Författare Ämne: När är bäst att köpa det utgående setet?  (läst 4690 gånger)

Inloggad Kristofer Jaxne

• Antal inlägg: 259
    • Jaxne.com - Producer / DJ
När är bäst att köpa det utgående setet?
« skrivet: 02 januari 2014 kl. 15:34 »
En sak som jag tänkt på när det gäller de set som går ur produktion för att de kommer nya ersättare, när är det bäst att köpa de som försvinner? Till exempel så kommer det ju nu mycket nytt i polistemat i City så om man vill ha 7498 (Brickset), ska man vara snabb och köpa de någon stans nu för att få bra pris, eller ska man ha is i magen och vänta så kanske något ställe säljer det billigare för att bli av med för att kunna ta in den nya ersättaren?
Vad brukar gälla i sådan här fall?
www.jaxne.com - DJ / Musikproducent  / Liveartist

Utloggad Record

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 3 867
SV: När är bäst att köpa det utgående setet?
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2014 kl. 16:44 »
Detta är  jättesvårt att ge ett tydligt svar på, själv brukar det vara en del set som jag verkligen vill ha, och dom brukar jag köpa på typ BL, eller någon annan internetbutik tidigt när dom kommer ut, dom har ju ganska bra pris rent generellt.

Sen är det till att vara med på tipstrådarna här i forumet. Att köpa i fysisk butik och få bra pris kontra nätet, det är ett högt spel som sällan går hem när det gäller verkliga villha set, dom lär ju ha typ ha 40- 50% rea för att det skall vara lönt, och Murphys lag brukar spela en ett spratt oftast, men det jag brukar göra i fysiska butiker är att jag köper oftast set bara för bitarna på rea.

Sen känns det som att butikerna blivit mera försiktiga med att ta hem stora volymer av set, förut fanns det nästan alltid några skapliga set till bra pris i hyllorna, men det kan finnas andra aspekter i detta, dels finns det ju ingen mening för dom att ha set i hyllorna som inte säljer till ordinarie pris. Eller så har internet tagit över nästan helt.
« Senast ändrad: 02 januari 2014 kl. 17:22 av Record »
Friskt satsat, hälften vunnet..

Inloggad Kristofer Jaxne

• Antal inlägg: 259
    • Jaxne.com - Producer / DJ
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2014 kl. 20:24 »
Insåg när jag kollade lite på BL att det är mycket mer prisvärt där än Svenska butiker så det är nog det bästa alternativet :)
www.jaxne.com - DJ / Musikproducent  / Liveartist

Utloggad spendabel

• Antal inlägg: 74
    • blokko
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2014 kl. 12:01 »
Just specifikt polishuset så gick det för 599 på city gross för ett par dagar sedan, Kungälv. Helt OK pris tyckte jag
Min BrickOwl butik.

Utloggad Studley Heinsbergen

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 280
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2014 kl. 15:43 »
Just 7498 (Brickset) gick på brittiska Amazon för strax under 500 för en dryg månad sen. Glömde bestäla då, vilket har ångrats en smula...