Författare Ämne: Mindstorms-delar till klocka  (läst 5424 gånger)

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Andreas Eldh
  • Antal inlägg: 4 739
Mindstorms-delar till klocka
« skrivet: 31 december, 2014 Kl:14.12 »
Jag puffar en gammal tråd, ny fråga i #31

Inspirerad av Godtfreds helautomatiska klocka, som använder en Mindstorms-enhet för att justera pendellängden, tänkte jag att man borde kunna göra det ännu enklare för sig. Visst är det mycket roligare med ett helt mekaniskt urverk men om det ska kunna gå dygnet runt utan att slitas ut efter alltför kort tid, tvingas man tyvärr göra eftergifter på just denna punkt. Min tanke är att använda Mindstorms-delar för att ticka fram visarna varje hel minut. När jag kollar Legos hemsida ser jag att det finns många varianter att välja på:

45500 EV3 Intelligent Brick 2199,00 kr
9841 NXT Intelligent Brick 1621,00 kr

45502 EV3 Large Servo Motor 349,00 kr
45503 EV3 Medium Servo Motor 299,00 kr
9842 Interactive Servo Motor 246,00 kr

45514 EV3 Cable Pack 199,00 kr
8887 LEGO® Power Functions Transformer/Charger 10VDC 299,00 kr

Räcker det att använda de billigaste, eller bör man satsa på EV3 som är det senaste?
« Senast ändrad: 09 januari, 2016 Kl:20.46 av andreaseldh »

Utloggad Nextuz

• Global Moderator
  • *
  • Antal inlägg: 6 611
SV: Mindstorms-delar till klocka
« Svar #1 skrivet: 31 december, 2014 Kl:16.55 »
Rent mekaniskt kvittar det... Det är väl om det skiljer programmässigt till fördel för EV3
Du kan även köra ev3 saker på NXT och tvärt om.

Utloggad Godtfred

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Regionsansvarig Östra G
  • Antal inlägg: 1 460
« Svar #2 skrivet: 31 december, 2014 Kl:17.42 »
En fördel med EV3:an mot NXT, tror jag - jag har ingen sådan, är att den kan ansluta till Internet. Då skulle den kolla upp en NTP server för exakt tid och sommartid, man blir inte beroende av den interna kristalloscillatorn som inte är ett under av precision.

Vilken motor man har spelar ingen större roll. Medium motorn är däremot ganska mycket mindre och mindre glappig som jag skrev om här: http://www.swebrick.se/index.php?topic=6764.0. Lägger upp några närbilder på själva urverket i andra tråden så kan du se hur utväxlingen mellan visarna kan göras ganska enkelt.

Utloggad Nextuz

• Global Moderator
  • *
« Svar #3 skrivet: 31 december, 2014 Kl:18.09 »
Inspirerad av Godtfreds helautomatiska klocka, som använder en Mindstorms-enhet för att justera pendellängden, tänkte jag att man borde kunna göra det ännu enklare för sig. Visst är det mycket roligare med ett helt mekaniskt urverk men om det ska kunna gå dygnet runt utan att slitas ut efter alltför kort tid, tvingas man tyvärr göra eftergifter på just denna punkt. Min tanke är att använda Mindstorms-delar för att ticka fram visarna varje hel minut. När jag kollar Legos hemsida ser jag att det finns många varianter att välja på:

45500 EV3 Intelligent Brick 2199,00 kr
9841 NXT Intelligent Brick 1621,00 kr

45502 EV3 Large Servo Motor 349,00 kr
45503 EV3 Medium Servo Motor 299,00 kr
9842 Interactive Servo Motor 246,00 kr

45514 EV3 Cable Pack 199,00 kr
8887 LEGO® Power Functions Transformer/Charger 10VDC 299,00 kr

Räcker det att använda de billigaste, eller bör man satsa på EV3 som är det senaste?

Du kan köpa en ny bricka på Bricklink för ca 1000kr http://www.bricklink.com/search.asp?itemID=119962&colorID=0
Lilla EV3-motorn för ca 220kr  http://www.bricklink.com/search.asp?itemID=119962&colorID=0
Sen behövs Den där laddaren, men även batteriet, då det är i batteriet som ladduttaget sitter.. :/

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Andreas Eldh
« Svar #4 skrivet: 02 januari, 2015 Kl:00.22 »
Medium motorn är däremot ganska mycket mindre och mindre glappig som jag skrev om här: http://www.swebrick.se/index.php?topic=6764.0.

Tack för länken! Du skriver om feedback med 1 grads upplösning, innebär det att man kan styra motorn att gå 6 grader i taget (motsvarar en minut för minutvisaren)?

Eller bör man låta motorn gå i större steg (och växla ned till visaren) för att förbättra precisionen?

Sen behövs Den där laddaren, men även batteriet, då det är i batteriet som ladduttaget sitter.. :/

Så man kan alltså inte använda 8887 Transformer/Charger som batterieliminator?

Kan man använda vanliga AA-batterier?

Glömmer den bort programmeringen när batteriet tar slut?

Utloggad Godtfred

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Regionsansvarig Östra G
  • Antal inlägg: 1 460
« Svar #5 skrivet: 02 januari, 2015 Kl:07.44 »
Stegen räcker till för precisionen att sätta minutvisaren direkt på motorn. Men glappet är stort så det blir inte snygg, upplevs som väldigt nervöst. Jag har testat...

Nu har jag nästan inte jobbat något i den officiella programvaran, men jag lyckades inte göra en grundläggande klockfunktion där man kom åt den interna realtidsklockan på något sätt. En av anledningarna till att jag skriver i NXC istället.

Vet inget om laddaren, löder in egen transformator.

Programmen raderas inte då strömmen försvinner.

Utloggad Nextuz

• Global Moderator
  • *
« Svar #6 skrivet: 02 januari, 2015 Kl:09.32 »

Så man kan alltså inte använda 8887 Transformer/Charger som batterieliminator?

Kan man använda vanliga AA-batterier?

Finns inget uttag på själva NXT/EV3 utan uttaget sitter på batteriet. Finns fördel med det då man inte får in "smutsig" ström i enheten, men skulle tro att den största anledningen är att de ska sälja batterier.
AA 1,5 funkar fint :)

Man kan annars göra 2st dummiebatterier som man kopplar trafo på och sen stoppar dem i enheten :)

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Andreas Eldh
« Svar #7 skrivet: 07 januari, 2015 Kl:00.37 »
Om jag bestämmer mig att köra lösa AA-batterier, måste jag köpa 8881 (Brickset) eller finns det inbyggd batterihållare i 45500 (Brickset)/9841 (Brickset)?

Utloggad minus

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 236
« Svar #8 skrivet: 07 januari, 2015 Kl:09.38 »
Det finns plats för batterier i både EV3 och Nxt.

Utloggad Nextuz

• Global Moderator
  • *
« Svar #9 skrivet: 08 januari, 2015 Kl:13.25 »
Om jag bestämmer mig att köra lösa AA-batterier, måste jag köpa 8881 (Brickset) eller finns det inbyggd batterihållare i 45500 (Brickset)/9841 (Brickset)?

Problemet du får med batterier är att den kan bli och sacka efter.
Detta problem ser man lätt när de kör tävlingar (FLL) där roboten beteer sig annorlunda med sämre batterier.
Men adapter o laddbart kan alltid kompletteras efteråt :)

Utloggad AndersI

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Detta är inte en Legobit
  • Antal inlägg: 6 000
    • BlockCAD
« Svar #10 skrivet: 08 januari, 2015 Kl:17.00 »
Jag trodde det gick fortare med torrbatterier på 1.5V än med ackar på 1.2V?

Utloggad Nextuz

• Global Moderator
  • *
« Svar #11 skrivet: 08 januari, 2015 Kl:18.07 »

Det är inte de.. utan när batterierna börja sjunka i spänningen så beter sig den fel jämfört med nya batterier...
Så kör man fulladdade 1,2 rakt igenom varje gång och programmerar efter det så funkar det ju...

Utloggad Stigge72

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 6 175
    • Min Flickr
« Svar #12 skrivet: 13 januari, 2015 Kl:10.40 »

Det är inte de.. utan när batterierna börja sjunka i spänningen så beter sig den fel jämfört med nya batterier...
Så kör man fulladdade 1,2 rakt igenom varje gång och programmerar efter det så funkar det ju...
Jag minns när jag var med och körde en RCX för ett antal år sedan, då vi först tog tid hur länge en motor skulle rotera på en viss hastighet för att få önskat resultat. Efter någon timmes körande blev det inte önskat resultat längre...
Den gången löste vi det med en ljussensor och en bit papper med svarta och vita fält istället.

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Andreas Eldh
« Svar #13 skrivet: 14 januari, 2015 Kl:00.24 »
Jag minns när jag var med och körde en RCX för ett antal år sedan, då vi först tog tid hur länge en motor skulle rotera på en viss hastighet för att få önskat resultat. Efter någon timmes körande blev det inte önskat resultat längre...
Den gången löste vi det med en ljussensor och en bit papper med svarta och vita fält istället.

Innebär detta att man måste ha en extrakontroll för att klockan verkligen ska ticka fram exakt en minut varje gång? Om man exempelvis genom utväxling ser till att 90 grader motorrotation motsvarar en minut, kommer resultatet variera lika mycket uppåt 100 som neråt 80 grader så att det jämnar ut sig i längden? Eller ska man helt frångå motorns vinkelgivare och istället använda ljussensor och 2958pb002?

Utloggad AndersI

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Detta är inte en Legobit
  • Antal inlägg: 6 000
    • BlockCAD
« Svar #14 skrivet: 14 januari, 2015 Kl:08.45 »
Varför inte göra en helt elektromekanisk minutstegare? En kamskiva som i viloläge bryter strömmen till motorn, en strömpuls drar igång motorn, kamskivan håller kontakten sluten tills hela varvet är kört, och motorn stannar igen. Mycket hög repeternoggrannhet på själva rörelsen. OK, det finns inga LEGO-reläer, men det får man fixa med två motorer och en omvänd diff i stället.