Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Samfundet] Allmän diskussion

Startat av Myko, 30 maj 2014 kl. 11:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Cakeman

Mörkgrått och vitt verkar vara basfärger när jag tittar tillbaka och så finns accentfärger för de olika grenarna, guld bör ju absolut finnas med här också :). När det dyker upp lite mer folk från flottan kanske vi till och med ska fundera på likriktade uniformer... eller kanske bara mässuniformer så att vi inte känner oss för inskränkta i figurskapandet (jag kan definitivt tänka mig Futuron-figurerna som bas för mässuniformer och jag hade nog tänkt ha Space Police 3 som bas för arbetsdräkter).

Däremot, ska vi ha en liten intern tävling för att komma på en logga/flagga för samfundet? Det skulle kunna vara en distinkt bit eller en byggd flagga.

Myko

Preliminära designkonventioner för Rymdflottan (militären) och Handelsflottan finns nu att läsa i Samfundets databank. Vi uppskattar om representatör från Delta-företaget kompletterar med lämpliga uppgifter.

Cakeman

Vi antar att även 973pb1065c01 är använda inom samfundet.

Kvarnbacka

Som handelsföretag inom Samfundet, anpassar man sig efter handelsflottans designdirektiv eller är man fri att formge som man vill? Kanske något mittemellan?

Jag tänker att man kanske vill visa att man står under handelsflottans beskydd, men samtidigt sätta företagets prägel på designen.

mechamike

Uniformen för handlesflottan är väl mera en generell formell uniform?/högtidsdräkt? Kan ju vara så att vissa företag använder en annan uniform dagligdax? och bara skrudar om vid högtidligare tillfällen?
?

Myko

Funderar på om vi ska stryka "handelsflottan" som koncept, och bara ha i Samfundet registrerade företag. Det blir enklare och tydligare.

Lews

Citat från: mechamike skrivet 13 juni 2014 kl. 16:41
Uniformen för handlesflottan är väl mera en generell formell uniform?/högtidsdräkt? Kan ju vara så att vissa företag använder en annan uniform dagligdax? och bara skrudar om vid högtidligare tillfällen?

Jag valde uniformen främst för att framhäva min sigfigs rang som kommendör så jag ser inga problem med att andra figurer har andra eller snarlika uniformer.

Kuiper

Citat från: Myko skrivet 13 juni 2014 kl. 17:06
Funderar på om vi ska stryka "handelsflottan" som koncept, och bara ha i Samfundet registrerade företag. Det blir enklare och tydligare.

Jag tycker det låter bra. Jag funderar på att skapa en karaktär som har en mindre mängd egna skepp som idkar handel inom samfundet, men även mellan samfundet och de fria kolonierna (detta möjligtvis lite inofficiellt beroende på hur det officiella förhållandet mellan samfundet och de fria kolonierna ser ut).

Gideon

En av Delta-företagets rymdstationer som kretsar kring Caetus är Delta VI, där Archibald Gideon är platschef.


(klicka på bilden för tråden med mer information om stationen)

Brickart

har en fråga, jag har funderat på att posta en sigfig som tillhör samfundet. Och då undrar jag om, jag själv får bestämma om den jobbar som kapten eller ngt liknande i samfundets rymdflotta eller måste jag be om att få ingå i samfundets rymdflotta och vem ska man då fråga om att få ingå i samfundets rymdflotta?
Tacksam för svar?

Kvarnbacka

Citat från: Brickart skrivet 29 juli 2014 kl. 12:21
har en fråga, jag har funderat på att posta en sigfig som tillhör samfundet. Och då undrar jag om, jag själv får bestämma om den jobbar som kapten eller ngt liknande i samfundets rymdflotta eller måste jag be om att få ingå i samfundets rymdflotta och vem ska man då fråga om att få ingå i samfundets rymdflotta?
Tacksam för svar?

Hej!
Så länge din historia inte går helt emot vad som bestämts tidigare är det fritt fram att hitta på i stort sett vad du vill.

Brickart

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 29 juli 2014 kl. 13:16
Citat från: Brickart skrivet 29 juli 2014 kl. 12:21
har en fråga, jag har funderat på att posta en sigfig som tillhör samfundet. Och då undrar jag om, jag själv får bestämma om den jobbar som kapten eller ngt liknande i samfundets rymdflotta eller måste jag be om att få ingå i samfundets rymdflotta och vem ska man då fråga om att få ingå i samfundets rymdflotta?
Tacksam för svar?

Hej!
Så länge din historia inte går helt emot vad som bestämts tidigare är det fritt fram att hitta på i stort sett vad du vill.
tack för svaret!

EpsilonEta

Citat från: Brickart skrivet 29 juli 2014 kl. 12:21
har en fråga, jag har funderat på att posta en sigfig som tillhör samfundet. Och då undrar jag om, jag själv får bestämma om den jobbar som kapten eller ngt liknande i samfundets rymdflotta eller måste jag be om att få ingå i samfundets rymdflotta och vem ska man då fråga om att få ingå i samfundets rymdflotta?
Tacksam för svar?
Mycko och mechamike har sista ordet men jag tror att den högsta rang en spelare kan starta som är kapten/befälhavere för ETT skepp. Både Myko och Humlan har denna rang. När man har spelat ett tag och "levlat upp" kanske man kan bli befälhavare för en liten flotta.
För att få lite story antar jag att man kan ha någon slags Amiral/överbefälhavare som ger order till sin sigfig men som inte går att "spela" som.
Man kan heller inte ha en sigfig som styr en hel planet. Som mest kan man nog vara borgmästare eller liknande.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

lingonfil

#28
För att få det enhetligt vore det rätt fränt med en logotyp för samfundet? Vi är ju inget lösdrivande slödder trots allt. =)

Jag tror det bästa vore om det gick att ordna med egentryckta klistermärken (någon?). Men om det inte är möjligt så vill jag föreslå det märke som återfinns i chima. Tycker det passar väldigt bra. En kärna i mitten och "kolonisationsstreck" utåt. Dessutom återfinns den i en hel del chimasets och kommer i ett par olika färger och på ett par olika bitar.


Diverse bitar med märket:
47753pb051
47753pb049
50950pb059
98835pb009
14769pb007
88930pb040
4150pb127

Stickers med märket:
70123stk01
70002stk01
70003stk01
70005stk01
70008stk01

Chimacyklar med märket:
11110pb02
11110pb05
11111pb03
11110pb01
11110pb04
11110pb03

Vad tror folk?

EpsilonEta

Jag spelar inte samfundet men här är vad jag tycker:
Samfundet måste ha en loga men hur den ska se ut får ni bestämma (tävling?).
Chimalogan kom ju främst via klistermärken och ingen av färgerna liknade ju samfundets färger (eller är det bara militären som kör röt och gråt)

Det bäste borde som sagt vara att göra en egen loga och göra klistermärken (eller om shiftaltcmd kan trycka på bitar). Jag har själv varit inne på tanken att göra "water-slide" dekaler men kom aldrig till skott eftersom jag läste att det i vissa fall kunde skada skrivaren. Kanske finns en tråd om detta på forumet? Någon som vet?
De färdiga dekalerna kan ju postas eller delas ut (säljas) på träffar.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.