Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Filosofer

Startat av Wineyard, 08 december 2013 kl. 02:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Wineyard

Försökte förbättra mina fotoskills idag. Så jag provade fota minifigurer och började mixtra med Hobbit-bitar. Detta var resultatet.



Karl Marx



och Adam Smith.

Möjligen de två mest inflytelserika teoretiker som funnits inom ekonomiskt och politiskt tänkande.
Detta ämne, filosofi och historia, ligger mig varmt om hjärtat och jag hoppas kunna leverera fler viktiga historiska karaktärer :)

Silence101

Mycket tjusigt i all sin enkelhet.
Detta fick mig att tänka på: http://www.youtube.com/watch?v=ur5fGSBsfq8
Förlåt mig om jag kanske spårar ur lite :)
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Superkalle

Marx var ju helt suverän.  :)

Det slår mig (lite OT kanske), men skulle vara kul med en minifig-tävling - att skapa minifigs som man kan lista ut vem det är bara genom att titta på figuren.

Marx hade jag nog klarat. Smith hade jag inte klarat - inte ens med ledtråden "filosofer".

Gideon

Fina figurer och riktigt bra fotograferat!
Vad har du använt som bakgrund, och hur ljussatte du motivet?

Wineyard

Tackar! :)
Citat från: Silence101 skrivet 08 december 2013 kl. 12:00
Detta fick mig att tänka på: http://www.youtube.com/watch?v=ur5fGSBsfq8
Och din tanke gjorde min dag. Har inte sett den där scenen på ett årtionde :)

Citat från: Superkalle skrivet 08 december 2013 kl. 12:06
Det slår mig (lite OT kanske), men skulle vara kul med en minifig-tävling - att skapa minifigs som man kan lista ut vem det är bara genom att titta på figuren.

Marx hade jag nog klarat. Smith hade jag inte klarat - inte ens med ledtråden "filosofer".
En tävling skulle vara kul :)

Jag håller med dig. Marx var ganska genomtänkt, men Smith är svårare. Som någon skrev på eb: "Adam Smith has the problem of looking like all the other 18th century dudes with wigs and shaved faces". Men då jag ser dem som något slags radarpar, tänkte jag att om jag bygger Marx, måste jag även göra Smith

Citat från: Gideon skrivet 08 december 2013 kl. 14:22
Vad har du använt som bakgrund, och hur ljussatte du motivet?
Det är ett blågrått A4 som bakgrund. Ska återkomma med en bild på min fotosetup.

Wineyard

Citat från: Superkalle skrivet 08 december 2013 kl. 12:06
Det slår mig (lite OT kanske), men skulle vara kul med en minifig-tävling - att skapa minifigs som man kan lista ut vem det är bara genom att titta på figuren.
Halv OT, en moc jag sprang över:

Henry VIII by the oneman, on Flickr

Superkalle

Citat från: Wineyard skrivet 08 december 2013 kl. 15:44
Citat från: Superkalle skrivet 08 december 2013 kl. 12:06
Det slår mig (lite OT kanske), men skulle vara kul med en minifig-tävling - att skapa minifigs som man kan lista ut vem det är bara genom att titta på figuren.
Halv OT, en moc jag sprang över:

Henry VIII by the oneman, on Flickr
Kul Henrik 5:e  :)
- fast skall jag vara ärlig tänkte jag nog mer att man i så fall skulle bygga med "standard"-minifig-delar - det var därför Marx var så klockren.

Wineyard

Fortsatte idag. En liten gissningslek (svaret finns om man trycker på bilderna)
Det är framförallt mannen på den första bilden som är historisk viktig inom filosofins utveckling. Den andre "filosofen" skrev en replik till en känd skrift av den förste.





På dessa bilder förändrade jag inte vitbalansen. Bättre? Sämre?

Wineyard

Citat från: Gideon skrivet 08 december 2013 kl. 14:22
[...]och hur ljussatte du motivet?
Och här är min "fotostudio"


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.