Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Gideon uttrycker mina tankar på ett sätt som jag själv inte klarar av. :)

De fria kolonierna är ett bra namn och som sagt ett namn som passar en utbrytargrupp som inte ser sig själva som skurkar.

De kanske kallas laglösa av vissa men det bör inte vara deras namn.

Jag tror också att tröskeln är för hög om man ska ha ett skepp som avatar. En minifig tycker jag är lämpligt.

Jag gillar också idén om en fraktion som egentligen bara är ett gigantisk företag som utövar gruvdrift för att förse alla de andra (och sig själva) med resurser. Företagets vinst är det som är viktigast och det driver deras val. De äger hela planeter och hela befolkningen på de här planeterna är beroende av företagets välgång.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Teabox

Gillar vad ni säger Myko och Gideon.

"De fria kolonierna" var ett mycket bättre namn :)

Myko

Ja! Låt "De fria kolonierna" bli den första detaljen som är helt spikad.  ;D

"Konfederationen" låter tyvärr bara som att man krånglat till "Federationen". Kanske "Galaktiska Unionen"? Det är GU-val i helgen vet ni väl?

Odidoma

Jag följer det här med spänning, det känns spontant som att det finns mycket att bygga i minifigskala tex Scener inuti rymdskepp, gruvor, nya planeter/platser som man utforskar osv.

Gideon

#34
"Galaktiska Unionen" (i dagligt tal "Unionen" eller mer formellt men förkortat för praktiska skäl "GU") låter som ett lättare namn att jobba med (och stava rätt ;) ) så det tycker jag var en bra idé!

Gillar oOgers förslag att medborgare i "De fria kolonierna" kallas "laglösa" (kanske också "rebeller" och andra nedsättande saker) av unionisterna(/federalisterna/konfederalisterna), själva bör de dock kalla varandra något mer positivt (typ "fria" eller nåt sånt).

När det gäller stora interstellära företag låter det som utmärkt för en deltagare som vill skapa sig sin egen flotta med sitt eget färgschema etc, men jag tror att man av speltekniska skäl inte ska ha någon sådan som en spelbar faktion initialt i alla fall. Ett större område som kontrolleras av ett stort företag känns dock som en mycket bra idé för en tredje faktion om man vill ha väldigt olika karaktär på faktionerna och vill behålla spelet fritt från utomjordingar.

Om medlemsantalet tillåter det tycker jag att man skulle kunna utlysa en tävling längre fram om att skapa en sådan tredje faktion med beskrivning av företaget, dess verksamhet, historia, geografiska och politiska koppling till de "politiska faktionerna" etc och illustrera detta med byggen (kanske minst ett "landbygge" och ett skepp?). Det vinnande förslaget blir upptaget i kanon och blir sen en tredje faktion.

o0ger

#35
Ja vi kan börja med två faktioner till att börja med och ha en tävling senare.

Jag har inte alls klart för mig hur själva "spelandet" går till ska jag villigt erkänna. Det jag mest ser fram emot är att bygga med en gemensam historia och i en gemensam värld som man kan passa in sina byggen i.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Spelandet bör nog främst drivas fram av att deltagarna genom sina byggen berättar historier, expanderar sin flotta etc. Detta kan göras mer eller mindre helt i friform, dvs inte styrt av några stats. Ledstjärnan bör vara att allt som är rimligt att bygga i spelvärlden ska vara okej och på så sätt inte begränsa fantasin i onödan. Utmaningar/tävlingar ("challenges" i andra såna här projekt, vad bör det heta på svenska?) kan användas för att driva den bredare historien framåt. Dessa bör designas av en mindre grupp, som dock inte behöver vara samma mellan olika utmaningar. Sidorna bör också kunna hålla lokala "mini-utmaningar", antingen med en deadline eller bredare ständigt pågående utmaningar som enligt min erfarenhet är ett utmärkt sätt att uppmuntra nya byggen. Större utmaningar bör eventuellt kunna ha priser om sådana finns tillgängliga och Swebrick-ledningen godkänner det på förhand.

Jag tycker att någon form av poängsystem är en bra morot, men det ska inte påverka spelet allt för mycket. Man bör i så fall skilja på poäng för faktionen som jag absolut tror är en bra idé och eventuella personliga erfarenhetspoäng.
Enklaste är att en viss typ av bygge är värt en viss poäng, t ex att varje byggares deltagande i en viss utmaning ger en poängsumma till faktionen (eventuellt normerat efter antal aktiva deltagare i faktionen) och att vinst (genom omröstning eller genom någon slags jurybeslut) ger ytterligare poäng. Utöver detta bör fribyggen premieras på något sätt (t ex 2 poäng per fribygge, max 2 poängsatta fribyggen per deltagare per månad) samt deltagande i mini-utmaningar eller "öppna pågående utmaningar" hos respektive faktion.

Jag gillar systemet man kör med i LoR att man har en ständigt pågående "sigfig-introduktionsutmaning" där man får en handfull poäng för att publicera en bild på sin sigfig och skriva dess bakgrundshistoria.

Om man vill införa någon form av granskat erfarenhetspoängssystem för varje spelare bör det vara självadministrerande av deltagarna.
En variant på hur det skulle kunna göras är genom att spelaren ber andra godkänna en viss mängd poäng för ett bygge, "för detta mini-skepp begär jag 3 XP" och andra svarar "ok!" eller "tyvärr för högt begärt" i byggets tråd tills bygget antingen fått tillräckligt många "ok" eller byggaren justerar ner poängen enligt feedback. Alternativt genom att man säger "detta bygge vill jag ha poängsatt" och andra svarar "2 XP"/"3 XP"/liknande och man sen efter ett visst antal röster fastställer XP enligt medelvärde/median av dessa poäng.
Poängen bör hur som helst hållas reda på av varje spelare, enklast genom ett inlägg per spelare i en specifik tråd som spelaren redigerar och där infogar länkar till respektive bygge och anger dess poäng. Jag tror stenhårt på att om man vill få en bättre dokumentation över tid så är det en bra idé att man ska uppdatera en Wiki med bygget (plus eventuell information det tillfört till spelvärlden) för att få poängen.

(Borde för övrigt lägga denna tid på att bygga byggen jag måste bli klar med innan början av juni, men detta var för roligt att engagera sig lite i, även om jag inte ser någon möjlighet att själv vara med i dagsläget :P)

Myko

Allt det där tycker jag låter lite i överkant komplicerat, och för mig känns det inte uppenbart vad syftet är förutom en morot att få byggare. En morot är visserligen bra, men ett invecklat poängsystem låter som att det kan skrämma lika mycket som det lockar.

Ett kul upplägg skulle kunna vara att man som tidsbegränsade utmaningar har en upptakt till en situation, där alla sen får bygga själva situationens förlopp. Efter deadline blir en omröstning och vinnande bygge blir det som räknas som historiens handling. Lite som en "choose your adventure"-bok, vad de nu heter på svenska.

Stående utmaningar som "bygg din sigfig", "bygg din sigfigs skepp", "bygg din hemplanet" osv tror jag är bra att alltid ha så att det finns något lätt att hoppa på, samt att man kan göra nånting mellan utmaningar eller när man vill hoppa över en tidsbegränsad utmaning som inte är lockande. Då får man också kulisser och rekvisita man kan använda till de tidsbegränsade.

lingonfil

#38
Citat från: Myko skrivet 20 maj 2014 kl. 12:15
Allt det där tycker jag låter lite i överkant komplicerat, och för mig känns det inte uppenbart vad syftet är förutom en morot att få byggare. En morot är visserligen bra, men ett invecklat poängsystem låter som att det kan skrämma lika mycket som det lockar.

Håller med. Jag tror det räcker om alla poäng går direkt till faktionen. Det tror jag kan sporra deltagere i faktionen som för tillfället ligger i underläge att vara lite mer produktiva. Personlig cred får man hämta hem genom att göra snygga byggen. =)

  • Vinst i en tävling/utmaning ) = 5 poäng
  • Deltagare i en tävling/utmaning = två poäng.
  • Ett fribygge >300 bitar= 2 poäng
  • Ett fribygge <300 bitar= 1 poäng
  • Medlem i en faktion = 1 poäng.
Så har man en tråd med ett inlägg per faktion. Så fort man har gjort ett bygge så uppdaterar man inlägget med byggare, länk till bygget, samt räknar upp faktionens totalpoäng. För att få personlig cred får man se till att förekomma flitigt i inlägget. =)


Jag tror att det är vitkigt att alltid ha saker som pågår i galaxen så att folk sporras att bygga till en gemensam story. Men att det är förhållandevis abstrakta händelser så att man kan göra vad man vill av det. Tror det är roligare än att alla sitter på sin kammare och bygger sitt lilla universum.

Förslag på "händelser".

  • Ordföranden för Galaktiska Unionen gör en rundresa i galaxen för att uppbringa stöd för unionen.
  • Ett millenieskifte är i antågande.
  • Ett nytt "bränsle" har upptäckts/forskats fram.
  • Mystiska svarta hål har oförklarligt dykt upp.

Gideon

#39
Hehe det låter nog klokt att inte låta spelnördar som mig få alldeles för mycket att säga till om kring poängsystemen då, det är ju byggandet som är viktigt trots allt ;)

Gillar tanken med att upptakten till "huvudutmaningar" ska byggas som miniutmaningar, på så sätt så drivs hela projektet av deltagarna utan att någon ledare måste bygga "upptaktsbyggen" som man gör i GoH.

Stående generella eller faktionsspecifika utmaningar för att uppmuntra till fribyggande är också en bra idé.

Citat från: lingonfil skrivet 20 maj 2014 kl. 12:48
Så har man en tråd med ett inlägg per faktion. Så fort man har gjort ett bygge så uppdaterar man inlägget med byggare, länk till bygget, samt räknar upp faktionens totalpoäng. För att få personlig cred får man se till att förekomma flitigt i inlägget. =)
Menar du att en trådskapare/moderator ska vara ansvarig för att uppdatera första inlägget med de byggen som gjorts? I så fall bör varje deltagare ha ett eget inlägg i samma tråd som man registrerar sina byggen på ett standardiserat sätt i så att trådskaparen/moderatorn kan kopiera därifrån och inte behöver leta reda på alla byggen, det finns ju en stor risk att räkningen halkar efter/blir felaktig annars...

AndersI

Oj, vad det rullar på här - hinner knappt med...

"De fria kolonierna" låter bra, "Galaktiska Unionen" låter för storvulet (SW-känsla) - jag tycker något i stil med "Samfundet" känns bättre.

Poängberäkning känns besvärande - titta bara på vinjett-trådarna. Det måste till en väldigt styrd process om poängräkning ska fungera. För mig skulle det räcka att titta på antalet 'aktiva världar' i varje faktion (vilket alltså innebär att totalpoängen kan minska om aktiviteten avtar) plus poäng för 'officiella' utmaningar/tävlingar.

Noteras bör f.ö. att det svenska ordet för "faction" borde vara "fraktion" eller "falang" - "faktion" verkar bara betyda "fakta+fiktion" som benämning på ett litterärt grepp. Åtminstone vid en snabbsökning på nätet...

Gideon

Citat från: AndersI skrivet 20 maj 2014 kl. 15:28
"De fria kolonierna" låter bra, "Galaktiska Unionen" låter för storvulet (SW-känsla) - jag tycker något i stil med "Samfundet" känns bättre.
[...]
Noteras bör f.ö. att det svenska ordet för "faction" borde vara "fraktion" eller "falang" - "faktion" verkar bara betyda "fakta+fiktion" som benämning på ett litterärt grepp. Åtminstone vid en snabbsökning på nätet...
Storvulet tycker jag skulle passa rätt bra för en pompös galaktisk federation ;)

Bra poäng, man kanske ska kalla det för "sidor" istället?

o0ger

Tack för det påpekandet. Jag gillar inte anglicism så då bör vi kalla det fraktioner eller falanger istället. Vet inte riktigt vad det är för skillnad mellan de två orden. Ordet sidor tycker jag antyder att de automatiskt är emot varandra. Men tanken är ju att det ska vara lite gråskalor mellan dem.

Kan hålla med om det du säger om den Galaktiska Unionen. Kanske har det helt enkelt utvecklats till att kallas endast "samfundet" efter tusentals år. Att det rör sig om en union på galaktisk nivå kanske är lite underförstått för invånarna som har levt hundra generationer i den.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

#43
Även "Samvälde" finns (Commonwealth), som kanske passar bättre, beroende på hur fria man vill att de enskilda medlemsstaterna ska vara.

En galax är riktigt stor, det kan vara smart att vara försiktig med att kasta ur sig ord som galaktisk - å andra sidan är det långt mellan beboeliga planeter. Man behöver i och för sig inte vara jätterealistisk, men jag tycker vi lutat åt lite "hårdare" sci-fi än så länge.

AndersI

#44
Jag tror det är hugget som stucket mellan "fraktion" och "falang", även om det för mig känns som om en "fraktion" har uppstått p.g.a. djupt rotat missnöje, medan en "falang" bara har en avvikande åsikt. Inte grundat på ordbok el.dyl. - bara egen magkänsla.

För mig känns "Galaktiska Unionen" som de där sju utbrytarvärldarna bortanför Plejaderna, som försöker blåsa upp sig. Det lär finnas [näst intill] oändligt många fler som inte är med i unionen/konfederationen :)

Edit: Jag tror att en verklig rymdkonfederation skulle vara ytterst löst sammansatt med tanke på avstånd och transporttider, även om man råkar ha FTL radio. En rymd med direkt transport (som i Hyperion av Dan Simmons, där varje kvarter i huvudstaden ligger på olika planeter, sammanbundna med portaler (eller t.o.m. olika rum i ditt hus ligger på olika världar)) tappar snabbt i intresse.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.