Författare Ämne: [Freebuild] RAK-supportskepp mikroskala  (läst 835 gånger)

Utloggad lingonfil

• Moderator
  • *
  • Nils är mitt riktiga namn, Nisse går också bra.
  • Antal inlägg: 1 641
    • Flickr sida
[Freebuild] RAK-supportskepp mikroskala
« skrivet: 19 oktober, 2015 Kl:23.21 »
När jag byggde SS Aurelius så behövde jag små skepp som kunde passera genom en 4209 för att kunna landa i nosen. Så de första skeppen jag byggde kunde man pressa igenom. Men till slut struntade jag i 4209 så att jag kunde öka storleken an aning. Sist byggde jag även miniskeppen i minifigskala, jag får se om det blir av denna gång. Det är tillfredställande att bygga i mikroskala, man kan bygga ihop ett litet skepp på en halvtimme - istället för flera helkvällar.

Jag har inte varit lat, utan jag har försökt att återanvända samma deisgnelement så att man ska se att det är modulära skepp. Alla skepp utgår från en 4595 och har likadan cockpit

RAK är en plattform för manöverdugliga och lättflugna en-manna supportskepp. De är extremt modulära och mycket enkla att modifiera vilket gör ens flotta mycket flexibel. Ena dagen kunde man ha nio skepp som fraktade containrar och ett skepp som eskort, för att nästa dag istället ha ett fraktskepp och nio som eskort. Inom Samfundet används de i stora antal just för sin flexibilitet.

Den mycket populära plattformen tillverkades ursprungligen endast på licens, men skeppens popularitet ledde till att de började dyka upp på varv utan licens för att tillverka dem. Efter en fruktlös kamp att komma åt piratbyggandet släpptes till slut plattformen fri och fick då sitt namn RAK.

RAK förekommer i ett flertal olika serier. De vanligaste är A-, X-, och C-serien. RAK är en-manna farkost med en effektiv men enkel fusionsmotor, mycket begränsade lastutrymmen men med generöst tilltagna livsuppehållande system som gör att de trots sin ringa storlek kan operera relativt självständigt.

RAK-R2 är ett spaningsskepp. Dess radar är känslig för mineralkällor vare sig det är naturligt förekommande i bergrunden eller fiendeskepp som gömmer sig.

RAK-F1 är ett mångsidigt skepp. Det har väl utbyggda livsuppehållande system och klarar av att hålla en en lite besättning levande i flera år. Det är därför ett populärt skepp för små vetenskapliga expeditioner. Skeppet är utrustat med två av RAK:s fusionsmotorer, vilket ger extra kraft men är inte är tillräckligt för att komma upp i hastigheter som krävs för långväga expiditioner. Det är ett relativt bekvämt skepp och används därför också för vanlig personstransport. I krigstid kan de användas till att försörja små band av fighterskepp i fält med syre, koldioxidfiltrering, vattenåtervinning och andra livsuppehållande system.

RAK-C2 är ett lotsskepp för precisionsnavigering, t ex vid dockning. Gripklorna kan också användas till mer handfasta uppdrag som att forsla debris eller utföra enklare underhåll. 

RAK-E1 är ett av få två-sitsiga skepp byggda på RAK-skrovet. De bakre landningsfötterna kan justeras så att skeppet klarar av att landa och lyfta från näst intill vilken fläck som helst, så länge den är någorlunda plan.

RAK-T1 är ett tankskepp. I fredstid används det mest för vattenåtervinning, men i krigstid brukar de ingå i små skvadroner där de förser resten av skeppen med bränsle för att förlänga hela skvadronens operationstid.

is a tanker ship. With one of theese in your squadroon your flight time is greatly increased. In peace time they are often used as water recycling plant.

RAK-B2 är ett pålitligt all-round skepp. Det rymmer två passagerar, med livsuppehållande system för att hålla alla vid liv i ett par veckor. Men det används oftare för att transportera diverse varor. Det är ett tåligt skepp som klarar av höga temparaturer och stark strålning. Skeppet är nästan underhållsfritt och befinner sig sällan på verkstaden.

RAK-BX2 är byggt på B2-modellen men med två kanoner monterade framtill. Det tuffa skrovet och de generösa livsuppehållande systemen gör att skeppet har sina användningsområden trots att det inte är lika snabbt och manöverdugligt som W-, Q-, Z- eller X-serien.

RAK-Q2 är en dödlig fighter. Det har ett annorlunda utseende jämfört med andra RAK-skepp. Detta därför att Q-serien är helt anpassad för rymden och klarar inte av flygning i atmosfär. I likhet med W-serien har de kort operationstid, men dessa snabba och manöverdugliga skepp behöver sällan mycket tid för att oskadligöra sitt mål. 

RAK-W serien är byggda för att operera från hangarskepp. De är snabba och dödliga, men deras nätta storlek reducerar deras operationstid betydligt. Används ofta i stort antal i svärmtaktiker där ensamma fiendeskepp isoleras och attackeras av en svärm W-skepp.

series is designed to be deployed from carriers. They are fast and deadly, but their nimble size reduce their operation time.

RAK-Y1 är ett defensivt artilleriskepp som är kan täcka stora områden med spärreld för att förhindra fiendens missiler att nå sina mål. De överdimensionerade missiltuberna och den obefintliga bepansringen gör dessa till enkla måltavlor om de lämnas utan beskydd.

RAK-Z1 är en mycket kapabel fighter i de flest atmosfärer. Det kan operera i rymden, men de begränsade antalet styrrakter gör att de fungerar bäst med hit-n-run attacker eller mot försvarslösa mål.

Utloggad o0ger

• Moderator
  • *
  • Antal inlägg: 5 639
SV: [Freebuild] RAK-supportskepp mikroskala
« Svar #1 skrivet: 20 oktober, 2015 Kl:23.01 »
Det är roligt att bygga mikroskala. Man kan bygga så mycket på så lite tid :)

Det du har gjort här är en kul grej. Du har tagit en standardform som du har utgått från och sen byggt hur många varianter som helst. Det öppnar även upp för andra att fortsätta och komplettera flottan.

Artilleri-skeppet ser helt galet överdimensionerat ut :D Det ser ut att kunna dela ut en del stryk.

Kul idé! Fortsätt gärna med fler varianter.
Mina MOCs finns även på flickr - Min karaktär i Bortom Sol är: Jetsune "Sun" Dorje