Författare Ämne: WIP: Vattentorn  (läst 5522 gånger)

Utloggad Mirandir

• ...Han i norr...
  • Antal inlägg: 1 743
WIP: Vattentorn
« skrivet: 14 maj, 2010 Kl:00.10 »
Nära järnvägen i byn där jag bor så kan man återfinna detta vattentorn. Vattnet i tornet användes för att fylla på vatten i ångloken på den tiden då man använde sådana. Tornet är byggt c:a 1911.

Dum som jag är bestämde jag mig alltså för att bygga den I minifigskala med interiör och allt. Kanske tog jag mig vatten över huvudet för såhär snart två år senare så är jag fortfarande inte ens halvfärdig. :( Efter att ha kört fast gång på gång för ett par månader sedan så bestämde jag att lägga ned arbetet ett tag. Sedan dess har jag varken tittat eller tänkt på bygget. Men nu började faktiskt suget återvända och på de tre dagar som jag nu byggt så har det hänt en hel del. t.ex. så har hela våning två kommit till. Även om det fortfarande återstår en hel del arbete med den. Den lär nog vara helt ombyggd ett antal gånger innan den är färdig.

Men har iallafall kommit så långt att jag nu törs visa upp bilder på bygget. Samtliga bilder är länkar till större bilder.

Låt oss börja med utsidan. Om du frågar mig så behöver Ytterväggarna åtgärdas. Den är nu uppbyggd med röda 1x2:or med strategiskt utplacerade 2x2:or för fäste i innerväggen och därmed stabilitet. Hellst av allt skulle jag använda 1x2 plattor i rött, mörkrött och rödbrunt. Vilket skulle bryta upp den annars rätt tomma yta som ytterväggarna annars utgör.

Och de där "valven" ovanför ytterdörren och fönstren... Ja det räcker väl att säga att de behöver förbättras...

Här ser ni hela anledningen till att jag antagligen kommer att ändra färgen på fönstren till vitt istället för rödbrunt. För dessa små fönster ser bara så fel ut. Alternativet är att göra dem högre vilket innebär att de blir för stora...

Jaha det var utsidan det. Låt oss nu ta en titt på insidan...

Första våningen sedd från ovan.

Badrum/omklädningsrum med badkar, spegel, en pall och ett element. Det snygga röda golvet är sponsrat av ingen mindre än Copmike. Här har jag även tagit mig en artistisk frihet med väggfärgen. I orginal är färgen rosa men jag ändrade det till den billigare beiga (tan) färgen istället. Tycker själv att den funkar rätt bra.

För byggnadens uppvärmning står denna kamin/värmepanna. Den har bytt skepnad och storlek ett antal gånger under arbetets gång. Denna är den som jag är allra mest nöjd med. Har testat att göra en större men jag tyckte att då såg den nästan löjlig ut. Så jag törs nästan påstå att detta är den slutgiltiga designen. Och jo det är två sådana där eldslåge-bitar inuti den. Men det är så mörkt därinne att de syns knappt.

Tändkulemotor som driver en elgenerator som alstrar ström som driver den elpump som återfinns intill en pytteliten sjö c:a 500 meter norr om vattentornet. Innan denna konfigurationen använde man en vedeldad vattenpump av sk. Ryders konstruktion, om jag inte minns helt fel.

Sist men inte minst på nedervåningen så har vi trappan upp till våning två. Det är den klart bästa varianten jag kommit fram till hittills. Dock behöver den lite mer arbete ( t.ex. en ledstång ;) ) innan jag kan tänka mig att börja kalla den färdig.

Så var det då dags att titta på våning två. Och här återstår det en hel del att göra. Nästa planerade steg är, faktiskt, att riva den helt och börja om från början. Det enda som jag är riktigt nöjd med än så länge är själva balkongen.

Och på tal om balkongen så här är en närmare titt på den. Det fattas en del på de båda rören eftersom delarna helt enkelt tog slut...  :-[ Den branta trappan som leder upp till nästa våning där den stora vattentanken finns behöver förbättras. Och den där 1x2 plattan med "handtag" på ena kortsidan som lampan är fäst på skall vara svart istället för mörkgrå. Men jag äger ännu ingen sådan bit i svart...

Kontorets utsida är svart precis som i orginalbyggnaden. Även om jag vid mina besök kunnat konstatera att den även haft en rödbrun ton en gång i tiden. För att väggen inte bara skall bli en tåkig svart yta så valde jag att "överdriva" väggens textur med hjälp av log-bitar.

Sist men inte minst har vi andra våningens kontor. Här behövs en hel del mer arbete. Men det kommer inte att ske förrens tidigast efter att hela modulen är ombyggd minst en gång. (Antagligen flera. ;D)

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag gärna tar emot förslag på förbättringar eller bara uppmuntrande ord. ;)

Utloggad Anders Nolberger

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 1 222
SV: WIP: Vattentorn
« Svar #1 skrivet: 14 maj, 2010 Kl:07.25 »
Jag tycker att du är för hård mot dig själv. Jag tycker att det är jättesnyggt. Blad annat så tycker jag om valven över fönstren! Och inredningen är fantastisk.

Bra jobbat!

Inloggad andreas E

• Kassör, LUGbulk-samordnare
  • Styrelsen
  • *
  • Antal inlägg: 1 242
« Svar #2 skrivet: 14 maj, 2010 Kl:12.10 »
För en som inte har sett orginalet så tycker jag detta är helt fantastiskt gjort. Detaljrikedomen är otrolig. Kämpa på så blir detta ett kanon hus att visa på utställningar.

Utloggad Selander

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 1 325
« Svar #3 skrivet: 14 maj, 2010 Kl:12.19 »
Oj oj....det var inte dåligt....  :o
Vilket superjobb du lagt ner, och det syns verkligen.
Angående fasaden, kan du inte testa att bryta av med några bricks 1x2
i Dkred, OldBrown, Reddish-Brown etc . Det bli iallafall ett otroligt mycket
billigare sätt att få mer "liv" i fasaden jämfört med att skaffa plates 1x2.......
Jag tror Din bygggnad är så stor att det är "overkill" med plates 1x2, men
det är bara en känsla jag har.

Inredningen är SUPER - jag beundrar all som har ork och lust och pengar
att göra detaljerade inredningar. I den mån jag själv för byggnader är det
99% fokus på utsidan......

Bara att önska Dig lycka till med fortsättningen - och håll oss nyfikna lite
uppdaterade allteftersom.  :D

Utloggad robban

• ööö..
  • Antal inlägg: 1 327
« Svar #4 skrivet: 14 maj, 2010 Kl:12.55 »
Tycker blandade bruna bitar blir riktigt nice för att fånga tegel känslan, som på denna bild http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=1685555..

För övrigt riktigt snygg inredning, väldigt välgjort!
« Senast ändrad: 14 maj, 2010 Kl:13.23 av robban »
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Utloggad SuperMario

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 1 067
« Svar #5 skrivet: 14 maj, 2010 Kl:13.20 »
 :o :o :o

Imponerande bygge!!!
Jag håller med Selander och robban om 1x2 bruna och mörkröda bitar...

Lycka till framöver och håll oss uppdaterade!

Utloggad Mirandir

• ...Han i norr...
« Svar #6 skrivet: 14 maj, 2010 Kl:14.10 »
Jag tycker att du är för hård mot dig själv. Jag tycker att det är jättesnyggt. Blad annat så tycker jag om valven över fönstren! Och inredningen är fantastisk.

Bra jobbat!

Jag kanske är för hård mot mig själv. Men det är ju som man brukar säga så att man är sin egen värsta kritiker. Jag är inte nöjd med de där valven för att det är lite för mycket "luft". Jag skulle vilja ha dem tätare. Har dock en ide som det skall bli spännande att testa vid ombyggnationen.

Anledningen till att jag var lite emot att använda 1x2 klossar med olika färger var att jag tyckte att det skulle få det att kännas som att huset är byggt med stora stenar snarare än de relativt små tegelbitarna som orginalet är byggt med. Men efter att ha tittat på bilden som robban länkar till så måste jag faktiskt testa. Sen gäller det väl förstås att få till rätt mix också.

Utloggad Stigge72

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 6 099
    • Min Flickr
« Svar #7 skrivet: 14 maj, 2010 Kl:23.07 »
Man kan ju byta ut enstaka 1x2-bitar mot 3 st 1x2-plattor, men t ex en brunaktig i mitten, och två röda över och under.

Riktigt snyggt för övrigt.

Utloggad Mirandir

• ...Han i norr...
« Svar #8 skrivet: 16 maj, 2010 Kl:20.13 »
Man kan ju byta ut enstaka 1x2-bitar mot 3 st 1x2-plattor, men t ex en brunaktig i mitten, och två röda över och under.

Riktigt snyggt för övrigt.

Det har förstås slagit mig att man kan lägga in slumpvisa segment med 1x2:or. Men jag får för mig att det kan vara rätt svårt att få det att se bra ut.

Utloggad Sirre

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 1 263
« Svar #9 skrivet: 16 maj, 2010 Kl:22.50 »
Jag håller med de andra, mycket snyggt bygge! :)

Detaljerna är ju helt suveräna och färgvalen tycker jag verkar helt okej.

Ser fram emot uppdateringar. :)

Utloggad Mirandir

• ...Han i norr...
« Svar #10 skrivet: 07 september, 2010 Kl:18.57 »
Trots en rätt rutten kamera (ja jag skyller ifrån mig på den! ;D ) så lyckades jag ta två någorlunda bilder på den nya och förbättrade fasaden. Inklusive början på våning 3. Det är den östra och norra väggen.

Om nu bilderna är så suddiga så att ingen ser någon skillnad så är det främst valven ovanför fönstren som ändrats samt att det tillkommit inslag med plattor i rödbrunt och mörkrött.

Åsikter och synpunkter mottages mer än gärna!!  :)

Utloggad bjorn a

• Antal inlägg: 46
« Svar #11 skrivet: 07 september, 2010 Kl:19.55 »
Riktigt snygg och välgjord!!
/bjorn a

Utloggad Dreadcore

• Antal inlägg: 308
    • Raveparty.se
« Svar #12 skrivet: 07 september, 2010 Kl:20.57 »
De nya valven är definitivt snyggare än första versionen (även om de var snygga också) Så, fortsätt jobba nu! Vi vill ha mer :)

Utloggad Eva

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 103
« Svar #13 skrivet: 08 september, 2010 Kl:07.11 »
Imponerande! Jag hade ingen aning att man kunde bygga så detaljrikt. inredningen är jätte kul att se, speciellt spisen. Jag tror jag gillade bruna fönster bättre än vita, men det är bara en smakfråga. Hela bygget är riktigt häftigt!

Utloggad Mirandir

• ...Han i norr...
« Svar #14 skrivet: 08 september, 2010 Kl:08.37 »
Jag tror jag gillade bruna fönster bättre än vita, men det är bara en smakfråga.

Det gör jag med!! De vita fönstren beror helt och hållet på att den här och den här biten inte finns i någon annan passande färg än just vitt. Och den behövs för att få mellanvåningens fönster att inte se helt crazy ut. De kommer antagligen att även användas till översta våningens fönster. Men det återstår att se...

Helst av allt hade jag sett fönster och dörrar i "sand green" eftersom det är närmast orginalet.