[WIP] Gideon ställer i ordning nytt legorum

Startat av Gideon, 15 Oktober 2017 kl. 13:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Uppdatering 2017-11-04: Bokhyllor och det mesta av belysningen börjar vara på plats.

Ursprungliga funderingar 2017-10-15:

Inspirerad av Majkels bygglogg (http://www.swebrick.se/index.php?topic=5911) så tänkte jag dela med mig av en "Legorum WIP-logg" här också. Har dock ett betydligt bättre utgångsläge eftersom det är ett rum som redan ställts i ordning som sovrum + liten klädkammare som jag har att utgå ifrån.

Några aspekter som jag kommer behöva fundera kring och gärna tar emot goda idéer på:

• Förvaring
    Bokhyllor med sortimentskåp och plastburkar, samt en dubbel garderob med den nedre delen utrustad med utdragbara lådor för diverse smått, minifigdelar etc (hade en garderob med sånt i mitt gamla legorum). Garderoben får även bli yta där man kan ställa undan halvfärdiga eller halvrivna MOCs/sets etc.
  • Sortering
    Prioritet på att det som används mest och oftast är mest tillgängligt)
  • Byggyta
    Eventuellt ett byggbord och ett sorteringsbord?
  • Belysning
    Byggbelysning, allmänbelysning och eventuellt fotobelysning
  • Lager
    Förvaring i klädkammaren av bitar som inte ryms i den ordinarie sorteringen, osorterade lådor, MOCs i lådor etc. Oöppnade sets är än så länge 16 flyttkartonger (!) i garaget men på sikt är målet att sälja av en stor del av dessa och köpa mer användbara lösa bitar för pengarna istället.
  • Fotostudio
    Möjligheter för att snabbt kunna fota mindre byggen, t ex med en mindre rullgardin uppsatt vid ett bord
  • etc...

Kommer i börja möblera med möbler jag redan har (heldragna linjer i ritningarna) och sen komplettera där det saknas och allt eftersom jag kommer underfund med vad som behövs bäst.

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Emma

Följer tråden. Även jag ska inreda ett eget rum när jag flyttar. Kommer med intresse ta del av dina och andras idéer och misstag.

Kommer du ha saker på display? I legorummet eller i andra delar av bostaden?

Hur gör du med fönstren bakom hyllorna?

Att ha ett väl uppstrukturerat lager är något jag längtar efter. Hur tänker du där? Utveckla gärna.
Region Mitten

Gideon

Citat från: Emma skrivet 15 Oktober 2017 kl. 14:05
Följer tråden. Även jag ska inreda ett eget rum när jag flyttar. Kommer med intresse ta del av dina och andras idéer och misstag.
Det var ett av de viktigare syftena med tråden :)

Kommer du ha saker på display? I legorummet eller i andra delar av bostaden?
Jo, har 3 st (som eventuellt blir 4 st sen) Detolf vitrinskåp (syns längst bort på panoramat i första posten) som var och en rymmer 4 st mindre byggen på max typ 32x32 med visst överhäng. Det blir nog mest MOCs men nu i början kanske ett och annat officiellt set av rang också får äran att vara med där :)
Har även ett par vitrindörrar till en Billy-hylla som inneslöt modulhusen i gamla legorummet och de kommer nog också upp på en hylla tills vidare. Resten av huset (förutom flyttkartonger med oöppnade set och en gammal oriven borg i garaget...) blir det nog bara barnens lego som belamrar framöver.

Hur gör du med fönstren bakom hyllorna?
De kommer till största del att skymmas av hyllorna och blir antagligen fulla med damm, spindelväv och någon borttappad bit på några år.

Att ha ett väl uppstrukturerat lager är något jag längtar efter. Hur tänker du där? Utveckla gärna.
Tänkte mest att nyttja det lilla sidoutrymmet till att stuva undan sånt som inte passar in i en ordnad sortering. Nu i början kommer det mesta av min "sekundärsortering" rymmas i hyllorna i byggrummet. Med det menar jag refillpåsar/burkar med överblivna mängder av respektive sort än vad som ryms i sortimentskåpen, som man sen kan fylla över från. Sidorummet kommer tills vidare nog mest bli hemvist för ouppackade flyttkartonger, nån halvtömd besvikelselåda etc...
Flickr   Instagram

Magnus den store

Om möjligt skulle jag byta plats på Detolf och Pax, samt bygga ut med mer Pax så att det blir en helgående vägg på den vänstra sidan. Passbitar på sidorna och överkant så att det är enklare/mindre att hålla rent.

Billy stående bakom skrivbordet känns besvärligt. Går det att vrida ett skrivbord?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

Citat från: Magnus den store skrivet 15 Oktober 2017 kl. 17:05
Om möjligt skulle jag byta plats på Detolf och Pax, samt bygga ut med mer Pax så att det blir en helgående vägg på den vänstra sidan. Passbitar på sidorna och överkant så att det är enklare/mindre att hålla rent.

Billy stående bakom skrivbordet känns besvärligt. Går det att vrida ett skrivbord?
Har övervägt båda varianterna du föreslår. En anledning till att jag ville ha just 2x75 cm Pax var just för att jag har 10 st lådor till såna från garderoben i mitt gamla rum, som dock var för hög för detta rum med bara 2,12 m i takhöjd. Det passade bra vid den väggen och sen är jag van att ha dessa "utdragbara extrabord" till vänster när jag bygger :)
Vitrinskåp närmast dörren kändes naturligt så att det är det man kan kika på när man kommer in.

Billy-hyllor bakom skrivbordet hade jag redan tidigare och visst är det lite tufft att nå hyllorna högst upp men det funkar bra för en rad med sortimentskåp iaf. Det bästa hade egentligen varit att sätta upp längsgående hyllor och inte golvstående, eftersom det blir lite slösad yta bredvid varje par av sortimentskåp i Billy. Men att slippa borra så mycket i väggarna vann denna gång över optimeringen.

Har funderat lite till på ytterligare ett alternativ, eftersom det motoriserade stativet på mitt gamla 120x80-skrivbord faktiskt går att förlänga så skulle det gå att sätta en 160x80 skiva på det också.

Alternativ 3.
Flickr   Instagram

eon

Går det inte bra att ställa borden mitt i rummet så du kan gå runt dem, och arbeta från alla håll?

fork

Citat
Billy-hyllor bakom skrivbordet hade jag redan tidigare och visst är det lite tufft att nå hyllorna högst upp men det funkar bra för en rad med sortimentskåp iaf. Det bästa hade egentligen varit att sätta upp längsgående hyllor och inte golvstående, eftersom det blir lite slösad yta bredvid varje par av sortimentskåp i Billy. Men att slippa borra så mycket i väggarna vann denna gång över optimeringen.

Med denna typ av upphängning behöver man inte borra så fasligt mycket. Bättre än traditionella konsol-hyllor.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Forvaring/Vagghylla/Hangskena-2000024233/
http://elfa.com/sv-se/forvaring/produkter/system/wall-hang (Tror Coop Bygg har ELFA, passande då de har 30% nedsatt på det.)

byStfn

Jag kommer drömma om ett eget legorum med den här tråden. Tråna snarare.

Gideon

Citat från: eon skrivet 15 Oktober 2017 kl. 22:31
Går det inte bra att ställa borden mitt i rummet så du kan gå runt dem, och arbeta från alla håll?
Ja, så har jag också funderat på att ställa borden. Fördelen är att man kommer runt från andra hållet men nackdelen är att man inte kan sträcka sig över bordet och plocka bitar utan istället behöver gå runt. I så fall skulle jag nog faktiskt ha de mest använda bitarna på väggen bakom mig.

Citat från: fork skrivet 16 Oktober 2017 kl. 00:00
Med denna typ av upphängning behöver man inte borra så fasligt mycket. Bättre än traditionella konsol-hyllor.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Forvaring/Vagghylla/Hangskena-2000024233/
http://elfa.com/sv-se/forvaring/produkter/system/wall-hang (Tror Coop Bygg har ELFA, passande då de har 30% nedsatt på det.)
En sån skena sitter redan i den lilla klädkammaren! (halva längden på långsidan)
Dock bara med ett par stänger just nu men man kan nog byta ut dessa mot konsoler+hyllor. Ska kolla vad jag kan uppgradera med och om jag kanske skulle köpa fler lister att fästa fler hängande skenor i.
Annars har jag en trave skenor liggandes som jag hittade på vinden i gamla huset, men det blir fler hål i väggarna då.
Flickr   Instagram

Gideon

Bokhyllor och det mesta av belysningen börjar vara på plats. Återanvände mina gamla skridbordslampor och belysningen som fanns i rummet, men jag kommer nog byta spotlight-listen mot en mer diffus allmänbelysning. Tänkte nog också sätta upp en eller två rullgardiner (vit och grå) över det högra bordet för att lätt kunna ta enklare bilder.

Balansen mellan utställning och byggstudio är typ 20-80 vilket känns helt rätt. Får klämma in lite byggen och ett par väl valda officiella set (först Saturn V!) i Detolf-vitrinskåpen och i den bokhylla längst till höger där jag satte upp mina gamla vitrindörrar.

Nu ska nog resten av huset få ett par veckor av min fritid innan jag unnar mig att packa upp bitarna.
Flickr   Instagram

Peter S

En våt dröm!  ;D
(Såg först vitrinerna som vinkylar... Misstänker att jag har en bit kvar till ärkeAFOL.)

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Citat från: Peter S skrivet 04 November 2017 kl. 17:10
En våt dröm!  ;D
(Såg först vitrinerna som vinkylar... Misstänker att jag har en bit kvar till ärkeAFOL.)
Vore inte helt fel heller! :) Men jag tror i första hand det är mitt förråd av whisky som eventuellt behöver förpassas till detta krypin.

Citat från: o0ger skrivet 04 November 2017 kl. 18:08
Ojojoj, så bra!
Tackar!

Ingenjör som man är så kunde jag inte låta bli att fortsätta ha det dokumenterat och har gjort en liten as-built-uppdatering nu.

Förmodligen borde jag även göra en kopplingstabell för hur belysningen och ljudet är kopplat också (många sladdar bakom, över och under bokhyllorna mot ytterväggen!)
Men nu är jag otålig att komma igång att packa upp så jag måste nog först göra en massa andra saker för inflyttningens framdrift som Klätterapan tycker är mer prioriterade... ;)
Flickr   Instagram

Eigenbrötler

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Gideon

Citat från: Eigenbrötler skrivet 04 November 2017 kl. 18:54
Z-5500 mycket bra val!
De har hängt med sedan 2004 och levererar fortfarande! 6:e bostaden för dessa nu tror jag.
Tyvärr brummar de analoga ingångarna ganska mycket här nu, men jag ska fixa en mini-toslink-adapter till min Chromecast Audio så försvinner det nog med optisk signal. Åtminstone funkade det felfritt med optiskt från datorn i gamla huset. Men det verkar bara vara Spotify och SR play av det jag brukar lyssna på som stödjer att casta ljudet på aj-Fånen/aj-Paddan, så för att lyssna på dokumentärer på Youtube/SVT play och podcasts som jag börjat göra mycket nu så måste jag antingen fortsätta köra analogt eller fundera över om nästa tablet ska vara en Android...
Funderar annars på att offra en bit av bokhyllan framför det stora byggbordet (där jag redan satte drog in en centerhögtalare) och ställa en datorskärm eller liten TV där :)
Flickr   Instagram