Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Majkel bygger legorum

Startat av Majkel, 15 Oktober 2013 kl. 21:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Majkel

Parallellt med några "måste bli klart innan vintern" -uppgifter så iordningställer jag det som kommer att bli mitt legorum. Det är beläget i källaren och har ett litet fönster som vetter åt öster. Det är husets gamla panncentral som kommer att agera legorum. Från dörren in i rummet kommer man in i ett utrymme (rosa) där två skrivbord kommer att finnas, ett direkt till höger för dator och ett rakt fram för legobyggande. Till vänster kommer det att vara hyllor. Till höger finns ett till rum (blått) där oljetanken har stått, här kommer jag att ha ett större bord för att kunna bygga upp en legostad.

Majkel

Ni som är fotokunniga får gärna hjälpa mig med vad för sorts lysrör jag bör välja. Dessa armaturer kommer jag att använda: http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=7099466

I dom kan jag sedan sätta lysrör med följande spec:

EAN   7392529104417
Effekt   36W
Färgtemperatur   3000K
Ljusflöde   3300lm
Ljusfärg   Varmvit 830
Längd   1200 mm
.......................................
eller:

Diameter   26 mm
EAN   7392529104424
Effekt   36W
Färgtemperatur   4000K
Ljusflöde   3300lm
Ljusfärg   Vit 840
Längd   1200 mm
............................................

Vilka lysrör är att föredra vid legofotografering?

Gideon

Jag är inte så säker på att det blir så bra resultat överhuvudtaget med lysrörsbelysning, tycker själv att jag får bäst resultat med indirekt blixt (eller utomhusljus en mulen dag, men jag fotar gärna inomhus).
Så eftersom taket är vitt skulle nog hellre satsa på rikta en blixt mot det om du redan har en som du kan rikta ditåt, annars kanske investera i ett billigt studioblixtpaket? Jag funderar själv starkt på dessa blixtar: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371268
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Nextuz

Skulle lätt välja 4000K för att få ett bättre ljus överlag för o kunna se färger...
3000K blir lite dassigt gult...

mechamike

LED bara LED massor av spots !
?

shutter

Oj vad bra att gamla pannrummet kommer till nytta.  ;D

Majkel

Ibland så får jag några timmar till övers och emellanåt så faller det sig så att jag kan lägga de timmarna på mitt kommande LEGO-rum, det börjar arta sig! Putsen har bilats bort från murstocken, det har målats och dragits el. Lysröret närmast murstocken byttes mot ett 3000K (varmvitt) eftersom det kallvita (4000K) som först monterades inte framhävde murstockens vackra färger lika bra som det varmvita. Övriga lysrör är dock 4000K för att få bättre foton framöver, vi får se hur det går... det finns nog en del andra faktorer som också spelar in.
En del målnings och elarbeten återstår, liksom golvbeläggning och inte minst installation av luft-luftvärmepump (någon i närheten som är kyltekniker och kan hjälpa till med installationen?) för att få det lite behagligare än nuvarande 16 grader. Fönstret ska byggas om för att rymma en treglaskassett där ena rutan kommer att vara laminerad. Lamineringen är för personskydd och inbrottskydd men har även fördelen att den fungerar som UV-filter.

marpe

Tjusigt Majkel. Hur stort blir det?

Muede

/ Muede

Jesperallen

Kul att se att det går framåt, ser fram mot lite plastande vid nästa besök.

Majkel

Nu är det nästan klart. Det har det varit ett tag men jag har tänkt att jag ska inreda "utställningsrummet" också, men det verkar dra ut på tiden så här kommer resultatet så här långt. Nu är det varmt också! En luft-luftvärmepump värmer källaren. På golvet ligger en "konstgräsmatta" som tål fukten som kommer upp från betonggolvet. Kylan kryper dock igenom så jag brukar ha tofflor på mig, men jag slipper ha underställ och mössa på mig numera!

cptCalavera

Blir riktigt fint. Bygger du om hemma hos folk också? :P
Se mig spela spel och ibland bygga LEGO på twitch.tv/cptcalavera

robban

Detta blir ju grymt, ordning på bitarna och utställningsrummet gillar jag
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Majkel

Citat från: cptCalavera skrivet 28 Februari 2014 kl. 14:59
Blir riktigt fint. Bygger du om hemma hos folk också? :P

Jo, men då i trä :)

Jesperallen

Snyggt majkel, ska bli kul och titta förbi framöver och kika närmare på allt.