Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad köpte du för LEGO idag?

Startat av sweMezza, 08 juni 2010 kl. 23:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Illuwatar

Citat från: Skrytsson skrivet 07 april 2011 kl. 23:13
Citat från: Illuwatar skrivet 07 april 2011 kl. 19:08
Vindrutorna till Snowspeedern är nu beställda - dök upp två på BL, så det var bara att slå till...

124 kr/st? Fy, vad saftigt  ;)

Inte så mycket att välja på - de gjordes tydligen bara för UCS Snowspeedern. De jag köpte är oanvända, så de kommer se lika bra ut som resten av bygget. Just nu sitter två blå och repiga bitar där för att fylla utrymmet...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Skrytsson

Citat från: Illuwatar skrivet 08 april 2011 kl. 20:58
Citat från: Skrytsson skrivet 07 april 2011 kl. 23:13
Citat från: Illuwatar skrivet 07 april 2011 kl. 19:08
Vindrutorna till Snowspeedern är nu beställda - dök upp två på BL, så det var bara att slå till...

124 kr/st? Fy, vad saftigt  ;)

Inte så mycket att välja på - de gjordes tydligen bara för UCS Snowspeedern. De jag köpte är oanvända, så de kommer se lika bra ut som resten av bygget. Just nu sitter två blå och repiga bitar där för att fylla utrymmet...

Nej, jag förstår dig. Jag åkte själv på en "kalldusch" när jag skulle köpa fönsterramarna till tunnelbanans dörrar. De följde bara med i liten kvantitet i två stycken 80-talsset och i ett (ovanligt!) promo-set från 2002.

Illuwatar

Det var den primära anledningen till att jag väntar med att återskapa UCS X-Wing och gick på MF istället. X-Wing har en ännu mer sällsynt och dyr vindruta (samt alla dessa Grey-parts som gav mig huvudvärk...). UCS MF är "bara" mycket bitar (inte så många olika, men mycket av få) men allt ser ut att gå att få tag på hyfsat enkelt. Ca hälften är redan beställt (blev en order till ManGioBricks - inga problem att få gratis frakt på MF-bitar enbart... ;D).
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

shiftaltcmd

Citat från: Illuwatar skrivet 08 april 2011 kl. 21:42
Det var den primära anledningen till att jag väntar med att återskapa UCS X-Wing och gick på MF istället. X-Wing har en ännu mer sällsynt och dyr vindruta (samt alla dessa Grey-parts som gav mig huvudvärk...). UCS MF är "bara" mycket bitar (inte så många olika, men mycket av få) men allt ser ut att gå att få tag på hyfsat enkelt. Ca hälften är redan beställt (blev en order till ManGioBricks - inga problem att få gratis frakt på MF-bitar enbart... ;D).

Kolla noga, jag började med de bitar som behövdes i störst mängd. Nu i efterhand skulle jag nog börjat med de bitar som är mest sällsynta. MF innehåller en del svåra bitar som kan bli rejält dyra att få tag i. Blev en del extra (kanske onödiga) små bricklink-beställningar för att få tag i det sista.
Light bluish gray plate 8x8 kostar mer än 20:- styck, så där kör jag med 4x8 istället som kostar en bråkdel.

El Dingo

Citat från: shiftaltcmd skrivet 08 april 2011 kl. 23:52
Citat från: Illuwatar skrivet 08 april 2011 kl. 21:42
Det var den primära anledningen till att jag väntar med att återskapa UCS X-Wing och gick på MF istället. X-Wing har en ännu mer sällsynt och dyr vindruta (samt alla dessa Grey-parts som gav mig huvudvärk...). UCS MF är "bara" mycket bitar (inte så många olika, men mycket av få) men allt ser ut att gå att få tag på hyfsat enkelt. Ca hälften är redan beställt (blev en order till ManGioBricks - inga problem att få gratis frakt på MF-bitar enbart... ;D).

Kolla noga, jag började med de bitar som behövdes i störst mängd. Nu i efterhand skulle jag nog börjat med de bitar som är mest sällsynta. MF innehåller en del svåra bitar som kan bli rejält dyra att få tag i. Blev en del extra (kanske onödiga) små bricklink-beställningar för att få tag i det sista.
Light bluish gray plate 8x8 kostar mer än 20:- styck, så där kör jag med 4x8 istället som kostar en bråkdel.

Jag har snart samlat ihop till M. Falcon. 8x8 plattorna finns på LEGO för en hyfsad kostnad. Det gäller även de 2 grå staketliknande delarna som sitter längst bak. Dessa har jag sett på BL för upp till 180 kr (?) st.

Grattis till din Snowspeeder Illuwatar. Ska du samla till M.F. är ett tips att kolla på LEGO (jag har nog tipsat dig innan). Medium stone och dark stone gray är samma på M.F. Jag beställde via något på LEGO hemsida som kallas Lost a part och där finns bitar som saknas i PAB listan.

Skrytsson

Citat från: El Dingo skrivet 09 april 2011 kl. 00:35
Jag beställde via något på LEGO hemsida som kallas Lost a part och där finns bitar som saknas i PAB listan.

Härifrån? http://us.service.lego.com/en-US/replacementparts/default.aspx

El Dingo

Citat från: Skrytsson skrivet 09 april 2011 kl. 00:41
Citat från: El Dingo skrivet 09 april 2011 kl. 00:35
Jag beställde via något på LEGO hemsida som kallas Lost a part och där finns bitar som saknas i PAB listan.

Härifrån? http://us.service.lego.com/en-US/replacementparts/default.aspx

Ja, jag fyllde i artikelnumret där på M.f och fick fram en lista.

Illuwatar

#1417
Tackar för tipset. Funkade bra med Lost a part - provade att beställa några av de bitar som ni rekommenderade. Hur lång tid tog det att få delarna därifrån? Däremot var det något som var lite lustigt - enligt BL part out så finns det en mörkröd 6x14 platta som inte fanns i LEGOs lista. Behövs denna i setet (om nu någon här har byggt MF och minns detta)?

Edit: Kollade bygginstruktionen för MF och där används nämnda röda platta - så den behövs uppenbarligen...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Skrytsson

Citat från: Illuwatar skrivet 09 april 2011 kl. 14:21
Tackar för tipset. Funkade bra med Lost a part - provade att beställa några av de bitar som ni rekommenderade. Hur lång tid tog det att få delarna därifrån?

Har du redan fått svar från dem?

Illuwatar

Var nyligen inne på sidan, så det lär inte hända något förrän helgen är över.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

rocketboy

2 minifigs serie 4 blev det idag - Frankenstein och surfarbrud blev det.
//Rocketboy//

El Dingo

Citat från: Illuwatar skrivet 09 april 2011 kl. 14:48
Var nyligen inne på sidan, så det lär inte hända något förrän helgen är över.

Jag köpte den röda 6x14 plattan på LEGO, tror den kostade halva priset. (16 kr mot ca 32 på BL). Du kommer få en offert på vad delarna kostar med ett bifogat nummer du ska ringa. Passa på och fråga om andra delar du saknar eller som har orimliga priser på BL.

Exempelvis dessa kostar ca 1,50 på LEGO.
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=6565

Min offert tog mindre än en vecka.

mordatre

blev lite alver och spartans på Ica Maxi (35 min "klämning"). De flesta är dock till jobbarkompisar. Sedan jag började babbla om Lego på jobbet har 1 pers börjat samla figurer från samlarserierna, 1 köpt techniclego och 2 som köper lite ovanligare set och teman (som de annars inte skulle köpt) till sina barn.   Lego är en smitta.  :D
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

NielsG

Citat från: mordatre skrivet 10 april 2011 kl. 16:20
blev lite alver och spartans på Ica Maxi (35 min "klämning"). De flesta är dock till jobbarkompisar. Sedan jag började babbla om Lego på jobbet har 1 pers börjat samla figurer från samlarserierna, 1 köpt techniclego och 2 som köper lite ovanligare set och teman (som de annars inte skulle köpt) till sina barn.   Lego är en smitta.  :D

:) keep spreading the word....

Illuwatar

Citat från: Skrytsson skrivet 09 april 2011 kl. 14:40
Citat från: Illuwatar skrivet 09 april 2011 kl. 14:21
Tackar för tipset. Funkade bra med Lost a part - provade att beställa några av de bitar som ni rekommenderade. Hur lång tid tog det att få delarna därifrån?

Har du redan fått svar från dem?

Fick mailet idag och ringde dem. Delarna beräknas dyka upp om ca 8 dagar... Grovt uppskattat så har jag ca halva MF på G denna månad (ett par skapliga BL-ordrar är på väg också)...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.