Jag har kommit till en punkt när jag inte längre kan skjuta på den där färgkartan som jag samlat på i några år. Dock är det svårt att bestämma färgernas ordningsföljd. Enklast är kanske alfabetisk ordning eller att följa Bricklinks struktur, men jag är inte nöjd med enkelt. Jag tänkte, i min naivitet, att det bara är att göra en färgcirkel, men när jag läste på lite, lite, lite om färger, insåg jag ganska snabbt att det är en hel vetenskap i sig. Det finns en uppsjö av system och modeller: RGB, CMYK, Munsell color system, HSV, Pantone Matching System (PMS), HSL, Natural Color System (NCS)...
Det känns odiskutabelt att färgrymden är tredimensionell med axlar såsom nyans, mättnad och intensitet för att ta ett exempel.
Så frågan är: I vilken ordning ska jag ha färgerna? Att bygga den i tre axlar är inte riktigt ett alternativ.
Häromveckan var jag på en middag med fem personer där jag tänkte att några har koll på färg. En före detta målare som numera jobbar i färgbutik, en arkitekt och tillika konstnär, och en som jobbar med mode. Tänkte att det var ett gyllene tillfälle att komma till rätta med färgerna, men det blev nästan slagsmål. Ofta går det att skapa en kedja med några färger, men det är alltid några som sticker ut. Dark Turquoise, Coral och alla sand-färger skapade mycket tjafs, eller frågan huruvida Light Yellow ska flyta ihop med Yellowish Green eller Tan.
Det slutade med att jag styckade upp färgerna på olika rader. Nu har jag i alla fall något som jag känner mig någorlunda nöjd. Coral är dock vilse i pannkakan.
De flesta bitarna är 3001:or men 11 bitar är mindre bricks eller plates.