Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad gjorde du för ditt LEGO idag?

Startat av Cyklisten, 19 november 2014 kl. 18:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Citat från: dalle skrivet 08 maj 2015 kl. 17:36
Ja, lukten av obhandlat trä kan ju driva en till vansinne. Tacka vet jag plast.
Gärna såndär kinesisk biltemaplast :P

Carl T

Citat från: dalle skrivet 08 maj 2015 kl. 17:36
Ja, lukten av obhandlat trä kan ju driva en till vansinne. Tacka vet jag plast.

Det hade nog varit riktigt trevligt om de valt att gör sina möbler av björk, bok, körsbär eller till och med ek, men förvriden furu och kvistig gran är sådär. Och hur man än torkar så får man sågspån i näsan.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

SuperMario

Inte idag, men igår kväll satte jag ihop en IKEA 2x4 Kallax-hylla. Monterade dit även hjul (på ena kortsidan i strid med vad som föreskrivs i instruktionshäftet..  :P ), så att blir enkelt att förflytta den inne i LEGO-rummet. Och i fredags byggdes ihop en 40 cm bred och 202 cm hög Billy.

Magnus den store

Etapp 1: Möblera om. Gjordes för ett par månader sen.
Etapp 2: Komplettera med mer förvaring. Var på Ikea i fredags och köpte lite mellanskåp, luckor och överskåp (Bestå).
Etapp 3: Led-belysning som sattes fast på insidan av vitrinluckorna.
Etapp 4: Idag bar jag in Legot från förrådet. Måste sortera och anpassa mitt system för den nya ordningen.

Kommer ha sex stycken skåp som kan användas för visning. Dock ska jag ha böcker i två skåp och filmer i ett. Två skåp får Lego dela med mina statyer, men det sjätte skåpet är dedikerat för Lego. Storleken är bara 56x55x37 cm (BHD) så det blir inga galet stora byggen som får plats.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Jaxne

Inte idag men nyligen: Jag har byggt en hylla att ställa mina modulhus på. Jag har vitrinskåp sammanbyggt av IKEA-bokhyllor som totalt mäter 180 cm. Nackdelen med de bokhyllorna är de små metallbitar som högst upp håller samman bokhyllorna, och skruvarna som sitter fast ovanpå och till väggen. Dessa gör att man inte kan ställa så mycket ovanpå då det är ojämnt. Men ett långt hyllplan skapades och så fräste jag ur spår för detta så jag fick en jämn och fin yta ovanpå för att ställa mina hus på. Blev riktigt bra! :)

180 cm är precis lagom för att få plats med 7 st 32*32 basplattor i bredd  ;)

BeardedNerd

Jag gjorde klart mitt arrangemang i hobbyrummet med en skiva på 2,5x0,45 m mellan två Kallax ovanför skrivbordet. Så nu har jag massor av ny fräsch byggplats. Plats för mitt konserttorg, Ferris Wheel och ett gäng nya modulhus...

Jesperallen

Plockade igenom alla LEGOlådor, vilka fortfarande står i vardagsrummet. Det jag inte behöver för att bygga hamnade längst in, det jag behöver hamnade längst ut. Bygger ikväll annat än officiella set för första gången sedan inför utställningen i Norrköping hösten 2013. Känns fint :)

bileam

Citat från: Jesperallen skrivet 06 juni 2015 kl. 22:30
Plockade igenom alla LEGOlådor, vilka fortfarande står i vardagsrummet. Det jag inte behöver för att bygga hamnade längst in, det jag behöver hamnade längst ut. Bygger ikväll annat än officiella set för första gången sedan inför utställningen i Norrköping hösten 2013. Känns fint :)

GÖTT!!

Säg till om du behöver bärhjälp när det blir flyttdags... ;)

Tie Fighter

Möblerade om min modularhusgata.

Gideon

Satte in två Billy-hyllor till i kontoret/legorummet. Detta triggade igång sorteringslusten så jag har nu ägnat en betydande del av de senaste två semesterveckorna till att totalt omorganisera min sortering. Tidigare var det grupperat primärt efter färg (där bitar är sorterade på färg och bittyp), alltså att lådor med olika lbg plates, lbg bricks, lbg slopes, arches mm var i ett sortimentskåp, dbg i ett annat sortimentskåp mm. Bitar eller t o m hela färger som jag inte har så mycket av har varit sorterade mer per färg än per bit vilket inte varit optimalt. Nu har jag en mycket tydligare sortering per bit och kan därför lättare hitta en viss bit i ovanligare färger (eller åtminstone kolla om jag har den). I många fall har små sorteringar av bitar per bit och färg hällts ihop per bit. Det är lättare att hitta en dbg arch 1x4 i en låda med blandade arch 1x4 än att hitta var lådan med arch 1x4 dbg hade sorterats in bland allt annat dbg ;)
Har också i vissa fall nu en primär och en sekundärsortering, så att bitarna inte nödvändigtvis har fått behållare baserat på hur många jag har av en bit utan snarare var det passar in i sorteringen och vad jag oftast använder. Resten av bitarna av samma typ och färg har hamnat i lådor eller påsar som man kan fylla på från.
Har dock kvar att angripa hur jag ska sortera minifigs och en hel del andra bitar som inte passade in klockrent i samlingen, för att inte tala om att sommarens planerade projekt att riva och sortera en massa set och byggen inte har kommit igång än...

Citat från: Carl T skrivet 08 maj 2015 kl. 17:25
Jag har beställt en luftrenare, något jag gått och funderat på att skaffa i flera år. Förhoppningsvis kommer den att minska mängden damm som lägger sig i mitt legorum, och dessutom minska lukten från mina IKEA-möbler av spånskivor och obehandlat trä.
Tack för tipset! Funkar den bra? Den verkar finnas för 1490 kr nu iaf :)

Huvudfoting

Efter en översvämning i källaren då några kartonger blev totalförstörda så har jag nu höjt vår hemförsäkran till maxbelopp...samt börjat fotografera allt.

Jobbigt när det var några äldre UCS-modeller....

/W

EpsilonEta

Jag har nyss fått upp fler hyllor i sovrummet så nu slipper mina kartonger stå på golvet ;D
(Ja, det är bitar i kartongerna och ja, de ska byggas upp någon gång)

Hallen och vardagsrummet står på tur.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Markus

Jag har nyligen flyttat. Har nu ett alldeles eget rum till mina små "god"bitar (ursäkta den dåliga ordvitsen). Två stora IKEA bord i vitt för arbetsyta, en hylla för förvaring av lådor samt ett vitrinskåp för display av mina byggen. Återkommer med bilder snart  :D

Lordflintstone

Citat från: Markus skrivet 02 oktober 2015 kl. 22:06
Jag har nyligen flyttat. Har nu ett alldeles eget rum till mina små "god"bitar (ursäkta den dåliga ordvitsen). Två stora IKEA bord i vitt för arbetsyta, en hylla för förvaring av lådor samt ett vitrinskåp för display av mina byggen. Återkommer med bilder snart  :D
Inte avensjuk alls! ;)

Emma

Nu har jag påbörjat "den slutgiltiga rivningsprocessen" inför flytt till Sundsvall.

Bara ett par moduverse-plattor till skräck-cb:t kommer vara uppbyggda i transporten. Allt annat ska rivas och sorteras och packas. Undrar fortfarande hur jag ska få med mig allt...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.