Författare Ämne: [MOC] Västerhejde kyrka av Skafte och eMpTyW  (läst 276 gånger)

Utloggad Skafte

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Regionsansvarig Gotland
  • Antal inlägg: 4 914
[MOC] Västerhejde kyrka av Skafte och eMpTyW
« skrivet: 07 september, 2019 Kl:22.12 »
Efter mitt domkyrkoprojekt tänkte jag att jag inte skulle bygga något efter förlaga på ett tag. Så efter Visby station satte jag och eMpTyW igång med vår sockenkyrka, eftersom Västerhejde blivit utsedd till "årets socken" på Gotland. Att bygga någon av kyrkorna på landet i minifigskala har också funnits i bakhuvudet, men då inte den här - det udda trappgavelstornet från 1800-talet är inte representativ, och man kanske skulle tro att det var en skånsk eller dansk kyrka.

Ikväll var det sockendag i bygdegården, och då passade vi på att visa upp kyrkan för första gången. De sista detaljerna fick vi dit säkert en hel timme innan det var dags.

« Senast ändrad: 11 september, 2019 Kl:21.03 av Skafte »

Utloggad Jesperrydhog

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Det är jag. Men jag är inte en brandman än.
  • Antal inlägg: 631
SV: [MOC] Västerhejde kyrka av Skafte och eMpTyW
« Svar #1 skrivet: 08 september, 2019 Kl:02.05 »
Coolt och najs. :)

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 5 489
« Svar #2 skrivet: 08 september, 2019 Kl:11.00 »
Fin kyrka! Hur blev mottagandet? Jag saknar bilder på den rundade delen av kyrkan.
Mina MOCs finns även på flickr - Min karaktär i Bortom Sol är: Jetsune "Sun" Dorje

Utloggad Skafte

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Regionsansvarig Gotland
  • Antal inlägg: 4 914
« Svar #3 skrivet: 08 september, 2019 Kl:16.10 »
Fin kyrka! Hur blev mottagandet? Jag saknar bilder på den rundade delen av kyrkan.

Tack! Det var mycket uppskattat, lite annorlunda med en publik med snittålder över 65. ”Men det DÄR är väl inte Lego?”. Vissa blev inte nöjda förrän vi berättade att Årets socken-skyltarna åtminstone inte var tryckta av Lego (det är förstås Shiftaltcmd som gjort).

Absiden är helt enkelt 1x2 brick och 1x1 round brick. Med ett jävla tak som var väldigt svårt att få till vinklarna på.

Utloggad eMpTyW

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 41
« Svar #4 skrivet: 09 september, 2019 Kl:17.55 »
Vi kanske borde visa förlagan, eller vad säger du Skafte?

Utloggad eMpTyW

• Betalande medlem 2019
  • *
« Svar #5 skrivet: 09 september, 2019 Kl:18.00 »
Som tidigare nämnt var absidens tak ”ett jävla meck” att få rätt. Länge var jupers lösningen som fick plattorna att linjera sig. Men det blev för instabilt så det fick bli en lite större kontaktyta. Men vad som håller det uppe är i princip vad som syns på bilden...
« Senast ändrad: 09 september, 2019 Kl:18.06 av eMpTyW »

Utloggad eMpTyW

• Betalande medlem 2019
  • *
« Svar #6 skrivet: 09 september, 2019 Kl:18.04 »
Ett par bilder till från sockenfesten med ett par glada byggare, samt en närbild på absiden ”in the making of the jävla roof”  ;D
Lassar på med ytterligare en bild från ”skapandemomentet”...