Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Signalflaggor

Startat av andreaseldh, 03 Juni 2021 kl. 16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Efter mina senaste byggen är steget inte långt till Signalflaggor. Dom kommer presenteras i blandad bokstavsordning, eftersom jag till att börja med vill kunna skriva namnet på en viss skuta. Sedan är det inte säkert att det blir resten av alfabetet. Jag bygger elektroniskt, men självklart ska dom även gå att bygga i verkligheten. Då finns det två sätt att lösa "fasthålligheten":

• Utstickande bitar på baksidan
  • Genomskinliga bitar
Jag valde metod 2, men stötte genast på patrull. 3710 i glasklar finns endast i två set, Finnjet resp. Silja Line, och priserna är därefter. Kanske byter jag till metod 1 i framtiden.

Första bokstaven är N som i Nässjö!

andreaseldh

D som i Degerfors!

andreaseldh

A som i Alingsås!

andreaseldh

"E som i Engelholm!"

Åke Söderblom

andreaseldh

R som i Rönninge!

andreaseldh

Nej jag orkar inte göra diagonala linjer. Detta är första likhetstecken, det används om man behöver upprepa den första bokstaven i meddelandet men bara har en bokstav av varje.

andreaseldh

Dagens sista bokstav är L som i Ludvika! Bifogar även dagens bokstäver om någon känner sig hugad att fortsätta, exempelvis byta färger på L för att göra U.

Stigge72

Citat från: andreaseldh skrivet 03 Juni 2021 kl. 18:21
Nej jag orkar inte göra diagonala linjer. Detta är första likhetstecken, det används om man behöver upprepa den första bokstaven i meddelandet men bara har en bokstav av varje.
Jag vill minnas att jag sett flaggor för alla bokstäver och, om jag minns rätt, tre upprepningar. Är det alltså för de tre första bokstäverna i meddelandet? Om man vil upprepa t ex fjärde eller nittonde bokstaven, då?

andreaseldh

Citat från: Stigge72 skrivet 03 Juni 2021 kl. 19:18
Jag vill minnas att jag sett flaggor för alla bokstäver och, om jag minns rätt, tre upprepningar. Är det alltså för de tre första bokstäverna i meddelandet? Om man vil upprepa t ex fjärde eller nittonde bokstaven, då?

Precis så är det! När man signalerar med flaggor använder man koder som är högst 4 tecken långa. Det sista tecknet som kan upprepas blir därför det tredje. Åtminstone var det så på nittonhundratalet när jag läste böcker. Nu när man kollar på Wikipedia finns även ett fjärde likhetstecken, så jag gissar att det har tillkommit koder på upp till 5 tecken.

Men varför var man inte fiffig när man skapade koderna och lät bli att dubbelteckna bokstäver?

Det ingår även siffror, och det skulle vara extremt svårt att signalera att man befinner sig på longitud 111 grader och 11 minuter utan ersättningstecknen.

andreaseldh

Är jag feg som börjar om igen i större skala? Eller ville jag bara göra dom mer enhetliga? Hur som helst, 15 eller 16 plates höga ger många möjligheter till symmetri och två av dessa flaggor passar lagom på ett snöre 63141. Och nu bygger jag i alfabetisk ordning! Här ser vi alltså A och B som tillsammans ger signalen "Upprepa allt före ..." där "..." var den första signalen som man uppfattade, men att det framgår av sammanhanget att den inte kan vara starten på meddelandet.

andreaseldh

CD som följt av en siffra betyder Jag begär hjälp i form av ...

0. Vatten

• Livsmedel
  • Bränsle (Bunkers)
  • Pumputrustning
  • Brandbekämpningsutrustning
  • Läkarhjälp
  • Bogsering
  • Livräddningsfarkost
  • Fartyg i beredskap (stand by)
  • Isbrytare

andreaseldh

Diagonala linjer är svårt! Men jag hoppas att det är tillräckligt bra för att uppfatta signalen EF: SOS/MAYDAY har återkallats!

Eriol

Verkar jobbigt att göra en flagga för varje bokstav.  Varför inte bara konstruera en motordriven och programmerbar flaggviftare?  ;)

Semaforalfabetet: http://www.e.kth.se/archive/lnk/signalflaggor/semafor.html

andreaseldh

Citat från: Eriol skrivet 03 Juni 2021 kl. 23:02
Verkar jobbigt att göra en flagga för varje bokstav.  Varför inte bara konstruera en motordriven och programmerbar flaggviftare?  ;)

Semaforalfabetet: http://www.e.kth.se/archive/lnk/signalflaggor/semafor.html

Lade du märke till signaturen längst ned på sidan?

andreaseldh

GH byggde jag på andra ledden. Signalen är dock fortfarande "Jag har siktat livräddningsfarkost på latitud ... longitud ... (eller i bäring ... från mig på avstånd ...)", varefter man anger latitud med L följt av fyra siffror (grad grad minut minut) och N för nord eller S för syd. Longitud signaleras med G, siffror och E eller W. Bäring signaleras A och siffror för grader, avstånd R och siffror för nautiska mil.