Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

3001: A Brick OCD

Startat av Skafte, 01 September 2015 kl. 20:58

Föregående ämne - Nästa ämne

CopMike

Bayer och BASF levererade plasten till bitarna. Då LEGO förut fick plastgranulatet färgat i rätt färg från dom så hade de provformar, både med LEGO loggan men även bokstäver på. Numera färgar LEGO själv i fabrikerna. Det finns hur mycket som helst om detta, så en "komplett" samling är omöjligt ;)!

Ozp

Jag har hört tvärt om. Tidigare färgade lego själva, men för att spara pengar började de få färdigfärgad plast. Men jag kan ha fel.

andli

Nu fick jag ju inte fota i fabriken, men var helt säker på att det blandades vid maskinerna (detta var ju alltså förra året)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

dalle

Citat från: andli skrivet 17 Augusti 2016 kl. 17:42
Nu fick jag ju inte fota i fabriken, men var helt säker på att det blandades vid maskinerna (detta var ju alltså förra året)

De borde nog blanda i fabriken. Hur skulle de annars kunna ha kontroll över kulören på bitarna.
Det som talar emot det är de skiftningar som förekommer mellan olika satser/bitar. En lekman kan ju ibland se att det inte är exakt samma nyans.

andreaseldh

Nu har jag kommit upp i 61 färger och känner att det är dags för en paus. Dessa är de färger jag fortfarande saknar, enligt Bricksets lista:

22 Medium Reddish Violet
Svår att skilja från 221 Bright Purple, båda kallas Dark Pink på BL.

36 Light Yellowish Orange
Kallas Very Light Orange på BL, finns inga till försäljning just nu.

47 Transparent Fluorescent Reddish Orange
Kallas Trans-Neon Orange på BL, finns inga till försäljning just nu.

48 Transparent Green
Kallas Trans-Green på BL. Finns till försäljning hos endast en butik just nu för 29.95 Euro, jag avstår gärna.

49 Transparent Fluorescent Green
Kallas Trans-Neon Green på BL, finns inga till försäljning just nu.

118 Light Bluish Green
Kallas Aqua på BL, finns inga till försäljning just nu.

122 Nature With Glitter
Saknar BL-namn, hur hittar man den då?

217 Brown
Kallas Dark Flesh på BL, finns inga till försäljning just nu.

219 Lilac
Svår att skilja från 112 Medium Bluish Violet, båda kallas Medium Violet på BL.

311 Transparent Bright Green
Kallas Trans-Bright Green på BL, finns inga till försäljning just nu.

315 Silver Metallic
Svår att skilja från 131 Silver, motsvaras kanske av Flat Silver på BL.

CopMike

Citat från: andreaseldh skrivet 25 Augusti 2016 kl. 18:01
Nu har jag kommit upp i 61 färger och känner att det är dags för en paus. Dessa är de färger jag fortfarande saknar, enligt Bricksets lista:
118 Light Bluish Green
Kallas Aqua på BL, finns inga till försäljning just nu.
Jag har aldrig sett den, enbart light Aqua.
Men som test brick finns den:
http://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=3001special#T=S&C=41&O={"color":41,"rpp":"100"}

andreaseldh

Citat från: CopMike skrivet 29 Augusti 2016 kl. 17:39
Jag har aldrig sett den, enbart light Aqua.
Men som test brick finns den:

Tack, men jag vill helst ha LEGO på knopparna. Alla Bricksets bilder har det.

Jag kunde inte låta bli, det blev en Trans-green också så nu är jag uppe i 62 färger! Brickset har, som sagts tidigare, 72 färger i sin lista men riktigt så stora ambitioner har jag inte. Fyra går bort p.g.a. svårigheter med namngivningen hos BrickLink. Och dom sex återstående finns inte till försäljning på BrickLink just nu och har heller inte sålts under de senaste sex månaderna. Jo, ett par Very Light Orange såldes i april för 349 kr/st. Men jag vågar inte handla från någon annan sajt heller, så jag får väl betrakta mig som färdig!

andreaseldh

Upptäckte att jag nästan inte kan skilja Reddish Brown från Brown på min tavla. Kan jag ha fått en felleverans?

Förtydligande
Skillnaden mellan dessa bruna klossar är mindre än skillnaden mellan "Old" Dark Red och New Dark Red. Ska skillnaden mellan de båda bruna vara större eller mindre?

Magnusengstrom

Citat från: andreaseldh skrivet 06 September 2016 kl. 21:59
Upptäckte att jag nästan inte kan skilja Reddish Brown från Brown på min tavla. Kan jag ha fått en felleverans?

Förtydligande
Skillnaden mellan dessa bruna klossar är mindre än skillnaden mellan "Old" Dark Red och New Dark Red. Ska skillnaden mellan de båda bruna vara större eller mindre?

Ska väl vara rätt så stor skillnad.

Här är mina.

Skafte

Vissa är ännu mer insnöade än andra. Hittad i Skærbæk.

andreaseldh

IKEAs ram Ribba kan användas till annat än minifigurer! Nytt är också skylt och upphängningsögla som faktiskt är helt legal, metallringen kommer från nyckelringen Senate Commando. Välkomna till Uppsala och/eller Linköping för att se dem live!

P2080280-beskuren by Andreas Eldh, on Flickr

CopMike

Fått hem en ny favorit i en bytesaffär :D:

Trans-Neon Green

Skafte

Citat från: CopMike skrivet 12 Maj 2017 kl. 14:02
Fått hem en ny favorit i en bytesaffär :D:

Trans-Neon Green

Shiny!

Lordflintstone

Citat från: Skafte skrivet 26 September 2016 kl. 11:38
Vissa är ännu mer insnöade än andra. Hittad i Skærbæk.

Regplåten AFOL är inte tagen i Sverige. Jag är sjukt sugen.

andreaseldh

Jag måste se mig om efter andra vägar än Bricklink, försäljarna av Light Blue och Light Pink tror jag inte har någon koll, och den som säljer Trans-Light Orange har alldeles för mycket koll!

Tillägg 1
Och precis nu dök även en Trans-Neon Green upp till försäljning. Femtio dollar är nog rimligt, men jag avstår gärna.

Tillägg 2
Men det blev att jag köpte mina 13 första Modulex Mx1142L