Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Samfundet] Allmän diskussion

Startat av Myko, 30 maj 2014 kl. 11:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Samfundet uppskattar fri diskussion bland alla medborgare. Din åsikt är viktig!

mechamike

Bra att det finns ett ställe för oss som vill verka tillsammans för en bättre och ljusare framtid. Synd att vissa kolonier inte vill vara med och bidra utan hellre drar sig undan.. Att de kallar sig "Fria" är ju bara för mycket.. det är ju bara en omskrivning för att acceptera laglöshet och annarki. Deras ovilja att jobba tillsammans kommer bringa dem i fördärvet om vi inte hjälper dom inse sanningen i tid.
?

Cakeman

Det var ju lite olyckligt den där incidenten med Tellus, så jag kan ju förstå att de är lite eftertänksamma men Samfundet verkar ju för allas bästa, jag tror säkert de inser det snart. Vi får hjälpa till att informera dem.

Lews

Jag ser fram mot att få era koordinatdata skickade till oss för att utöka handelsrutten!

//Kommendör Vred på handelsskeppet Madir

Gideon

#4
Hälsningar från Caetus, planeten där Delta-konglomeratet har sitt huvudkontor. Den ursprungligen tämligen torra och ogästvänliga planeten har genom århundraden av lyckade terraformerings-insatser och insamlande av isiga kometer genomförda av Delta-konglomeratet förvandlats till ett grönskande paradis där vi till och med har återskapat oceaner fulla av fiskar och marina däggdjur som vi importerade från Tellus innan Katastrofen. Våra skinande städer är ett föredöme för hela Samfundet och den allra bästa medicinska teknologin som mänskligheten känner låter våra medborgare leva mycket långa och friska liv. Eftersom dagarna är 38,4 timmar och mikropartikel-metoden används för att reglera växthuseffekten på planeten så är våra långsamma och färggranna soluppgångar och solnedgångar, särskilt på de högre breddgraderna, bland de vackraste som ett solsystem med en ensam stjärna kan uppbringa.

Självklart så har vi ett demokratiskt styrelseskick, där alla medborgare bosatta på planeten har rösträtt och full yttrandefrihet. [Eftersom alla också är anställda vid eller får sin pension av Delta-konglomeratet så förekommer inga oenigheter inom politiken. Personer av avvikande åsikter kan lätt hittas tjänstgöring på andra platser i detta solsystem eller längre bort om så krävs.]

Vänligt sinnade handelsskepp är välkomna att bedriva handel vid någon av våra rymdstationer. Mot en blygsam [läs: skyhög] visumavgift är ni välkomna att besöka en av Samfundets verkliga pärlor! Visum för att besöka Caetus yta söks genom Deltas HR-kontor.
Besökare utan medborgarskap måste bära fotboja med spårsändare under hela besöket på planeten och förväntas klä sig propert i enlighet med Deltas riktlinjer. Läs instruktion DD758-45 för fullständiga instruktioner för besökare. Delta förbehåller sig rätten att från planeten omedelbart avvisa besökare som inte till fullo följer de givna instruktionerna.



Tiggare från Samfundets bakvatten eller ännu värre rebeller och terrorister från de laglösa trakterna är såklart inte välkomna att störa vår harmoni eller snylta på vår välfärd.

Lews

Jag har varit i kontakt med varvet och begärt ut en ritning på mitt skepp som jag tänkte dela med mig utav.
Färgschemat är ännu inte spikat då det är upp till Samfundet att bestämma, det kanske är därför arbetet inte påbörjats?
Personligen hade jag valt mörkgrå, vit och orange efter uniformerna som mina förfäder bar under migrationen men vi får se hur det blir med den saken.

Myko

Samfundet godkänner Kommendör Vreds motion om att måla handelsflottans fartyg i vit och orange. Det lämpar sig väl med den mörkt stålgrå färg som kännetecknar legeringen i våra superstrukturer. Detaljer i guld gör sig väl för att understryka vår ställning i det galaktiska landskapet.

Undertecknat,
Adamus Smythe
Verkställande direktör,
Samfundets handelskonsortium

Cakeman

Vad bra att den här kommunikationen fungerar, transporten till systemet börjar bli lite väl enformig nu. Hur klarade sig våra förfäder någonsin utan portarna?

Citat från: Lews skrivet 02 juni 2014 kl. 14:36
Jag har varit i kontakt med varvet och begärt ut en ritning på mitt skepp som jag tänkte dela med mig utav.
Vilken elegant skeppsklass Kommendör Vred! Jag ser fram emot att se skeppet komma ifrån varvet framöver. Sedan har det varit upplyftande att få läsa om Caetus medans jag haft kommunikstionstjänst här på skeppet. Jag tänkte höra efter ifall det finns någon annan på dessa direktforum som studerat vid Samfundets Rymdakademi och tjänstgör i Rymdflottan? Vi kanske känner till varandra sedan tidigare?

Kvarnbacka

Ni ser ut att ha det härligt på Caetus, Archie. Tänk vad lite alger kan göra för atmosfären! Er planet är sannerligen ett föredöme för våra kunder.

Gröna, sköna hälsningar från Mega da Vega, AnimaVega Inc.

Gideon

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 04 juni 2014 kl. 18:49
Ni ser ut att ha det härligt på Caetus, Archie. Tänk vad lite alger kan göra för atmosfären! Er planet är sannerligen ett föredöme för våra kunder.

Gröna, sköna hälsningar från Mega da Vega, AnimaVega Inc.
Tack för många år av gott samarbete, och ser fram emot en framtid av fortsatt höga vinster! Era produkter är en viktig anledning till att Caetus kan vara en så betydande producent av livsmedel för Samfundet. Framför allt skulle havsbruket inte alls vara lika produktivt utan era utmärkta skräddarsydda alger.

Lews

Citat från: Cakeman skrivet 03 juni 2014 kl. 20:24
Vilken elegant skeppsklass Kommendör Vred! Jag ser fram emot att se skeppet komma ifrån varvet framöver. Sedan har det varit upplyftande att få läsa om Caetus medans jag haft kommunikstionstjänst här på skeppet. Jag tänkte höra efter ifall det finns någon annan på dessa direktforum som studerat vid Samfundets Rymdakademi och tjänstgör i Rymdflottan? Vi kanske känner till varandra sedan tidigare?

Tack! Jag ser fram emot det väldigt mycket själv.
Min son har studerat på Rymdakademin, Tolir heter han och är också kapten. Ni kanske studerade samtidigt? Tolir tillhör flottan men är posterad som försvarsansvarig hos mig.

EpsilonEta

Citat från: lingonfil skrivet 08 juni 2014 kl. 03:20
Vad skulle de göra?
Skulle de ta in honom som Kommendör L i samfundets tjänst?
Eller skulle de avfärda hans begäran och skicka tillbaka honom därifrån han kommit?
Jag hade tagit in honom som Kommendör L. Om han bara är arrogant borde han passa förträffligt i samfundets flotta. Dessutom är jag nyfiken på "var har han befunnit sig sen... sen...". Ta in honom för förhör!

Är detta i "nutid" eller har L tjänstgjort som Kommendör ett tag innan vi börjar? Om han hunnit bli Amiral innan jorden gick under är han kanske ca 90 år nu (minus sådär10 år eftersom han inte kunnat använda portar utan bara rest med nära ljusfart). Det ska påpekas att genetiska sjukdomar antagligen utrotades för sekel sedan och med mediciner lever man nog till 150-200 år. Det kanske var ont om avancerade mediciner på skeppet men han skulle fortfarande vara motsvarande en ca 50-åring på 2000-talet.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

lingonfil

Citat från: EpsilonEta skrivet 08 juni 2014 kl. 10:11
Citat från: lingonfil skrivet 08 juni 2014 kl. 03:20
Vad skulle de göra?
Skulle de ta in honom som Kommendör L i samfundets tjänst?
Eller skulle de avfärda hans begäran och skicka tillbaka honom därifrån han kommit?
Jag hade tagit in honom som Kommendör L. Om han bara är arrogant borde han passa förträffligt i samfundets flotta. Dessutom är jag nyfiken på "var har han befunnit sig sen... sen...". Ta in honom för förhör!

Är detta i "nutid" eller har L tjänstgjort som Kommendör ett tag innan vi börjar? Om han hunnit bli Amiral innan jorden gick under är han kanske ca 90 år nu (minus sådär10 år eftersom han inte kunnat använda portar utan bara rest med nära ljusfart). Det ska påpekas att genetiska sjukdomar antagligen utrotades för sekel sedan och med mediciner lever man nog till 150-200 år. Det kanske var ont om avancerade mediciner på skeppet men han skulle fortfarande vara motsvarande en ca 50-åring på 2000-talet.

Nutid. Kommande MOCs får berätta mer om Admiralens/Kommendörens ålder och bakgrund. Kanske var han med redan när Det Store Kriget bröt ut? Vi får se helt enkelt.

Lews

Har samfundet bestämt vilka färger de olika grenarna ska ha? Handelsflottans färger är ju spikade, likaså inslagen av mörkgrått och guld men jag är nyfiken på resten.

Gideon

Citat från: Lews skrivet 09 juni 2014 kl. 22:10
Har samfundet bestämt vilka färger de olika grenarna ska ha? Handelsflottans färger är ju spikade, likaså inslagen av mörkgrått och guld men jag är nyfiken på resten.
Grått i olika nyanser är såklart de mest vanligt förekommande färgerna på Delta-företagens skepp och anläggningar, men det förekommer att vissa delar är guldfärgade (antingen av materialet i sig när man vill ha hög reflektivitet för IR-strålning för att undvika uppvärmning eller av dekorativa skäl).

Tänkte mig att Delta-företagets logga ser ut såhär:

Har därför funderat på om en gnutta lila/genomskinligt lila kanske skulle kunna förekomma hos dem, men eftersom jag nästan helt saknar den färgen så ska jag nog fundera lite till...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.