Författare Ämne: [Nördanersig] Solsystem och planeter  (läst 1284 gånger)

Inloggad humlan

• Betalande medlem 2020
  • *
  • AFOL
  • Antal inlägg: 1 100
    • HumbleBee.net
[Nördanersig] Solsystem och planeter
« skrivet: 11 maj 2015 kl. 17:58 »
Jag gillar att nörda ner mig lite på detaljer ibland, och jag gillar när SF blir Science Fact.

Så efter prat min Nedräknings-tråd, så började jag kika på hur Eta Cassiopeiae ser ut egentligen, och enligt wikipedia så är Eta ett dubbelstjärnsystem. Inga kända planeter.

Efter en stunds läsande om månar till gasjättar (tänk Yavin 4), Guldlock-zoner osv, för att försöka räkna ut hur och var en planet skulle ligga, så fick jag en uppenbarelse  8)

Elite: Dangerous.....

I nya Elite så har man mappat upp en virtuell version av vintergatan som med hjälp av algoritmer skapat himlakroppar i alla kända solsystem.

Även så mitt Eta Cassiopeiae.

Jag behövde dock ett asteroidbälte, annars faller ju grunden för mitt nuvarande berättande :P Så jag tog en skärmdump från Elites kartläge och redigerade lite. Lite osäker på om jag vill låta alla tre rymdbaser finnas kvar.

Beroende på hur övriga planetbyggare tänker, ifall det är intressant att titta mera på Elite, eller inspireras av iallafall.
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Utloggad EpsilonEta

• Moderator
  • *
  • Antal inlägg: 1 198
SV: [Nördanersig] Solsystem och planeter
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2015 kl. 19:36 »
För att vara tydlig: Det här är alltså överkurs.
Vill man inte bry sig om sådant kan man strunta i det eller fråga mig om man av någon anledning måste veta var en planet ligger exakt.

Så, med det ut vägen kan jag säga att jag också funderat på detta men kommit av mig lite. Tanken var att jag skulle skapa detaljerade kartor för varje system. Jag gjorde ett exempel med Sol.

Jag fick feedback av rådet att det var lite väll avancerat och fick tips att göra en mer symbolisk karta.
Det så här för Procyon (har räknat ut mer avancerade avstånd med "behagliga zonen" i åtanke)
http://solstation.com/stars.htm är en bra sida tycker jag

Jag har inte gjort någon mer eftersom något annat kom emellan (troligen någon utmaning)
får se om jag gör något mer nu när vi har en "nördhörna"
Min karaktär i Bortom Sol är: Liiz

Inloggad humlan

• Betalande medlem 2020
  • *
  • AFOL
    • HumbleBee.net
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2015 kl. 12:48 »
Solstation var en intressant länk, enligt wikipedia så är det störst risk att hitta en planet med stabil omloppsbana i Eta Cas, ute vid 8-9 AU. Men där ute är är det lite för kallt för att en planet ska ha möjlighet till liv.

Men enligt solstation så är sweet-spoten för Eta Cas ungefär vid 1.35 AU från sol A, vilket skulle ge en trolig rotationstid på ca 1.5 år, eller 547 dagar.

Ett tänkt kalenderformat för Valkyria skulle då kunna vara styrt runt år, 4 säsonger/kvartal med 4 månader/perioder om 34 dagar, med första perioden varje säsong på 35 dagar förutom den korta första perioden per år. Typ.

Eftersom Valkyria, under "nedräkning" är på lokalt år 322-323, vilket är ungefär 41-42 e.J. Räknar man då om 322 valkyrianska år till jordår får man 483 jordår. Vilket får mig att inse att år noll är antagligen före människan uppfann rymdfart.... Vilket gör att år noll, valkyriansk tid, är när en viktig stammoder till drottningätten föddes på jorden. Kanske.

Utloggad EpsilonEta

• Moderator
  • *
  • Antal inlägg: 1 198
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2015 kl. 14:47 »
För det första vet vi inte hur långt in i framtiden vi är. I vilket fall som helst kan ju någon ha grundat "Valkyria" för ca 500 år sedan. Om det var ett litet land, en klubb eller ett företag behöver man kanske inte bestämma men grundaren kan räknas som valkyrias första drottning.
Min karaktär i Bortom Sol är: Liiz

Inloggad humlan

• Betalande medlem 2020
  • *
  • AFOL
    • HumbleBee.net
« Svar #4 skrivet: 13 maj 2015 kl. 17:51 »
Ska man vara riktigt jobbig, kan man dessutom låta åren innan koloniseringen räknas i jordår, och åren efter i valkyria-år.  8)

Men jag kommer nog spika år noll som födelsedatum för ättens grundare typ, sen behöver jag inte gå in på mer detaljer än så.