig att en skitig förortsstation med grå arkitektur nog gör tunnelbanan mer rättvisa. So, this is what it ended up like:

En plattform med bänkar och papperskorgar.

Fast vad är en tunnelbaneperrong utan en j-vla massa folk?

Men vänta nu! Var är tunnelbanan?

Jaså, försenad! Vad vore tunnelbanan utan förseningar?  ;)

"Swoosh!"

Banan har även en interiör:

Några bilder på "riktiga" tunnelbanan:

Goldmember

Grymt snyggt!! och vilken lysande presentation!

/Goldmember

Nextuz

Om nån vet Vem tjejen som håller i påsen är.. kontakta mej...

Nextuz

OJ.. eller jaha..
Jaa... snyggt bygge... =)
Hur har du löst strömförsörjningen i den tredje skenan? :P

Anders Nolberger

Otroligt! Ett av de absolut snyggaste byggen som presenterats på dessa sidor. Och fotot är också något som jag aldrig kan drömma om ayt matcha. Bra gjort!

Jag gillar hur du gjort gummimuffen mellan vagnarna, klarar den av att köra i kurvor?

tellblom

Enormt detaljerat, älskar papperkorgarna.  För mig som inte är ifrån Stockholm utan bara är där ibland  tyckte jag mig känna igen stationen som Kista (pga av dörrarna in till rulltrappan)

/Martin

micke

Riktigt snyggt bygge Skrytsson, du sätter verkligen ribban högt nu för oss andra innan vi kan visa något egenbygge härinne nu  ;)
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

mechamike

Ja , det var ju ett otroligt snyggt bygge!
Många snygga små detaljer.. vändkorsen gillar jag skarpt!

?

Teabox

Snygg. Tycker du har lyckats riktigt bra med att avbilda både tåget och stationen och alla minifigurerna hjälper verkligen till att liva upp stationen.

Sen gillar jag att du tog med lite referensbilder, det var många år sen jag själv åkte tunnelbana i Stockholm :)

dalle

Det är bara att hålla med. Riktigt snyggt och verklighetstroget bygge. Bra detaljer rakt över och sköna perrongscener.
Fast om det skulle vara helt realistiskt skulle du använt slitna och repiga bitar för den rätta förortskänslan. ;)

shiftaltcmd

SNYGGT!

Gillar skarpt att du är så generös med bilder.
Och det är inte bara bilder, bilderna blir också en historia/berättelse.

flossfloss

Ras 74

Riktigt snyggt Skrytsson! Jag älskar referensbilder, så jag blev riktigt nöjd med de du hade inkluderat.
Själva tåget har du lyckats få till riktigt bra tycker jag. Har suttit en liten stund och detaljstuderat
dina olika bilder ett tag nu. Grymt bra jobb, snygga detaljer. Själva stationen med allt liv och så vidare
är helt fantastiskt det med. Minifig Collection är verkligen riktigt grymma så man kan hämta en hel del justa
detaljer till MOC:s som denna.

Sen att du använt Flesh figurer är naturligtvis ett extra stort plus  ;D
Hade varit kul att sett en referensbild med gula figs för att se skillnaden.
Hade enligt min åsikt inte gjort samma rättvisa till din MOC.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Illuwatar

Imponerande bygge - du har verkligen lyckats fånga detaljerna. Man känner direkt igen sig, då man ser detta nästan dagligen... ;D

Som nykomling så undrar jag lite hur man får ihop så mycket "vanligt folk". Är det hopplock av diverse set-minifigs eller går det att köpa "vanliga människor"? Gör man en MOC i framtiden som är av denna typ (scen från vardagen) så blir det lite fel om det är Stormtroopers som vandrar på gatorna...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

AndersI

Jag kommer sent till kören, men måste verkligen instämma! Mycket snyggt bygge - inte alls bra för arbetsmoralen :-)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD