Ang de svenska priserna, finns det någon annan anledning att de är så höga än att vi i Sverige är ett av de rikaste folken i världen och LEGO helt enkelt utnjyttjar det?
Jag delar upp det i två frågor.
* Varför är LEGO dyrare än andra?LEGO är först på marknaden och har därmed fått välja nisch först. Valet har helt naturligt fallit på premium som ju kännetecknas av hög kvalitet, hög servicenivå och högt pris. Pris är ett sätt att uttrycka premium. Det ska svida lite.
För den som vill lära sig mer om detta rekommenderas att börja med att läsa Porter. (Skicka PM så försöker jag rota fram artiklar i veckan som kommer.)
Premiummärken som LEGO kan kosta på sig att ha ett omfattande miljöengagemang och socialt ansvarstagande.
http://aboutus.lego.com/sv-se/sustainabilityUndersök gärna kvalitets- och servicenivån genom att göra ett litet test.
Ring till Kreos kundtjänst och förklara att du är missnöjd med färgavvikelsen på en gul kloss du köpt. Rapportera gärna.

Med risk att åka på en käftsmäll. Jag tycker att LEGO ska vara dyrt. Om LEGO sänker priset, så sker det efter en strategiomläggning. Det finns ingen sådan omläggning som skulle gynna mig som konsument.
* Varför är varor dyra i Sverige.Vi är prisokänsliga, kvalitetsmedvetna och servicekrävande.
"Mitt hår går inte att tvätta med ett billigt hårschampo" Som om produktens sammansättning avgörs av prislappen...
"Är det dyrt så är det bra". På 90-talet såldes italienska lågprisjeans i Sverige som lyxmärke. Folk tolkade det höga priset som hög kvalitet. Idag har märket högre kvalitet och dess historia pratas det tyst om.