Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Utmaning: Den stora guldrushen] Far och son snack.

Startat av EpsilonEta, 22 oktober 2014 kl. 18:49

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Här är mitt bidrag till  mellankategorin av "Den stora guldrushen" för 15p.



Det mörkblå skeppet är familjen Tellarians transport- och bostadsskepp Spitfire. Vad det gör där och vilka som äger det andra skeppet får ni se i nästa bygge.

Och för att få lite story:

-Nummer ett du kör för fort. Sakta ner!
-Om jag saktar ner mer går jag baklänges.
-Det vore att föredra nu. Ditt borrhuvud glöder.







Som det syns på sista bilden är den som störst 32 studs bred. (Skalan är 1 stud = ca 4 meter.)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Jag tycker detta är ett läckert micro-bygge. Man ser att det är mycket liv och rörelse. Det ser trovärdigt och industriellt ut. Det sticker fram lite guld på sina ställen :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

mechamike

Snyggt! Go känsla och snygga fordon skepp!!
?

EpsilonEta

Tackar.
De har bara börjat komma ner till guldet, mer ska det bli.
Det blå skeppet slängde jag bara ihop för att "de andra" skulle få något. Bra att du gillar det/dem.
Det mörkblå kommer jag göra i större variant. (Det är även skeppet som "sweet sixteen" utspelas på)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

EpsilonEta

#4
Här är mitt andra bidrag till "Den stora guldrushen". Denna gång i lilla kategorin för 10p.



Denna scen utspelas på min "Guldrush Medium"


Vichtor landar på guldasteroiden, träffar någon förman och skickar sedan ett meddelande.

-Nytt meddelande - till farsan-
Nu är jag framme. Träffade din kontakt som visade mig runt. Varför gräver vi manuellt? Vi har ju ett helt lag av enorma borrfordon.
Tyvärr kunde inte Naina komma. Snubbarna du hyrt in ser professionella ut så det ska nog gå bra ändå.
Tack för rustningen förresten.
-Skicka-



Någon timme senare. (Beror på avstånd till närmaste station med box)

-Meddelande från farsan-
-Spela upp-



Tack för att du kom och varsågod, se det som en födelsedagspresent eller nått. Du kommer behöva den om du ska hålla koll på soldaterna jag hyrde in att vakta gruvarbetarna. Hade hellre haft mina gubbar men detta är en civil operation. Försöker ge några lite ledigt och skicka dit dem men det tar tid. Därför jag behövde någon jag kunde lita på.
Synd att Naina inte kunde komma, hade gärna haft hennes förmågor också. Vad kom i vägen?
Och angående gruvdriften är det till soldaterna. De måste ju få betalt och gruvmaskinerna gör för stora block och det är ett jäkla jobb att dra av från deras kvot. Dessutom hade någon redan börjat här innan vi kom. Om du tyckte borrfordonen var stora så ska du se vad som är på väg. Jag fick dra i en hel del trådar men i slutändan gäller det alltid pengar och lönsamheten för guld är tiotal gånger mer än stål och titan.
Säg hej till Louise från mig.
-Slut-

-Svara-
Jag saknar också Naina. Hon hade patrullerat på taket till Spitfire. Där hade hon haft koll på både våra soldater och eventuella angripare. Plus att hon hade haft koll på alla säkerhetskameror i skeppet. Tyvärr hade hon viktigare saker att göra. Men mellan dig och mig var hon inte särskilt förtjust i att "barnvakta inhyrda soldater".
Ska hälsa till Liiz.
-Skicka-
Så fort jag har kramat henne i en timme och låst in henne på rummet i ett år, utan uppkoppling. Fortsätter han för sig själv.


Meta:

Några fler bilder på mechen.



Det är hårt att gräva guld.

Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Peter S

Det var dit mechen skulle! Det är ju ingen liten operation direkt. Fullt av folk och ännu fler verkar det bli. Kul!

o0ger

Kul byggen! Och som vanligt kul att läsa mer om karaktärerna.

Jag kommer inte bygga något till denna utmaningen. Jag har flera andra grejer jag vill bygga klart istället. Så det är bra att du bygger åt de fria ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Härligt att se fler byggen i utmaningen och riktigt kul att se ett bygge i minifigskala från dig här, jag är ju svag för byggen i minifigskala :)

EpsilonEta

Jag gillar också minifigskala men man kan bygga mycket större scener snabbare och med färre bitar i mikroskala. Det är bra för rymdskepp (eller om man ska berätta historier) men dina borgar/städer skulle aldrig få samma känsla utan "människorna" som bor där.

Det tog ett tag innan jag kom på hur jag skulle få in den obligatoriska gruvarbetaren på bara 16x16 studs med min storskaliga operation. Till slut kom jag på detta och jag fick bygga en mech för första gången. (Transformers är inte mechs)

Citat från: o0ger skrivet 03 december 2014 kl. 20:13
Kul byggen! Och som vanligt kul att läsa mer om karaktärerna.

Jag kommer inte bygga något till denna utmaningen. Jag har flera andra grejer jag vill bygga klart istället. Så det är bra att du bygger åt de fria ;)
Ja, det finns några saker man kan få fram av att läsa noggrant (annars kan man bara vänta).
Är det Bortom Sol relaterade byggen eller något annat?
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Citat från: EpsilonEta skrivet 04 december 2014 kl. 09:14
Är det Bortom Sol relaterade byggen eller något annat?

Ja, det är det. Det är det enda jag bygger just nu. Jag håller på med två grejer samtidigt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Bara det kommer fler byggen här så spelar det ingen roll om det är en utmaning eller inte.
Ser fram emot att se något från dig igen. (Gärna minifigskala och story :) )
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Båda byggena är minifigskala. Det ena har du redan sett lite av :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

#12
Till slut kommer mitt sista bidrag till "Den stora guldrushen". Det börjar bli en hel del rymdskepp och jag vill ju inte vara sämre. Mitt bidrag till skeppskategorin till för 20p.






Det har gått ett tag (troligen någon vecka) sedan Vichtor landade och hans skepp börjar bli fullastad.

-Nytt meddelande - till farsan-
Spitfire börjar bli full, vart ska jag leverera det? Och vem ska vakta när jag är borta, jag vill inte att någon annan flyger vårt skepp.
-Skicka-

Ett tag senare

-Meddelande från farsan-
-Spela upp-
Stanna där och fortsätt övervaka. Ett annat skepp är på väg.
De var bara tvungna att avsluta sitt förra jobb. Dessutom är motorer inte optimerade att färdas över flera system men de borde vara framme snart.
-Slut-


Nästa dag kommer en förman förbi.
-Hej. Du är Olavs grabb va? Jag skulle meddela dig när gruvskeppet kom.

-Landningsstöd ute. förbereder nerfärd.

{Nej, Legomodellen kan inte fälla ut stöden. Bitarna byts ut.}


-Där kommer gruvskeppet, titta där borta. Är hon inte vacker. Vi kallar henne Doris.


-Oj, det var ett stort gruvskepp.
-Ja, hon är 340 meter lång, har ett inbyggt raffinaderi och plats för alla andra maskiner här plus allt guld vi får upp. När det landat ordentligt flyttar vi över de orenade blocken från ditt skepp till försteget på Doris så hon får något att arbeta med innan plasmaborren monterats och kommit ned till rätt djup.


-Alla motorerna är av och stöden är låsta. Vi står stabilt och kan förbereda borrtornet. Inväntar klartecken.
-Markkontrollen här, allt är grönt. Påbörja resning.


-Borrtorn upprest och säkrat.

-Ni kan starta borren.


Förmannen förklarar hur processen går till.
-När plasmaborren bränt sig ner till guldklumpen ställs den om till uppvärmning och börjar smälta guldet för att börja pumpa upp den. På så sätt sorteras stenar bort och guldet är varmt till reningssteget. Processen liknar lite den gamla ädla konsten att få upp olja och gas på Jorden. Tänk om man varit med på den tiden då borrar var mekaniska och varje kilometer var ett hårt och farligt jobb. Där män var män och...
-Ursäkta jag avbryter men jag måste börja lasta ur mitt skepp.


Meta:

Här kan ni se en genomskärning av gruvarbetet. Det finns en del guld att komma åt och ännu mer längre ner. För förhoppningsvis syns det att scenen är en mindre (och utzoomad) version av min mellankategori (fast de har kommit lite djupare nu). Jag förminskade modellen till en tredjedel så skalan är nu 1 stud = ca 12 meter.

Storleksjämförelse med en 480 meter lång supertanker. 


Här är en bild på båda varianterna av landningsstöden.

Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Se upp asteroider! Här kommer Doris.

Riktigt snyggt genomfört. Gillar verkligen hur du har byggt samma scen i olika skalor. I dina första bilder ser man Spitfire i en skala, och här på de sista bilderna ser man det igen fast mycket mindre. Det är ett snyggt sätt att antyda hur stort Doris är.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.