Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Förslag på hur man effektivt packar BaP-burk

Startat av Gideon, 13 november 2015 kl. 12:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Citat från: Myko skrivet 13 november 2015 kl. 11:40
Citat från: Gideon skrivet 13 november 2015 kl. 11:33
Vet inte om någon redan har skrivit det här, men eftersom vi är i "Var kan man köpa LEGO"-forumet: Vad kostade PaB-burkarna?
Antar att allt övrigt var MRSP.

Det står några inlägg upp. ;)
Haha man ska läsa sista sidan av tråden innan man svarar också ser jag :P
En återanvänd burk då?

199 SEK är iaf billigare än i Köpenhamn om jag minns rätt, för visst kostar en stor mugg där 179 DKK (alltså typ 224 SEK)?

Nån som testade om personalen kräver att locket går att stänga eller om det är ok med lite extra tape som i många andra butiker?

Hur som helst, med denna metod http://www.fbtb.net/forums/viewtopic.php?f=15&t=1882 där jag tror att locket går att stänga så kan man få in 142 st 2x4 vilket ger ett bitpris på 1,40 SEK. Åtminstone för 2x4 i tan så är det något över vad man kan hitta hyfsade mängder för på BL, men då tillkommer frakten också.
Även om det finns ännu bättre tekniker för 1xN bricks kan man räkna lite enkelt på det att man får in dubbelt så många 1x4 (pris per bit runt 70 öre) och fyra gånger så många 1x2 (pris per bit runt 35 öre). Tyvärr måste man nog räkna att tiden det tar att packa är fyra gånger så lång då också...



Får man å andra sidan ha en viss glipa under locket går det att få in fler (har sett varianter med 169 och 172 bricks), så om man räknar på 169 bricks är man nere på runt 1,18 SEK per 2x4 vilket väl är rätt bra.

Hur som helst blir priset per bit avsevärt bättre för småplates, gräs mm ;)

Magnusengstrom

Citat från: Gideon skrivet 13 november 2015 kl. 12:02
Citat från: Myko skrivet 13 november 2015 kl. 11:40
Citat från: Gideon skrivet 13 november 2015 kl. 11:33
Vet inte om någon redan har skrivit det här, men eftersom vi är i "Var kan man köpa LEGO"-forumet: Vad kostade PaB-burkarna?
Antar att allt övrigt var MRSP.

Det står några inlägg upp. ;)
Haha man ska läsa sista sidan av tråden innan man svarar också ser jag :P
En återanvänd burk då?

199 SEK är iaf billigare än i Köpenhamn om jag minns rätt, för visst kostar en stor mugg där 179 DKK (alltså typ 224 SEK)?

Nån som testade om personalen kräver att locket går att stänga eller om det är ok med lite extra tape som i många andra butiker?

Hur som helst, med denna metod http://www.fbtb.net/forums/viewtopic.php?f=15&t=1882 där jag tror att locket går att stänga så kan man få in 142 st 2x4 vilket ger ett bitpris på 1,40 SEK. Åtminstone för 2x4 i tan så är det något över vad man kan hitta hyfsade mängder för på BL, men då tillkommer frakten också.
Även om det finns ännu bättre tekniker för 1xN bricks kan man räkna lite enkelt på det att man får in dubbelt så många 1x4 (pris per bit runt 70 öre) och fyra gånger så många 1x2 (pris per bit runt 35 öre). Tyvärr måste man nog räkna att tiden det tar att packa är fyra gånger så lång då också...



Får man å andra sidan ha en viss glipa under locket går det att få in fler (har sett varianter med 169 och 172 bricks), så om man räknar på 169 bricks är man nere på runt 1,18 SEK per 2x4 vilket väl är rätt bra.

Hur som helst blir priset per bit avsevärt bättre för småplates, gräs mm ;)

Det beror på kassören hur petiga dem är. Ta med egen packtejp gör jag och oftast inga problem.

Citat från: darthmortar skrivet 13 november 2015 kl. 13:15
Jag såg flera som hade överfulla muggar. De tejpade bara på locket

Kan vara att det var så mycket folk att dem skulle bara låta det gå igenom så länge locket var hyfsat nära kanten.

Gideon

Här är hur man kan få in 607 st Brick 1x2


lingonfil

Citat från: Gideon skrivet 13 november 2015 kl. 14:00
Här är hur man kan få in 607 st Brick 1x2



Om någon har lust får de gärna berätta hur många tiles 2x2 eller runda 1x1 plates, eller 1x2 plates som får plats (om man bra dumpar ned dem utan att bygga ihop). Jag har försökt söka på internet men hittar bara 1x4 bricks eller 1x2 bricks som redan tagits upp i denna tråd).

Vore trevligt att kunna räkna ut bitbriset för dessa bitar om man köper från PaB-väggen.

CopMike

Citat från: Gideon skrivet 13 november 2015 kl. 14:00
Här är hur man kan få in 607 st Brick 1x2


Men det är bättre ekonomi att köra lilla burken. 424 st går i, den stora fördelen är en mycket bredare och bättre botten och "rakare" väggar. Här är en liten uppsats:
http://www.1000steine.com/brickset/miscellaneous/Documents/PABCostComparisonAnalysis.pdf

Bulken

Citat från: Magnusengstrom skrivet 15 november 2015 kl. 19:28
Citat från: Bulken skrivet 15 november 2015 kl. 19:18
Någon som testat att fylla en liten kopp med vatten för att sedan hälla i en stor?  Tänkte om förhållandet är exakt 1:2.

Läs dokumentet copmike länkar.

Gjorde det. För den som framöver undrar samma sak:

1x Liten kopp (med lock): 20,5 ounces = ca 0,61 liter
1x Stor  kopp (med lock): 36,5 ounces = ca 1,08 liter
2x Liten kopp (med lock): 41,0 ounces = ca 1,22 liter

Skafte

#6
Citat från: Bulken skrivet 15 november 2015 kl. 19:18
Någon som testat att fylla en liten kopp med vatten för att sedan hälla i en stor?  Tänkte om förhållandet är exakt 1:2.

Jag skrev det för ett par sidor sedan. Utan lock är den lilla precis hälften så stor som den stora. Men eftersom locken är lika stora så får man i rätt mycket mer i två små än i en stor.

krakfot

Citat från: CopMike skrivet 15 november 2015 kl. 04:42
Men det är bättre ekonomi att köra lilla burken. 424 st går i, den stora fördelen är en mycket bredare och bättre botten och "rakare" väggar. Här är en liten uppsats:
http://www.1000steine.com/brickset/miscellaneous/Documents/PABCostComparisonAnalysis.pdf
Enligt den uppsatsen får man legot 3,7% billigare per volymenhet genom att köpa mindre burkarna. dvs du betalar ca 7:50 "för mkt" för en stor burk. Men man "tjänar" mycket mer än så genom att packa väl och välja "rätt" bitar, så allt är en fråga om pengar och packtid :) Framförallt tycker jag, nu när man har butiken närmare, att det kanske inte behövs mer är en liten burk per besök och då blir det ju betydligt billigare för plånboken ;) (å andra sidan har jag ännu inte lyckats lämna en legobutik med bara en burk...)

Tektor

Jag antar att det centrala är att vi nu vet att vi inte tjänar på att välja den större burken.

En annan fördel är om familjen består av en massa barn: då kan varje barn fylla varsin liten burk istället för att de ska mörda varandra när de försöker samarbeta om en stor burk. Alternativt att målsman slipper dela burk med ungar som inte fattar det där med optimeringslära.

andreaseldh

Bra att detta resonemang blev utbrutet i en egen tråd! Då kan jag dessutom upprepa mitt tips om man vill vara riktigt krånglig ;D Nog går det väl att trycka in sex stycken 1x1 tile i varje 3001?

andreaseldh

Och en seriös fråga, ska denna tråd flyttas till "Din hjälp i LEGO-världen"?

andreaseldh

Såg att plate 6x12 fanns i MoS, vilket föranleder denna fråga:

Hur hög är den lilla burken i antal knoppar, m.a.o. vilken är den längsta bit som får rum?

andli

Det är en klurig fråga eftersom burken har så mycket vinklar...

Men det enkla svaret är 7 om locket ska gå på.
Men sen är fördjupningen i botten drygt 2 pluppar, och samma sak med toppen i locket.
Och sen behöver man ju inte snäppa på locket helt heller :)

Så en 12 lång bör gå att få i, men det går inte att göra ett block av dem.
Ska man ha i många då går nog gränsen vid 8 och ett glatt leende mot kassören som måste plocka fram tejpen .)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Skafte

Men 6 studs brett får inte plats i studen i locket, väl?

marpe

Citat från: CopMike skrivet 15 november 2015 kl. 04:42
Här är en liten uppsats:
http://www.1000steine.com/brickset/miscellaneous/Documents/PABCostComparisonAnalysis.pdf
K2 box sid. 8 verkar vettigt för åtminstone större bricks. En färdig bulklåda med orepade bitar till ungefär samma styckepris som en välpackad mugg. För 3001 är skillnaden 2%.

Om 675 3001 i en nyans verkar mycket så kan man dela med kompisen som köpt en annan nyans.

Finns K2 box utanför USA?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.