Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Freebuild] Valvet

Startat av EpsilonEta, 06 januari 2015 kl. 11:11

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Här kommer en tillbakablick från Liiz barndom (och tonår).
Dessutom får ni se lite mer av insidan på skeppet.

Alla kapitel och sammanfattning av Liizs historia kan läsas på hennes wikisida


Valvet

Vichtor och Naina tar med Liiz för att titta på det nya skeppet Spitfire.

Efter en kort titt på hangaren går de upp på övervåningen.

-Det här kommer bli vårt nya hem i ett par år.
-När ska vi flytta in?
-Vi har lite kvar att göra men sen säljer vi huset och bor här.

Liiz stannar utanför en stor dörr

-Mamma, vad finns bakom den här?
-Det är där vi har alla monster inlåsta under dagarna.
-På natten då?
-Då släpper vi ut dem så de kan äta små barn.
-AAA!! Pappaaa!!!

-Naina! Vad har du gjort nu!?
-Hon behöver lära sig att hon inte kan lita på allt hon hör.
-Hon är sju år!
-På tiden att hon börjar lära sig då.

Vichtor kommer över och tröstar henne.

-Såja Louise, det finns inga monster där inne.
-Snyft, vad är det där inne då? Varför är det en så stor dörr?
Naina korsar armarna och blänger på Vichtor som svarar:
-Det är bara ett vapenlager. De är farliga och behöver vara inlåsta.

När vapenförrådet installerats mitt emot valvet kom fler försök att ta reda på vad som fanns bakom den stora dörren.
Efter många misslyckade försök och ännu fler "när du blir äldre", gav hon upp.


Några år senare (i typisk tonårsstil med air-cuotes och allt).

-Mamma. Varför använder vi aldrig "vapnen" där inne.
-Därför att de är hemliga biologiska vapen.
-Ja, säkert. Vet du hur olagliga de är?
-Du vet vad jag har gjort. Tror du lagen skulle stoppa mig om jag ville odla Ebolex eller DRQ-10.
-Mamma, det är inte rolig. Vad har ni där inne på riktigt.
Naina vänder sig om och tittar Liiz i ögonen.
-Ok, men du måste lova att inte berätta det för någon.
-Visst. Ok. Jag lovar.
-Där inne finns våra specialtränade muterade ninjaspindlar.
ÅÅÅ! Pappaaa, mamma är jobbig igen! skriker hon mot köket.

-Klart att hon är! Säg till om hon är trevlig någon gång så kommer jag direkt! Det är en av sakerna jag vill se innan jag dör!
-Om jag någonsin är onödigt pratsam eller trevlig är det en imitatör och ni borde skjuta den.
-Mamma!
-Ok, lås in den tills den riktiga jag kommer hem så kan jag "fråga" den lite saker först.

Ytterligare något år senare.

-Ok, Liiz. Din mamma och jag har pratat och vi anser att du nu är mogen nog att får se vad vi har i valvet.
-Allvarligt? Näää, du försöker bara ta min kyckling. Det är den sista ombord.
-Nej, vi tyckte du var redo nu. Jag går bort och öppnar...
Vichtor börjar gå ut. Liiz funderar ett litet tag innan hon skyndar efter.

De går till valvdörren där Vichtor först slår en kod, sedan en ögonscan och till slut en nyckel.

-Oj, trippel säkerhet. Var det mamma som installerade den?
-Nej, Jag tyckte det var bra med tre, hon ville ha engångskoder också.




OK, då tar vi resten av bilderna imorgon
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Spännande!! Jag kan inte vänta!

Du är bra på att skriva en story och utveckla dina karaktärer. Jag tycker deras dialog är rolig och man blir verkligen sugen på att få veta mer.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Tackar. Jag kanske skulle bli författare. Efter sådär 200 år kanske jag skulle vara klar med en bok :)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Peter S

Vilken cliffhanger! Du kan ju inte sluta mitt i! Gillade ditt modularskepp och halva väggar för insynens skull. Är det modulärt på riktigt också? Dvs att rum med olika funktioner kan byta plats efter behov?

EpsilonEta

#5
Citat från: Peter S skrivet 06 januari 2015 kl. 12:54
Vilken cliffhanger! Du kan ju inte sluta mitt i! Gillade ditt modularskepp och halva väggar för insynens skull. Är det modulärt på riktigt också? Dvs att rum med olika funktioner kan byta plats efter behov?
Nej, alla rum är gjorda att sitta på ett ställe. Något rum kanske kan flyttas för att jag använder liknande tekniker men skeppet har bara ett riktigt utseende. Det är, som du säger, bara modulärt för att kunna ta bra bilder.

Angående cliffhanger får du vänja dig. Jag gjorde samma sak första gången. Annars blir kapitlen så långa. (och jag får fler visningar 8))
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

EpsilonEta

#6
Ni slipper vänta till imorgon (jag la ju upp början så tidigt).
Här kommer fortsättningen.



-Blunda. Liiz stänger ögonen och Vichtor leder in henne i rummet..
-Aaa.
-Oj, akta tröskeln.
-Tack.Mycket ironiskt
-Välkommen till familjens viktigast ägodelar. Du kan titta nu.

Liiz tittar fram och tillbaka över väggen och får knappt fram ett ljud.
-Äää är dom riktiga?
-Varenda en.
Liiz andas tyngre och pulsen ökar.
-De flesta är ju från föra millenniumet. Vet du vad de är värda?
-Det är därför vi har en så tjock dörr och trippla lås.
-Men hur har ni haft råd med de här?
-Min far hade en del som han själv ärvde och en dag får du dem. De har i och för sig stigit en del i värde sedan Jorden... du vet.
-Pappa, jag vet vad de är värda. Tre generationer av militärer skulle inte ha råd med en sån här samling. Inte ens före Jorden gick under. Vad har ni gjort för att få pengarna?
-Din mor ska vara stolt, du är inte lätt att lura. Hon har också bekostat några av de här.
-Hur många har du faktiskt ärvt?
-Fyra, plus katanan.
-Och hur ärligt är de andra införskaffade?
-Alla är helt ärligt köpta. Ok, någon kanske vi "hittade". Och resten är finansierade med mindre ärligt överkomna föremål.
-Inte undra på att jag inte fick se dem tidigare, de är ju mycket värre än biologiska stridsmedel. säger Liiz ironiskt.

-Ja, du visste ju redan att din mamma varit både prisjägare och pirat innan hon träffade mig. Och troligen efteråt också.
-Och hon var spion.
-Jo, men då hade hon inte särskilt stor möjlighet att "befria" diverse föremål från sina mål.
-De här "målen", har de alltid förtjänat att bli av med sina saker?
-Så klart. De var smugglare, mördare och politiker. Men nu ska vi inte prata sånt, vi har en vägg till.
Vänder sig och håller upp handen mot nästa vägg.

-De här sakerna har vi förtjänat själva och helt lagligt. Det där är farsans rustning från Jorden.
-Helt lagligt var det knappast. Han deserterade väll mitt i kriget.
-Nej! Det var i slutet av kriget. Jorden var förlorad, att fortsätta slåss var idioti. Han och hans grupp lyckades rädda en hel del flyktingar också. Min far är en hjälte.
-Vinnaren skriver historien, som det heter.
-Vad ska det betyda?
-Jo, hade jorden vunnit skulle han varit en förrädare och ställt inför krigsrätt.
-Inte på Jorden i alla fall, den var i dåligt skick. Dessutom var det tillräckligt många fanatiker som fortsate anfalla kolonierna i över ett decennium senare.
-Är de fanatiker för att de följde sina order?
-Dom du kallar "lojala soldater" dödade min mamma eftersom farsan var en "förrädare"!
-Å, förlåt. Jag visste inte. Du har aldrig berättat hur farmor dog.
-Nu vet du i alla fall.
-Det var inte meningen. Jag ville bara säga emot lite.... Vad är resten av grejerna för något?
-Medaljer som jag och din mor fått under våra respektive karriärer.
-Jo, det ser jag. Jag menar den tredje väggen.
-Å, det är din mammas saker och en del prylar vi inte sålt än. Hon kan berätta mer om dem någon annan gång.


Meta

Jag tror valvet var de första rummet jag byggde. Det började med att jag så ett medeltidsbygge med ett tak jag gillade och använde till golvet.

Här är valvet utan figurerna.


Och en bild på de olika kopplingarna/skarvarna mellan modulerna.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Peter S

Tack. Nu kan jag sova lugnt...  ;D
Gillade de fina priserna! En riktig trofévägg!

o0ger

Vilket fint valv. Och vilken skatt de sitter på. Verkligen en stor drös med antika vapen. Du använder dina byggen för att drivs storyn framåt. Jag har nog tänkt tvärt om, att jag fortsätter göra stora, alldeles för komplicerade byggen och hittar på storyn efteråt. Jag måste nog fundera lite över det här.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MartinAberg

Stiligt klossat och imponerande vapenrum!
Uppfinningsrika medaljband :)

swestar

Citat från: MartinAberg skrivet 07 januari 2015 kl. 17:28
Stiligt klossat och imponerande vapenrum!
Uppfinningsrika medaljband :)
+1 :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

EpsilonEta

Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

lingonfil

Jag gillar det modulära rumen. Jag ser två till rum som inte användes. Kommande bygge gissar jag.

EpsilonEta

Hela övervåningen på Spitfire är redan skissad i LDD och jag bygger lite då och då (fast nu jobbar jag på kap 3).
Jag har tänkt ut några fler tillbakablickar för att presentera de andra rummen men "skyttebanan" syntes lite i Sweet sixteen och "träningsrummet" hade jag nytta av när jag hade Sven och Eva på besök.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Kvarnbacka

Snyggt byggt och bra berättat! Gillar särskilt scenen inne i valvet med medaljerna och golvet.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.