Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Familjens skuta: Eldaren

Startat av andreaseldh, 17 maj 2021 kl. 17:10

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

#45
Den mindre Seagullmotorn hade kromat rör. Men just den biten finns inte i silver så det får bli guld istället!

Tillägg:
Stud-io-filen innehåller denna motor och den vänstra från förra inlägget.

andreaseldh

Nu ingår även jollen i det elektroniska bygget, men hur fäster man linan? Och kanske blev den stora Seagullmotorn lite för stor? Det är svårt med skalan när man bara bygger i datorn.

andreaseldh

Lådan på babords sida i styrhytten gick under namnet Spegellådan, p.g.a. spegeln som var fäst på insidan av luckan. För varje år som gick sprack den i kanterna och blev mindre och mindre och rostigare och rostagare...

Den färdiga modellen kommer dock innehålla något annat, men exakt vad är hemligt!

andreaseldh

Så var masterna på plats också! Dom är förstärkt invändigt med Hose Rigid 24 L 75c24 eftersom Technic Axle inte finns i den längden. Tråkigt bara att 17485 inte har lodrätt axelhål, det innebär en vek punkt vid lanternan på förmasten. Troligen på aktre masten också, för hur ska jag annars kunna fästa flaggan?

CopMike

Citat från: andreaseldh skrivet 02 juni 2021 kl. 08:20
Så var masterna på plats också! Dom är förstärkt invändigt med Hose Rigid 24 L 75c24 eftersom Technic Axle inte finns i den längden. Tråkigt bara att 17485 inte har lodrätt axelhål, det innebär en vek punkt vid lanternan på förmasten. Troligen på aktre masten också, för hur ska jag annars kunna fästa flaggan?
Väldigt inspirerande och högkvalitativt bygge :D!
Jag tycker du ska skicka in det till LEGO Ideas - detta är ett set som jag skulle skaffa på rot!

andreaseldh

Citat från: CopMike skrivet 02 juni 2021 kl. 09:50
Väldigt inspirerande och högkvalitativt bygge :D!
Jag tycker du ska skicka in det till LEGO Ideas - detta är ett set som jag skulle skaffa på rot!

Tack för dom fina orden! Just nu tycker jag kanske att det är lite för personligt, jag menar hur många fiskeskutor har solceller, elverk och reservmotor av fabrikatet Seagull? Men jag kanske tänker annorlunda i framtiden...

andreaseldh

#51
Flaggan i topp! Nu är jag färdig med det elektroniska bygget, detta får bli min presentationsbild för Månadens MOC juni. Levangen fick sin plats på taket tillsammans med en stege för att klättra upp på detsamma. I original var den mycket fiffigt fastbunden för att inte halka men samtidigt vara lätt att stuva undan. Denna stege kan (åtminstone i teorin, den är lite för lång) fästas i 2540 på framkanten. Jollen är inte längre med i Stud-io-filen eftersom jag inte lyckades få till linan. Den är en 62812 med årorna 4794b om någon undrar.

ColA

Riktigt riktigt snygg  :)

andreaseldh

I en annan tråd har jag byggt signalflaggor. Dom är alldeles för stora för att passa här, men så här ser det i alla fall ut när man skriver Eldaren!

Men jag har fuskat lite och bara satt ihop bilderna. Så långt snöre med klättergrepp finns inte.

andreaseldh

Citat från: CopMike skrivet 02 juni 2021 kl. 09:50
Väldigt inspirerande och högkvalitativt bygge :D!
Jag tycker du ska skicka in det till LEGO Ideas - detta är ett set som jag skulle skaffa på rot!

Citat från: andreaseldh skrivet 02 juni 2021 kl. 11:11
Tack för dom fina orden! Just nu tycker jag kanske att det är lite för personligt, jag menar hur många fiskeskutor har solceller, elverk och reservmotor av fabrikatet Seagull? Men jag kanske tänker annorlunda i framtiden...

Och den framtiden är redan här! Jag har bestämt mig för att jag ska skicka in skutan till Ideas! Precis som den är med alla märkliga prylar. Jag ska inte försöka gissa vilka detaljer dom vill ha med eller inte. Jag har byggt så här och vill dom ha det annorlunda så får dom bestämma det själva. Fast på en punkt tänker jag smöra lite för dom. Jag skickade in Danmarks flagga som en fristående modell men fick avslag, så nu ska Dannebrogen få pryda masttoppen på versionen som jag skickar in. Men jag väntar tills jag har byggt den i plast så att jag kan bifoga några "riktiga" fotografier också, fast då med den svenska flaggan.

andreaseldh

Här är de två första bilderna i "presentations-föuldern". Nr 00 blir huvudbild, nr 01 visar att man kan montera stegen (om man tillfälligt tar bort takfönstret)!

Kan jag fortsätta ha genomskinlig bakgrund, eller ska jag "grinskrina" in en vattenyta från "pabblick dömmäjjn"?

andreaseldh

Mycket bättre med vatten i bakgrunden!

andreaseldh

Om nån mot förmodan är intresserad: Mastens övre fästpunkt är nedflyttad 2 plate så jag slapp en ful 35480.

andreaseldh

Närbilder på ekolod och sjökort.

andreaseldh

Lådan på akterdäck är trevlig att sitta på och njuta av solnedgången. Rymmer även elverk och gasoltub.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.