Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

AFOL vs AFOL 2014: Plast from the past

Startat av Skafte, 01 juli 2014 kl. 15:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte


- Fordon på film


Minns du 80-talet? Minns du alla bra filmer och TV-serier? På den tiden fanns ingen CG (Förutom i Tron såklart) utan all påkostad action utgjordes av specialeffekter som var "på riktigt". Man sprängde bilar och flög med flygplan, helikoptrar osv. Annars byggde man riktiga modeller, i miniatyr oftast, som sedan spränges, kastades, eldades upp eller liknande. Folk kunde inte heller göra bakåtvolter och slå ner 10 personer på 5 sekunder. Nej, här var det rallarsvingar och kanske en och annan välriktad spark som gällde. I de här filmerna fick oftast allehanda fordon en framträdande roll. Fordon är lätta att spränga och modifiera. De gör som man vill. Ställer inte några krav på att den dyra skådespelaren ska göra någon farlig kroppsrörelse. Och... det blir spektakulärt! Se här bara:

Levande Måltavla (1985) - "A View To A Kill" av o0ger




I den här tävlingen vill vi att du återskapar en scen ur en film eller TV-serie från 80-talet. Reglerna för tävlingen är följande:

- Max 32x32 pluppar, inget överhäng.
- Bygget skall avbilda en scen från en film eller tv-serie gjord någon gång mellan 1980 och 1989.
- Scenen skall innehålla minst ett fordon med en framträdande roll i scenen.
- Valfri skala.
- Minifigs är tillåtna.
- Digitala byggen är tillåtna. Bygget ska i så fall byggas i LDD och LXF-filen ska bifogas i tävlingsbidraget. Bitarna ska finnas i den färg som du byggt med i LDD. Kontroll av detta görs enklast genom att använda Superkalles  LDD-Manager. Vi kommer inte vara så hårda med vilka tryck som finns tillgängliga på minifig-torsos, för det är lite smått hopplöst.
- Klistermärken är tillåtna, men inga custom, bara lego.
- Inga clonebrands är tillåtna.
- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar, trasiga bitar, bitar med tuggmärken eller på annat sätt modifierade.
- Filmen/TV-serien som du väljer för din scen får inte tillhöra en franchise som LEGO har utgivit set inom. Alltså, ingen Delorean, inga X-Wings eller Millennium Falcons, ingen Ecto1, inget Indiana Jones eller Simpsons osv. Ni fattar. Vi vill se nåt nytt!
- Tävlingsbidraget ska vara ett nytt, ej tidigare visat bygge.
- Tävlingsbidraget få inte läggas ut på Flickr, Ipernity eller annan bildtjänst eftersom bygget ska vara anonymt fram tills tävlingen är avslutad.
- Max 3 bilder, 640x480 pixlar som störst, på din MOC (samt ev LXF-fil) mailas till: skafte@styringheim.se
- Bidragen skall skickas senast 23.59 söndagen den 10 augusti.
- Tävlingen är endast öppen för medlemmar i föreningen Swebrick (du hinner bli medlem innan sista anmälan!).

Tävlingsbidragen lottas att möta varandra två och två i flera röstningsomgångar tills bara vinnaren är kvar!

Vinnaren får ett


Palace Cinema

Det finns också ett specialpris som utses av AFOL vs AFOL 2014-juryn:


En äkta o0ger-limousin!

Ja, det är sant. Detta är dessutom den enda, unika, officiella utgåvan med läderklädsel (tan, alltså). Inte ett enda likadant exemplar finns, de andra, "vanliga" med röd interiör gjordes det sju stycken av... Inklusive byggbeskrivning och kartong (tack, Stegu!).

Juryn består av förra årets vinnare o0ger (designer av limousinen) och Swebricks tävlingssamordnare Skafte (som beställde bitarna på Bricklink). Vi kommer premiera det bygge som bäst följer tävlingsreglerna och gärna inkluderar NPU (bitar som används på sätt som det inte är tänkt från början). Eller från någon film vi gillar. Eller är bra byggt. Juryns beslut kan inte överklagas.

Så, vad väntar ni på? Sätt igång och bygg!

PS Eventuella regelfrågor kan ställas i den här tråden! Även hurrarop och klagomål på att man sitter i sommarstugan utan LEGO är välkomna!

Eigenbrötler

Jag har en fråga angående "- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar, trasiga bitar, bitar med tuggmärken eller på annat sätt modifierade."

Jag förstår tanken, man ska inte förstöra lego.

Men en gammal repig och tuggad trans clear brick kan ju se ut precis som ett trasigt fönster. Eller en groteskt repig och skadad  3823 kan ju se precis perfekt ut på en bil med krossad framruta?



Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Skafte

Jag ser ingen direkt fråga, men jag förstår hur du menar.

Tanken är att alla ska ha samma förutsättningar och jobba med de inneboende begränsningar som finns i Legos utbud. Om man kan använda trasiga/repiga bitar så kanske steget inte är så långt till att modifiera dem själv..? Det handlar ju inte om att man inte får använda begagnade bitar alls, bara de inte är väldigt slitna.

En annan aspekt på det hela är att det är fjolårsvinnaren som föreslår tema och riktlinjer för AFOL vs AFOL-tävlingen. Det är dela bra för att det inte bara är jag som hittar på saker och dels för att det kan bli lite variation i tävlingarna. När du vinner kan du önska en tävling där bitarna måste vara begagnade!  ;)

Peter S


MartinAberg

Kuuuul.
Kollade pp Lego: The Movie igår och fick nyfunnen glöd för fribyggande :-)

Majkel


Skafte

Citat från: Majkel skrivet 02 juli 2014 kl. 13:18
Får man modifiera/redigera fotot?

Vanliga justeringar (ljus etc) är OK, men inga Photoshoppade bakgrunder eller digitalt borttagna stödbitar eller så. Det är byggandet som är det viktiga, inte bildhanteringen!

marpe

Citat från: Skafte skrivet 02 juli 2014 kl. 13:41
Citat från: Majkel skrivet 02 juli 2014 kl. 13:18
Får man modifiera/redigera fotot?
Det är byggandet som är det viktiga, inte bildhanteringen!
Antar att principen även gäller legosminkning i den digitala världen? Coola renderingsprogram.  :)

o0ger

Jag vet inte riktigt vad du menar marpe, men vi ser helst att alla eventuella digitala bidrag är renderade i Pov-ray. Både för att de blir mer verklighetstrogna då, men också för din egen skull. Det är lättare att tävla mot ett riktigt bygge om bilden är bra renderad.

Om ni inte vet hur man renderar en LDD-fil o Pov-ray så lan ni söka i forumet, Googla eller skicka PM till mig.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

lingonfil

Kul tävling!
Vet precis vilken scen jg tänker satsa på. =)

Började researcha lite genom att kolla youtube-klipp. Slutade med att jag vara tvungen att se om hela filmen... =P

Studley Heinsbergen

Mycket inspirerande! Ska försöka finna tiden att fnula och klossa litet.

Stigge72

Citat från: lingonfil skrivet 03 juli 2014 kl. 15:14
Kul tävling!
Vet precis vilken scen jg tänker satsa på. =)

Började researcha lite genom att kolla youtube-klipp. Slutade med att jag vara tvungen att se om hela filmen... =P

Jag har också bestämt mig för en viss scen i en viss film. :-)

Måste man leta fram klipp på YouTube/motsvarande? Eller räcker det att ange film, år och vad mer?

Skafte

Citat från: stigge72 skrivet 05 juli 2014 kl. 00:20
Måste man leta fram klipp på YouTube/motsvarande? Eller räcker det att ange film, år och vad mer?

Hmm... Jag minns att det fanns en text om att man skulle skicka in en bild från filmen med den aktuella scenen också, undrar var den tog vägen. Reglerna kommer uppdateras. Inte ett filmklipp, men en bild.

Tunguska

Klurig tävling! Får se om jag lyckas plocka ihop något ...

Några förhållningsregler gällande bruk av snören/gummiband och dess form?
Mina LEGO-byggen på flickr.

o0ger

Det måste vara snören och gummiband tillverkade av TLC och inte modifierade.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.