[MOC] Oljekällorna brinner (UV-belysning)

Startat av Gideon, 25 Januari 2016 kl. 22:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Brinnande olja har visat sig effektivt mot Algus från den eviga vintern i norr som härjar ända nere i Kaliphlin och även orsakar svåra förändringar i vädret. Därför har de styrande i Barqa beslutat att sätta eld på ett antal oljekällor i ett sista desperat försök att stoppa Algus framfart...

Byggt för utmaningen "The Frozen Beyond" i Guilds of Historica på Eurobricks. Bygget inspirerades av TV-bilder från min barndom (när man började förstå vad som hände i världen i början på 90-talet) av brinnande oljekällor som etsat sig fast i minnet...

Belysningen av eldarna i trans-neon orange gjordes med en UV-lampa i kombination med lång slutartid. Jag experimenterade sedan med olika slutartider i kombination med blixt för att få så mycket ljus som möjligt från eldarna (enbart UV-lampa i bilden nedan) men ändå få relativt vettiga färger eftersom UV-lampan gjorde allting annat blålila.

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

MartinAberg

Snygga effekter, ser riktigt realistiskt ut!!

dalle

Den undre bilden ger bäst effekt av brand i snöig öken. Sen är brasorna i fjärran den som  får en att tänka på brinnande oljekälla.

byStfn

Perhed

Snyggt! Bildfokuset och ljussättningen ligger helt perfekt på den nedre bilden.
Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed

Selander

Storm_666

Mycket bra verklighetskänsla i detta bygge  :)

Memmla

Mycket snyggt och effektfullt. Gillar båda bilderna. :)

Odidoma

Joacim