Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

PaB sortiment - LEGO Stores Stockholm / MoS & Skhlm

Startat av andli, 16 november 2015 kl. 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Kwagge



Lordflintstone

Som VIP i Lego så fick jag en undersöknings mail att svara på.
Om alla har svarar på detta så får ledningen reda på vad vi tycker om pick a brick.

andli

#33
Har inte sett något mail, men kassörskan pekade på någon länk på kvittot som sannolikt är samma undersökning.
Och hur tänkte de när de skapar en 19 siffrig kod man ska knappa in? med 5 separationstecken
830-1-2034-11-20-15
Jag gissar på Landskod,butikid i land,kundID,Månad,Dag,År :)
Det är Butik-Kassa-TransaktionsID-Månad-Dag-År, inte så illa gissat :)

Jag tror snarare ledningen se några fina sammanfattande pie- & radarcharts, jag har än inte sett en enda sammanställning av undersökningar där kommentarer har listats, möjligen har några valts ut i en sammanfattning.

De har inte korrekturläst sin undersökning, det är en "härlig" blandning mellan svenska & engelska..
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Sollan

Jag var ändå i trakterna så det blev ett snabbesök till Lego store. Nu fanns 1x2 brick white. Jag tror det var staketet som var utbytt.

Roger Brickjet

Börjar bli ont om 2x2 tan tiles, fick stå på tå för att nå ner på botten. Trevlig personal men de hade inte så bra koll på motorer och det var mitt första lösmotor-köp. Fick kolla på BL för att se vilken motor de hade i påsarna där det bara stod nr.

lingonfil

Uppdaterat dokumentet.

Nya:
white plate 1x4
green plate with handle 1x2
DBG slope 1x2
blue plate 1x2
white brick 1x2

Snyltgäst

Jag var där idag men handlade inget, tyckte inte att deras PaB var något att ha, enligt mig är utbudet alldeles för random för någon som håller på med vissa teman av byggen, man skulle kanske prata med dem och se om de i perioder kunde satsa mer på vissa typer av färger eller teman för att det ska bli mer intressant för någon som bara ägnar sig t 1-2 olika typer av legoteman

lingonfil

Citat från: Snyltgäst skrivet 29 november 2015 kl. 22:36
Jag var där idag men handlade inget, tyckte inte att deras PaB var något att ha, enligt mig är utbudet alldeles för random för någon som håller på med vissa teman av byggen, man skulle kanske prata med dem och se om de i perioder kunde satsa mer på vissa typer av färger eller teman för att det ska bli mer intressant för någon som bara ägnar sig t 1-2 olika typer av legoteman

Jag gissar att väggen är optimerad för barn som plockar ihop bitar på temat: standardbitar i blandad kompott. Det kommer man nog aldrig ifrån. Så chanserna att vi skulle kunna påverka valet av bitar i fler än i ngn enstaka bytta är nog rätt små. Om vi hade tillgång till en katalog över beställningsbara bitar så kanske en utvald swebrickrepresentant skulle kunna lyckas förmedla en önskelista till dem, och med lite tur och god vilja från butikschefen (som ännu inte är tillsatt) så kanske de fyller upp en bytta eller två med bitar från vår lista.

Jag tror inte man ska ha större förhoppningar än så på våra chanserna till förändring/påverkan.

Peter S

Citat från: lingonfil skrivet 29 november 2015 kl. 23:23
Citat från: Snyltgäst skrivet 29 november 2015 kl. 22:36
Jag var där idag men handlade inget, tyckte inte att deras PaB var något att ha, enligt mig är utbudet alldeles för random för någon som håller på med vissa teman av byggen, man skulle kanske prata med dem och se om de i perioder kunde satsa mer på vissa typer av färger eller teman för att det ska bli mer intressant för någon som bara ägnar sig t 1-2 olika typer av legoteman

Jag gissar att väggen är optimerad för barn som plockar ihop bitar på temat: standardbitar i blandad kompott. Det kommer man nog aldrig ifrån. Så chanserna att vi skulle kunna påverka valet av bitar i fler än i ngn enstaka bytta är nog rätt små. Om vi hade tillgång till en katalog över beställningsbara bitar så kanske en utvald swebrickrepresentant skulle kunna lyckas förmedla en önskelista till dem, och med lite tur och god vilja från butikschefen (som ännu inte är tillsatt) så kanske de fyller upp en bytta eller två med bitar från vår lista.

Jag tror inte man ska ha större förhoppningar än så på våra chanserna till förändring/påverkan.
Det känns ju inte som en superbra deal för någon. Som om en butik skulle ha lösgodis som ingen egentligen vill ha (men det ser ju bra ut med fulla tråg!)... Så länge de kan göra en hyfsad avans på bitarna borde det kunna vara intressant för dem också. Jag tycker mig ha märkt att det är AFOL-bitarna som tagit slut först...

AndersI

Citat från: Peter S skrivet 30 november 2015 kl. 13:51Jag tycker mig ha märkt att det är AFOL-bitarna som tagit slut först...

Jag misstänker att det är ett initial-fenomen - AFOLs (hur fanken böjer man det på korrekt svenska? AFOL:er?) har hängt på låset en smula (brittisk understatement), men hur mycket återkommande köp blir det? Hur många AFOLs finns det som kommer till MOS, jämfört med hur många barn?

lingonfil

Citat från: Peter S skrivet 30 november 2015 kl. 13:51Jag tycker mig ha märkt att det är AFOL-bitarna som tagit slut först...
Det kan ju också vara så att de inte fyller på de lådorna med AFOL-bitar, utan att de väntar till byttan tar slut och ersätter den med andra bitar. Medan standardbitarna fyller de på när den är halvtom. Jag tror att de tjänar väldigt olika på de olika bitarna. En mugg med 2x4 bricks blir nog bättre marginal på än en mugg med 2x4 tiles. Så två AFOL:s som kommer in och köper varsin mugg fylld med endast en bit kan nog bli en ganska dålig affär, särskilt eftersom det köpbeteendet gör att det blir svårare att hålla väggen fylld och attraktiv.

Citat från: AndersI skrivet 30 november 2015 kl. 14:13
Jag misstänker att det är ett initial-fenomen - AFOLs (hur fanken böjer man det på korrekt svenska? AFOL:er?) har hängt på låset en smula (brittisk understatement), men hur mycket återkommande köp blir det? Hur många AFOLs finns det som kommer till MOS, jämfört med hur många barn?
Jag skulle skriva AFOL:s. Plural-s förekommer i svenska, jag tror att de flesta tycker att det låter naturligast. Plural på förkortning skrivs med kolon. Om man tycker att det inte längre är en förkortning utan att de lexeikaliseratsa till ett ord så borde afols gå bra.

Peter S

Citat från: lingonfil skrivet 30 november 2015 kl. 15:06
...svårare att hålla väggen fylld och attraktiv.
Oj då. Min liknelse med godiset var visst inte helt taget ur luften...

Tektor

Citat från: lingonfil skrivet 30 november 2015 kl. 15:06
Jag skulle skriva AFOL:s. Plural-s förekommer i svenska

<språkparentes>
Det bökiga med engelskt plural är ju att man ändå måste byta till svenskt plural när det blir bestämd form, och då står man där med dubbla pluraländelser: "AFOL:serna". Men ett sånt här ord som knappast kommer bli allmängods använder man ändå nästan bara till folk som är med i matchen, så då kvittar det och man kan göra lite som man känner för. "Afolrar" till exempel.
</språkparentes>

andreaseldh

Jag var på MoS idag, tile 2x2 i tan hade tagit slut och ersatts med glasklar 60603 Glass for frame 1x4x3. Givetvis fanns även ramen vit 60594 men jag vet inte vilken bit som tagits bort så jag vågade inte skriva in den, möjligen är det Tail shuttle small som försvunnit.

Ny är även bright green 3028 plate 6x12 som möjligen ersätter tan brick 2x4.

Element ID för dessa är

  • Glas 4552033
  • Ram 4530590
  • Platta 4541414
Någon med smartphone får gärna skriva in dessa på de rätta platserna.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.