Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad gjorde du för ditt LEGO idag?

Startat av Cyklisten, 19 november 2014 kl. 18:11

Föregående ämne - Nästa ämne

BrickMe

Trots att jag gillar sci-fi och serier som t ex The Expanse (kan varmt rekommendera den serien) så är intresset för att bygga rymdfarkoster i Lego svagt. Därmed gjorde jag slag i saken och partade ut idag. Setet innehåller en hel del intressanta bitar som kan komma till användning i andra byggen ;)

FredrikLarsson

 Köpt ett hopfällbartbord och plattor. Börjat bygga en legostad för mig och min dotter. Moduverse känns ganska dyrt tyvärr, målet just nu är att täcka med plattor.

Godtfred

Håller fortfarande på med Julens sorteringsprojekt. Bla. 6st Raaco-skåp från Jula och Braplast-lådor i mängder fylls på den ena efter den andra. Även om själva sorteringen har paus idag pga "trötthet"...

Istället satt jag upp den nya takbelysningen, två st IKEA "Nymåne":
https://www.ikea.com/se/sv/p/nymane-led-plafond-vit-60336274/
Varje lampa innehåller 28W med LED. OJ - Vilken skillnad det blev i LEGO-verkstaden!

swemixon

Själv ägnar jag julledigheten åt att inreda mitt nya Legorum. Ett stort gavelrum i källaren har blivit två sedan äldste sonen ville flytta ner så nu har jag 3x3 m2 att husera min hobby i. En stor bordsskiva täcker ena väggen flankerad av två Malmbyråer från IKEA. Idag har gamla byggen rivits och sorterats tillsammans med Lugbulken och då har det kära problemet med platsbrist i befintlig förvaring återkommit. Det får bli en ny runda till Bauhas för inköp av fler Stanley-lådor.

Verner

Har investerat i en lite större tvättpåse.
Tanken var att den skulle rymma lite mera än den förra. Premiärturen gick ganska bra.
Andra åket gick sådär, det började nämligen bli lite hål här o var i nylonen.
Tredje försöket gick åt PIPSVÄNGEN, påsen sprack (faan) och legobitarna försökte fly. Frågan är hur många legobitar som lyckades försvinna med avloppsvattnet, och om avloppspumpen håller för ett "minifigangrepp".

Tvättmaskiner går ju alltid att ersätta, men en förlorad legobit kommer aldrig åter. Synd att jag inte har en förstående fru just nu när jag behöver det som mest.

swemixon

Citat från: Verner skrivet 07 januari 2020 kl. 23:50
Har investerat i en lite större tvättpåse.
Tanken var att den skulle rymma lite mera än den förra. Premiärturen gick ganska bra.
Andra åket gick sådär, det började nämligen bli lite hål här o var i nylonen.
Tredje försöket gick åt PIPSVÄNGEN, påsen sprack (faan) och legobitarna försökte fly. Frågan är hur många legobitar som lyckades försvinna med avloppsvattnet, och om avloppspumpen håller för ett "minifigangrepp".

Tvättmaskiner går ju alltid att ersätta, men en förlorad legobit kommer aldrig åter. Synd att jag inte har en förstående fru just nu när jag behöver det som mest.

Ajdå, en klen tröst är ju att några få legobitar är betydligt billigare än en tvättmaskin. Hoppas den höll. Jag tvättar mina bitar istoppade i ett örngott som i sin tur stoppas i en tvättpåse.

Verner

Jag kan lugna oroliga läsare med att tvättmaskinen verkar ha klart sig med lite skrapmärken i gummit mellan lucka och trumma.
Man kanske skulle ta o sy en egen tvättpåse, av ett örngott då förslagsvis. Får se om jag lyckas, eller hur har ni andra gjort?

Emma

Efter att Stej förbarmat sig över hogwarts-bygget går det äntligen att komma fram i mitt legorum. Så nu har jag städat undan en del. Det är legorent på golvet, och det skulle gå att dammsuga, faktiskt. Återstår att se ifall det faktiskt blir av.

BrickMe

Tillverkat lite etiketter för nya (relativt) klossar. Tack för tipset Ingels :)

Raffe81

#324
Började med att städa ur en garderob inne i mitt hobbyrum. Innan innehöll den mest elektronik, gamla kartonger och annat skräp. Nu är det mest lego.
Skönt ha stora kartonger undanstoppade och inte liggandes på golvet.


Sen köpte jag lite förvaring från bauhaus.


Upptäckte att en insats/sorteringlåda från IKEA fick plats om man skar bort lite av kanten på kortsidorna. Facken längst in kommer man inte åt men det kan man kanske leva med.

Magnus den store

Gjorde nån form av staffli till min Darth Vader-tavla*, och testar funktionen med andra mosaiker. Det är inte det finaste som jag snickrat, och min morfar vänder sig säkert i graven, men anordningen fyller sin funktion.







*Darth Vader-tavlan är inte med på bild.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Emma

Det är trevligt att bo i ett hus där det efter behov går att trolla fram fler legorum! Efter en tid där barnen tagit allt mer plats i mitt legorum så har de nu fått ett eget legorum bredvid mitt. En nästan outnyttjad yta med snedtak.

Och vips så får jag bygga med mitt, och barnen kan sitta i rummet bredvid och bygga med sitt.

andreaseldh

Citat från: Godtfred skrivet 01 januari 2020 kl. 16:34
Istället satt jag upp den nya takbelysningen, två st IKEA "Nymåne":
https://www.ikea.com/se/sv/p/nymane-led-plafond-vit-60336274/
Varje lampa innehåller 28W med LED. OJ - Vilken skillnad det blev i LEGO-verkstaden!

Jag förstår inte IKEAs logik att kalla lampan för Nymåne, när hela den cirkulära utan lyser ???

AndersI


andreaseldh

#329
Citat från: AndersI skrivet 02 februari 2020 kl. 16:45
IKEA - logik??

Nej precis. Jag försökte en gång hitta logiken i att kalla ett glas för Klink.

  • Det låter klink när man slår i det? Nej så enkelt kan det ju inte vara.
  • I glaset kan man ha vatten. I vatten kan man ha båtar. Båtar kan byggas av olika material. Ett sådant material är trä. Skrovet kan byggas i olika teknik. En av dessa tekniker kallas klink. Ja så måste det vara!
Men tillbaka on topic: Idag sorterade jag de kvarvarande svenska bokstäverna från 852333 (Brickset) i en Dosett. Och här finns alla 29 (till skillnad från 3070bpb* som saknar Ä) så Ä och Ö får samsas i ett fack (i framtiden, när jag river Fältsjukhuset).

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.