Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Diskussion om LEGOs prissättning

Startat av marpe, 17 februari 2014 kl. 15:43

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Tillägg: Ämnet är utbrutet ur http://www.swebrick.se/index.php?topic=6629.0
---------------
Ang prisdiskussionen. Jag har fått intrycket att parallellimporten av LEGO ökat pga internationella nätbutiker. Ex När man handlar från Pixmania är det inte svensksålt utan fransksålt LEGO som kan vara köpt till andra villkor än för svenska butiker.  :)

Gissning. Om svenska butiker får betydande konkurrensnackdelar mot andra europeiska butiker så kommer det att knorras. LEGO kommer på sikt att få svårt att motivera högre priser i Sverige.  :)

Gideon

Citat från: marpe skrivet 17 februari 2014 kl. 15:43
Gissning. Om svenska butiker får betydande konkurrensnackdelar mot andra europeiska butiker så kommer det att knorras. LEGO kommer på sikt att få svårt att motivera högre priser i Sverige.  :)
Det är väl precis vad som har hänt i helelektronikbranchen redan har gått igenom (t ex tack vare Media Markt) och nu håller på att ske inom sportbranchen också. Bra för konsumenterna men tuffare för de etablerade företagen.
Verkar dock som att leksaksbranchen är mer lokal fortfarande. Mina kollegor blir i alla fall fortfarande överraskade och glada när jag berättar för dem hur lätt det är att spara pengar på barnens lego genom att beställa fraktfritt från brittiska Amazon :)

Mirandir

Citat från: marpe skrivet 17 februari 2014 kl. 15:43
Ang prisdiskussionen. Jag har fått intrycket att parallellimporten av LEGO ökat pga internationella nätbutiker. Ex När man handlar från Pixmania är det inte svensksålt utan fransksålt LEGO som kan vara köpt till andra villkor än för svenska butiker.  :)

Gissning. Om svenska butiker får betydande konkurrensnackdelar mot andra europeiska butiker så kommer det att knorras. LEGO kommer på sikt att få svårt att motivera högre priser i Sverige.  :)

Parallellimporten är på uppgång men än så länge så upplever jag den inte som ett hot då de flesta utländska aktörer idagsläget inte har en svensk butik och folk generellt tycks dra sig lite för att handla från utlandet.

Värre har det varit med de svenska rena nätbutikerna då de kunnat hålla mycket lägre priser tack vare lägre kostnader. Fast numer så har Lego gjort om systemet med inköpspriser så att rena närbutiker har högre inköpspriser vilket balanserar ut det hela en del. Och det kan inte bero på annat än knorr från fysiska butiker.
Legobloggen: http://legobloggen.com

mechamike

Det är rätt intressant att man valde att höja priserna för de som säljer över webben istället för att sänka priserna för de som har butik och att man samtidigt valde att justera upp priserna på Lego.  Lego har iofs sagt att Lego ska vara en premium produkt i Sverige och med premium menar man att produkten ska ha ett högt pris. 

Det tisslas och tasslas även om att Amazon ska sluta sälja över landsgränserna och att varje land ska ha sitt eget Amazon allt för att företagen ska kunna maximera vinsten på varje marknad och slippa det som de betraktar som fulimport i ett Europa utan gränser

Vi får se vad det slutar, men jag tror nog vi snarare kommer se dyrare Lego framgent i Svenska butiker än tvärt om.

Den här tråden börjar gå allt mer Offtopic. Kanske dags att bryta ut prisdiskussionen och ev slå ihop den med nån gammal tråd av samma art så kan diskussionen fortsätta att handla om den där sjökossan!?
?

marpe

Moderator: Bryt ut diskussionen från kossan.

Av svaren att döma har jag varit så otydlig att jag bör förklara från början.  :) Men först: Precis som flera debattörer tror jag att utländska webbshoppar säljer försumbara mängder till svenska legokonsumenter. :)

Ska försöka förklara vad jag menar med parallellimport, konkurrenssituationen och dess konsekvenser med hjälp av en ful figur. (Ursäkta.)

Se den fula figuren.
P*xmania och den "helsvenska legobutiken" säljer på samma marknad till svenska konsumenter men har inte samma inköpskostnader, eftersom P*xmanía köper till franska priser. P*xmania kan därmed hålla betydligt lägre priser med samma lönsamhetsgrad.

Konsekvenser
Om problemen med den snedvridna konkurrensen blir för stora kommer LEGO ha svårt att motivera de högre svenska priserna för svenska butiker. Svenska butiker frågar
- Varför ska vi köpa LEGO till sämre villkor än våra internationella konkurrenter på samma marknad?

På sikt leder det till att LEGO-priser i EU-länder närmar sig varandra. Svenska priser sjunker.

Risgrynsgrot

Jag förstår att Metalbeards Sea Cow kostar betydligt mindre i USA än här, men varför ska jag betala drygt 1000 spänn mer än en engelsman? Det är bara superlöjligt, vi är både inom EU.. Samma sak med de som betalar Euro, även de får det billigare..

Ang de svenska priserna, finns det någon annan anledning att de är så höga än att vi i Sverige är ett av de rikaste folken i världen och LEGO helt enkelt utnjyttjar det?

Jag själv köper bara LEGO i svenska butiker, riktiga eller på nätet, några få gånger per år, och då bara när det är kraftig rabatt. Finns ingen anledning alls att köpa i Sverige då det enkelt går att beställa på amazon.co.uk och få hem det nästan lika fort som svenska nätaffärer och dessutom spara en eller flera hundralappar.

stegu

CitatAng de svenska priserna, finns det någon annan anledning att de är så höga än att vi i Sverige är ett av de rikaste folken i världen och LEGO helt enkelt utnjyttjar det?

Sverige har också bland de högsta kostnaderna i världen för butikslokaler och butikspersonal. Det är i alla fall inte helt oväsentligt i sammanhanget, även om jag inte vet hur stor inverkan det har, eller hur stor skillnad det är mot t ex Frankrike.

AndersI

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 18 februari 2014 kl. 19:43
men varför ska jag betala drygt 1000 spänn mer än en engelsman?

Alla länder kanske inte har 25% moms på leksaker? Fast det förklarar inte Englands pris i alla fall, så stor skillnad blir det inte. England kanske är ett krisland med dålig betalförmåga? Men då borde väl Grekland ha gratis Lego?

CitatAng de svenska priserna, finns det någon annan anledning att de är så höga än att vi i Sverige är ett av de rikaste folken i världen och LEGO helt enkelt utnjyttjar det?

Det är nog ungefär det som är svaret - man tar ut det pris man tror maximerar vinsten, dvs, det kan vara bättre för vinsten att sälja färre set, men dyrare, i Sverige eftersom folk fortfarande tycks acceptera att betala det.

Ju mer konkurrensutsatta de blir, desto lägre blir priserna. Hittills har Lego lyckats ganska bra att stoppa konkurrenter/kloner inom EU, jämfört med Nordamerika där det finns/fanns flera andra starka varumärken med liknande produkter (Tyco, Megablocks, etc.).

Magnus den store

Citat från: mechamike skrivet 18 februari 2014 kl. 09:48
Det tisslas och tasslas även om att Amazon ska sluta sälja över landsgränserna och att varje land ska ha sitt eget Amazon allt för att företagen ska kunna maximera vinsten på varje marknad och slippa det som de betraktar som fulimport i ett Europa utan gränser

Det har jag mycket svårt att acceptera. I min värld har vi inte 28 separata marknader inom EU. Vi har en! Regelverket för de fyra friheterna, i det här fallet fri rörlighet för varor, är inte en enkelriktad frihet. Även om man kan anse att en näringsidkare har rätt att göra som den vill, kan EU komma att slå företaget ifråga på fingrarna. Nu är vi inte där än men EU kommer förr eller senare vara en gemensam marknad, oavsett vad vissa rättighetsinnehavare tycker om parallellimport. När den dagen kommer har vi antingen amazon.eu eller inte alls.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

lingonfil

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 18 februari 2014 kl. 19:43
Ang de svenska priserna, finns det någon annan anledning att de är så höga än att vi i Sverige är ett av de rikaste folken i världen och LEGO helt enkelt utnjyttjar det?

Sverige är inte mycket rikare än Tyskland, England och övriga västeuropeieska länder. Däremot är vi betydligt mindre. Mindre volymer är lika med högre kostnader och därmed högre priser. Dessutom är en liten marknad mindre konkurensutsatt än en stor, det påverkar nog också. En tredje förklaring kan vara att varumärket Lego är starkare här än i andra länder. Vi är helt enkelt mer förtjusta i Lego än vad andra länder är, vilket gör att de kan ta mer betalt men ändå få Legot sålt.

Mirandir

Citat från: mechamike skrivet 18 februari 2014 kl. 09:48
Det är rätt intressant att man valde att höja priserna för de som säljer över webben istället för att sänka priserna för de som har butik och att man samtidigt valde att justera upp priserna på Lego. 

Ja, nu förenklade jag förstås en hel del men i praktiken var det så att man höjde inköpspriserna för samtliga samtidigt som man införde ett rabbatt system med ett antal inverkande faktorer. För en normal leksaksbutik så innebar detta att man i praktiken behåller sina gamla inköpspriser. Rena Nätbutiker däremot har tydligen ett snävt tak på hur mycket rabatt de kan få så för dem innebär den nya prispolicyn en ökning av inköpspriserna.


Förövrigt vad gäller varför priserna är så relativt höga i sverige så är det ju en hel radda med faktorer som spelar in som t.ex: marknadens storlek, priser på liknande varor, konkurensutsättning, moms och förmodligen fler saker.

T.ex. så säljs det, som jag förstått saken, en hel massa mer lego i England och Tyskland än här i Sverige. Dessutom har ju konkurrensen varit i praktiken obefintlig fram till de senaste åren. Och de konkurenter som dykt upp på senare tid som t.ex. Cobi  och Kre-O har ju inte varit mycket, om alls, billigare än Lego. Åtminstone inte här i "staaaan".
Legobloggen: http://legobloggen.com

Pekblom

Hur är det med konkurrensen av liknande produkter? Kan det vara så att i en del andra länder har inte LEGO en lika självklar ställning gentemot andra leksaksfabrikat?

marpe

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 18 februari 2014 kl. 19:43
Ang de svenska priserna, finns det någon annan anledning att de är så höga än att vi i Sverige är ett av de rikaste folken i världen och LEGO helt enkelt utnjyttjar det?
Jag delar upp det i två frågor.
* Varför är LEGO dyrare än andra?

LEGO är först på marknaden och har därmed fått välja nisch först. Valet har helt naturligt fallit på premium som ju kännetecknas av hög kvalitet, hög servicenivå och högt pris. Pris är ett sätt att uttrycka premium. Det ska svida lite.

För den som vill lära sig mer om detta rekommenderas att börja med att läsa Porter. (Skicka PM så försöker jag rota fram artiklar i veckan som kommer.)

Premiummärken som LEGO kan kosta på sig att ha ett omfattande miljöengagemang och socialt ansvarstagande.
http://aboutus.lego.com/sv-se/sustainability

Undersök gärna kvalitets- och servicenivån genom att göra ett litet test.
Ring till Kreos kundtjänst och förklara att du är missnöjd med färgavvikelsen på en gul kloss du köpt. Rapportera gärna.  :D

Med risk att åka på en käftsmäll. Jag tycker att LEGO ska vara dyrt. Om LEGO sänker priset, så sker det efter en strategiomläggning. Det finns ingen sådan omläggning som skulle gynna mig som konsument.

* Varför är varor dyra i Sverige.
Vi är prisokänsliga, kvalitetsmedvetna och servicekrävande.
"Mitt hår går inte att tvätta med ett billigt hårschampo" Som om produktens sammansättning avgörs av prislappen...

"Är det dyrt så är det bra". På 90-talet såldes italienska lågprisjeans i Sverige som lyxmärke. Folk tolkade det höga priset som hög kvalitet. Idag har märket högre kvalitet och dess historia pratas det tyst om.

mechamike

Då får inte glöma Hästens sängar.. där man hade förlegade produktionsmetoder med medföljande dålig vinst och där man höjde priserna och utmålade sig som varande premium segementet och vände nedgång till framgång.

Om nått är dyrt måste det ju vara bra! och då gäller givetvis motsatsen dvs är nått som är billigt det är dåligt(iallafall i sinesbilden).. Appel med dess alla "I"-grejer är ju ytterligare ett exempel där Apple köper de billigaste komponenterna för dagen och förpackar det i sjukt snygga skal som man sedan lägger i sjukt snygga och överdesingade lådor och smäller på en sjukt hög prislapp.. och vips! Kunderna kan inte vara annat än överlyckliga när de går omkring med en sådan dyrgrip i sin ägo.

Precis som du säger så håller sig Lego i premium segmentet. Deras exlusiva askar säljs tex inte överrallt, det ska vara svårt att komma över dessa för att ytterligare spä på premium känslan. Lego kommer nog knappast möta ökad konkurens från cloner med lägre priser i första hand utan snarare profilera sig ännu mer som premium brand.



Vi som Afols är de mest otrogna kunder man kan tänka sig, vi handlar där prislappen är billigast för stunden. (med undantag för spontanfixen när abstinensen sätter in och man greppar ett över snittpris set på ICA maxi bara för att man MÅSTE få sin dos)
Tror nog inte det finns nån nedre gräns för hur illa en firma skulle kunna bete sig, Swebrickare skulle ändå öppna plånboken om den firman var billigast på ett set för stunden. Brixit tex lär ju knappast behöva vara oroliga för att tappa Swebrickare som kunder så länge man säljer nått enstaka set billigast och Pixmanina kan fortsätta skeppa set direkt i asken med påsmackad adresslapp.Är nått billigt så glömmer vi allt annat.

För Lego är det egalt varifrån vi köper våra grejer . Så vad vi tycker om deras prisbild är ointressant "Varför gnäller ni om höga priser i Sverige, ni köper ju ändå er Lego från Amanzon eller amerikanska Bricklinkbutiker " sa en lego anställd till mig en gång.. och han har ju rätt. Varför ska de gå oss till mötes? Vi kommer ju ändå handla där det är billigast.

Vill man nu promt inte handla från utlandet har vi ju möjligheten att handla via medlemsbutiken, där ligger priserna i stort sett under alla andra priser i Sverige (med undantag för när olika butiker kör driver och fått köpa rabbaterade set från  Lego.
Men tillströmmningen har ju inte varit så stor som man kan förvänta sig när man hör hur snacket går här.


?

lingonfil

Citat från: mechamike skrivet 19 februari 2014 kl. 11:29
Om nått är dyrt måste det ju vara bra! och då gäller givetvis motsatsen dvs är nått som är billigt det är dåligt(iallafall i sinesbilden).. Appel med dess alla "I"-grejer är ju ytterligare ett exempel där Apple köper de billigaste komponenterna för dagen och förpackar det i sjukt snygga skal som man sedan lägger i sjukt snygga och överdesingade lådor och smäller på en sjukt hög prislapp.. och vips! Kunderna kan inte vara annat än överlyckliga när de går omkring med en sådan dyrgrip i sin ägo.

Jag är ingen applefantast (jag kör PC och android), men jag känner att jag måste rida ut i Apples försvar här. Apples produkter är inte bara luftslott och rökridåer.

Apple insåg att det inte var varan som man köpte utan upplevelsen. Alltså fokuserade man på upplevelsen och mindre på hårdvaran. Mp3-spelare hade funnits i flera år, och det gick att köpa betydligt kraftfullare för halva priset av en ipod. Men faktum är att en stor skärm, enkelt gränssnitt (en knapp och en scoll-funktion) övertrumfade både minneskapacitet och pris.

Samma historia med telefoner, datorer, laptops, tablet-datorer. Hårdvaran är inte det viktiga utan användarupplevelsen är det som räknas!

Sen håller jag med om att Apple grejer överprisade. Men det har inte att göra med snyggt designade lådor utan det faktum att bolaget har en vinstmarginal på typ 30%, och gör 10-20 miljarder dollar i vinst varje kvaratal! De framgånsrikaste konkurenterna ligger på runt 15%, en del går med förlust.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.