Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

PaB sortiment - LEGO Stores Stockholm / MoS & Skhlm

Startat av andli, 16 november 2015 kl. 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Citat från: dalle skrivet 23 mars 2016 kl. 17:13
När jag idag var och köpte en burk 2x2 green plates så sa föreståndarinnan att de skulle göra om pab väggen den första april. En tredjedel av väggen skulle reseveras åt pick-a-model eller vad det nu heter. En liten modell där man hittar bitarna på väggen. Det talades om en fjäril bl a. Tvivlar på att det kommer gynna utbudet på väggen för AFOLs.
Tur att man ska till Sthlm medan det fortfarande är mars då, börjar vara på tiden att äntligen ta sig till MoS...

Är det förresten någon som har sonderat möjligheterna att ta hem fler "sorter att ha bakom väggen" från det totala sortimentet de har att välja på då? Jag vet att jag har tjatat om det men eftersom jag vet att det görs på andra ställen så hade det inte varit fel om det fanns här i Sverige :)

byStfn

Jag var där i tisdags och blåa plates var tillbaka i massor. Ett fåtal fönsterrutor till 3x4-fönster stod på bänken i en kopp.

Roylex

Citat från: Gideon skrivet 23 mars 2016 kl. 22:44
Citat från: dalle skrivet 23 mars 2016 kl. 17:13
När jag idag var och köpte en burk 2x2 green plates så sa föreståndarinnan att de skulle göra om pab väggen den första april. En tredjedel av väggen skulle reseveras åt pick-a-model eller vad det nu heter. En liten modell där man hittar bitarna på väggen. Det talades om en fjäril bl a. Tvivlar på att det kommer gynna utbudet på väggen för AFOLs.
Tur att man ska till Sthlm medan det fortfarande är mars då, börjar vara på tiden att äntligen ta sig till MoS...

Är det förresten någon som har sonderat möjligheterna att ta hem fler "sorter att ha bakom väggen" från det totala sortimentet de har att välja på då? Jag vet att jag har tjatat om det men eftersom jag vet att det görs på andra ställen så hade det inte varit fel om det fanns här i Sverige :)

Det finns bitar bakom. Det är bara att fråga så plockar dom fram  😀

dalle

Citat från: Roylex skrivet 24 mars 2016 kl. 09:26
Citat från: Gideon skrivet 23 mars 2016 kl. 22:44
Citat från: dalle skrivet 23 mars 2016 kl. 17:13
När jag idag var och köpte en burk 2x2 green plates så sa föreståndarinnan att de skulle göra om pab väggen den första april. En tredjedel av väggen skulle reseveras åt pick-a-model eller vad det nu heter. En liten modell där man hittar bitarna på väggen. Det talades om en fjäril bl a. Tvivlar på att det kommer gynna utbudet på väggen för AFOLs.
Tur att man ska till Sthlm medan det fortfarande är mars då, börjar vara på tiden att äntligen ta sig till MoS...

Är det förresten någon som har sonderat möjligheterna att ta hem fler "sorter att ha bakom väggen" från det totala sortimentet de har att välja på då? Jag vet att jag har tjatat om det men eftersom jag vet att det görs på andra ställen så hade det inte varit fel om det fanns här i Sverige :)

Det finns bitar bakom. Det är bara att fråga så plockar dom fram  😀

Vi har sonderat möjligheterna. Det är inte omöjligt att göra, men de ska också vilja beställa och ta hem rätt sorters bitar.

lingonfil

Jag kollade igenom bitlistan för pick-a-model-modellerna.

Hittade dessa godbitar:
black bracket 2x2
white jumper 1x2
black plate 1x2
bamboo round brick 1x1
brown brick 1x2
black plate with handle 1x2
white brick 1x2
green slope 1x2
LBG tile round 1x1
black cheese slope 1x1

De bitarna är det nog rätt sannolikt att de kommer ta in eller ha på lagret iaf.

Någon som vet vad det kommer att kosta med pick a model?

En annan fråga. Varför gör man inte på samma sätt med Pick a model som man gör med minifigsen man får plocka ihop själv. Alltså en fristånde grej, med en plockstation i varje väderstreck. Tycker det passar mycket bättre än att använda P&B-väggen. =( Jag skulle gärna vilja vara en fluga på väggen på mötet när man bestämde det här med pick a model.


ByggareDan

Bitar ifrån pick-à-model har ju varit med på väggen förr (ex. runda 1x1 tiles med ögontryck) men jag förstår din oro att väggen tas över av pick-à-model bitar.

Sen är det ju svårt att avgöra, för vem är P&B-väggen? För mormor som vill överraska, för AFOL's, för barnen istället för lördagsgodis osv.
Är ju inte lätt att göra alla glada, jag tycker att dom har hållt en bra blandning dom gånger jag vart där, rena bas-bra-att bitar till väldigt speciella bitar, men det är klart att får man önska så gärna mer tiles i alla dess former o färger då det är en bra bulkbit.


/ByggareDan

Gideon

Citat från: ByggareDan skrivet 24 mars 2016 kl. 13:15
...får man önska så gärna mer tiles i alla dess former o färger då det är en bra bulkbit.
Små plates också!

Bricketten

Hej
Ny på forumet men tänkte börja med att bidra med en liten uppdatering.
Var på Legobutiken igår och kommer ihåg nedan förändringar i wallen.

Slut:
Tile round 1x1 w eye White
Plate, Round 1 x 1 Straight Side TransRed
Plate 6x12 Bright green

Snart slut:
tile 1x2 red
Minifig, Utensil Seat 2 x 2 RedBrown
Plate 2x6 Lime

Nytt (jämfört med excel)
Glas trans clear, sånt som öppnas uppåt.

dalle

Nu har de byggt om pab väggen med två rader för pam.
pam denna gång är ett flygfä
Bland de nya bitar som är intressanta är 1x1 stud on 1 side i lbg, 4x1 stud on 1 side lbg och plate 1x4 turquoise ( tror jag).
Man får bara fylla koppen lite grann av varje sort.

Gideon

Citat från: dalle skrivet 01 april 2016 kl. 11:04
Nu har de byggt om pab väggen med två rader för pam.
pam denna gång är ett flygfä
Bland de nya bitar som är intressanta är 1x1 stud on 1 side i lbg, 4x1 stud on 1 side lbg och plate 1x4 turquoise ( tror jag).
Man får bara fylla koppen lite grann av varje sort.
Högintressanta bitar! Trist med begränsningar men man får väl försöka förstå deras utgångspunkt också...
(Om någon inte vill ha sin kvot med lbg med stud på sidan kanske man kan "köpa ut" åt oss som vill ha dem? ;) )

Myko

Citat från: dalle skrivet 01 april 2016 kl. 11:04
Man får bara fylla koppen lite grann av varje sort.

Hur upprätthålls detta av personalen?

andli

De häller ut bitarna på disken och sorterar och räknar dem såklart....
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Anders67

Någon som vill "langa" 1x1 stud on 1 side i lbg 87087 till mig?
Åtminstånne en lite kopp!
Jag kan swicha!

Eller köpa en låda till Swebrick :-)

Myko

Citat från: andli skrivet 01 april 2016 kl. 12:34
De häller ut bitarna på disken och sorterar och räknar dem såklart....

April, april.. och på riktigt?

Sockerbit

Det fungerar på följande sätt. Varje bit sort sorteras var för sig i separata muggar. Därefter fyller personalen muggen med en mörk vattenbaserad vätska upp till kanten av muggen. Vätdke volymen räknas bort och bitantalet blir tydligt. Du får som kund antingen köpa alla muggarna (den sjunde till rabatterat pris) eller själv på plats rengöra muggen till framtida köpare. Det finns även lego handdukar att köpa för det sist nämnda alternativet. Detta system är vattentätt och går inte att manipulera. Om bitarna är små och eller lätta och flyter upp till kanten av muggen används en baseplate för att avgöra vätskans volym. Eventuellt spill står köparen för.

Med fördel kan man ju träna lite hemma vid diskbänken innan besök i butik. Lycka till!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.