Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Några frågor om att beställa Lego från utlandet

Startat av Erik, 12 augusti 2010 kl. 19:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Erik

Hej,

är det någon som har erfarenhet att skicka efter Lego från utlandet? Hur mycket billigare blir det i slutändan inklusive frakt? Brukar man åka på tull/moms? Varifrån bör man beställa? Brukar ni som är aktiva på Swebrick gå ihop och köpa in Lego tillsammans?

Många frågor men jag är nybörjare på området och skulle uppskatta lite input från er som varit med ett tag  ;)

cesaer

Har köpt på ebay.de ett par gånger. Det är inom EU och billig frakt med DHL.

inga problem alls - om säljaren accepterar paypal går allt oerhört msidigt.


Teabox

Har inte beställt Lego ifrån utlandet, men en massa andra grejer.

Beställer man inom EU, ska det inte dyka upp några konstiga avgifter. Se Länk http://www.konsumenteuropa.se/Kopa/Tull-och-moms/Tull-och-moms-inom-EU/

Dock när jag har beställt saker utanför EU så har jag ibland blivit tvungen att betala Tull och Moms. Beror nog på hur mycket tid Tullen lägger på att kolla på mitt paket den dagen antar jag. Det dumma med att beställa utanför EU är att när Tullen räknar ut Tull- och Momsavgifter räknar de på hela beloppet du fått betala (varor + frakt) och inte bara för varornas värde. Dvs beställer man något för 100 kr och frakten är 100 kr också, så blir 50 kr extra i moms och inte bara 25 kr :( Hur många procent Tullen sen blir beror på varan.

Som jag sa så verkar det som Tullen ibland missar mitt paket, men det har aldrig hänt när man fraktat med DHL eller beställt ifrån Amazon. Amazon är ju så välkänt att all personal på Tullen nog förstår att det rör sig om import när de ser paket därifrån. Sen när det gäller DHL, så "för ens bekvämlighets skull" räkna de alltid ut Tull och Moms och betalar in det till Tullen åt dig. Så mao så kommer man inte få sitt paket av dem om man inte betalar för Tull och Moms.

För att sammanfatta: Det är min åsikt att om du ska du beställa en vara utanför Sverige så ska hålla dig inom EU. Fast det verkar som varan är billigare utanför EU så kan det faktiskt sluta med du fått betala nästan lika mycket om inte mer för den när tullen och momsen är betald.

Peewit

Jag köpte precis två PoP-set från Amazon i england. Det billigaste pris jag hittat får de två setten i Sverige var 1400:- tillsammans och från Amazon blev det 1010:- inklusive frakt och allt. Men då var det ca 25% nedsatta priser på Amazon så hade jag betalat fullpris hade det inte blivit så stor skillnad. Men Amazon kör rätt ofta rabatter på Lego så det kan vara värt att hålla ett öga där speciellt om man är ute efter set från nått lisenstema som ju är oskäligt dyra i Sverige...

Nextuz

Citat från: teabox skrivet 13 augusti 2010 kl. 08:41


Dock när jag har beställt saker utanför EU så har jag ibland blivit tvungen att betala Tull och Moms. Beror nog på hur mycket tid Tullen lägger på att kolla på mitt paket den dagen antar jag. Det dumma med att beställa utanför EU är att när Tullen räknar ut Tull- och Momsavgifter räknar de på hela beloppet du fått betala (varor + frakt) och inte bara för varornas värde. Dvs beställer man något för 100 kr och frakten är 100 kr också, så blir 50 kr extra i moms och inte bara 25 kr :( Hur många procent Tullen sen blir beror på varan.



Denna tullning är helt korrekt.. du har ju även köpt en tjänst från utlandet, att få paketet levererat till dej. Är ju även moms på tjänster i Sverige ;)

Superkalle

Det finns en lång tråd om detta i forumet med all möjliga fakta. Hoppas du hittar den, för jag orkar inte börja leta  :D

micke

Fick idag ett paket från USA med varuvärde på $37 och frakt på $18, på detta valde tullposten att debitera mig 63 kr
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Erik

Citat från: superkalle10 skrivet 13 augusti 2010 kl. 17:17
Det finns en lång tråd om detta i forumet med all möjliga fakta. Hoppas du hittar den, för jag orkar inte börja leta  :D

Tack för all hjälp! Ska leta rätt på tråden oxå.

micke

Citat från: micke skrivet 13 augusti 2010 kl. 18:05
Fick idag ett paket från USA med varuvärde på $37 och frakt på $18, på detta valde tullposten att debitera mig 63 kr

Skall tilläggas också precis som andra har tagit upp i tråden att det är ganska slumpmässigt som jag fått betala tull. Vissa paket som är stora och med högt varuvärde har jag räknat med att få betala för, då har det bara varit att hämta ut dem på posten. Men som denna som jag helt räknade med att inte behöva betala för, då fanns det med ett inbetlningskort
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.