Har inte beställt Lego ifrån utlandet, men en massa andra grejer.
Beställer man inom EU, ska det inte dyka upp några konstiga avgifter. Se Länk
http://www.konsumenteuropa.se/Kopa/Tull-och-moms/Tull-och-moms-inom-EU/Dock när jag har beställt saker utanför EU så har jag ibland blivit tvungen att betala Tull och Moms. Beror nog på hur mycket tid Tullen lägger på att kolla på mitt paket den dagen antar jag. Det dumma med att beställa utanför EU är att när Tullen räknar ut Tull- och Momsavgifter räknar de på hela beloppet du fått betala (varor + frakt) och inte bara för varornas värde. Dvs beställer man något för 100 kr och frakten är 100 kr också, så blir 50 kr extra i moms och inte bara 25 kr

Hur många procent Tullen sen blir beror på varan.
Som jag sa så verkar det som Tullen ibland missar mitt paket, men det har aldrig hänt när man fraktat med DHL eller beställt ifrån Amazon. Amazon är ju så välkänt att all personal på Tullen nog förstår att det rör sig om import när de ser paket därifrån. Sen när det gäller DHL, så "för ens bekvämlighets skull" räkna de alltid ut Tull och Moms och betalar in det till Tullen åt dig. Så mao så kommer man inte få sitt paket av dem om man inte betalar för Tull och Moms.
För att sammanfatta: Det är min åsikt att om du ska du beställa en vara utanför Sverige så ska hålla dig inom EU. Fast det verkar som varan är billigare utanför EU så kan det faktiskt sluta med du fått betala nästan lika mycket om inte mer för den när tullen och momsen är betald.