Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego Technic Trial truck 8x8

Startat av lagan, 22 juli 2013 kl. 22:16

Föregående ämne - Nästa ämne

lagan

Äntligen klar med min 8x8 som jag länge velat bygga! Och även bett om råd för i andra trådar här :)
Blev tillslut 2 xl-motorer till framdrivning, kopplade till samma ir-mottagare.

Se filmen för mer beskrivning.



Länk till .ldd fil      http://speedy.sh/PV5Fv/Byggd-variant-2.lxf



shutter

Ja det var en riktig klättrare det!
:)

Stigge72

Så här ska youtube-taggen se ut:
;)

Häftigt bygge!

perlan

Coolt bygge! Klart imponerad av förmågan att klättra över hinder. Kan du lägga upp lite mer detaljbilder på hur du har byggt hjulaxlar och dämpningen?

lagan

Tack så mycket! Ja riktigt nöjd med den :) Byggde först en liknande men som gick saktare, och hade en annan upphängning på fjädrarna. De fick en sämre hävarm så var tvungen att bygga om allt då fjädringen blev för mjuk. Den var även för kort först så de två mittenhjulen tog i varandra i innerkurvan vid svängning.

Riktigt nöjd med hjulupphängningen, men var himla svårt att få det rätt. Att få styrning, drivning och dämpning att fungera samtidigt var inte lätt. Första prototypen svängde när dämpningen utsattes för tryck, pga olika långa armar och olika rotationscentrum. Inte lätt att lösa utan "vanliga" hjulupphängningsbitar (har inga) men det gick tillslut :)

Då jag föredrar Technic så satsar jag mer på funktion än utseende, till skillnad från många andra här vad jag förstått. Ändå nöjd med hytt och flak då jag lyckats bättre än någonsin tidigare.


Har fler bilder men syns tyvärr dåligt, men kan lägga upp .ldd fil ikväll så kan ni se exakt hur det ser ut. Flaket är inte med där men det är ju inte heller det viktigaste. Finns väl hemsidor att ladda upp via typ som imageshack fast för filer? Tips?

malmen

Citat från: lagan skrivet 23 juli 2013 kl. 14:35Har fler bilder men syns tyvärr dåligt, men kan lägga upp .ldd fil ikväll så kan ni se exakt hur det ser ut. Flaket är inte med där men det är ju inte heller det viktigaste. Finns väl hemsidor att ladda upp via typ som imageshack fast för filer? Tips?
Prova med www.speedyshare.com :) Annars är Google Drive väldigt smidigt om man har ett Google-konto.


Fränt bygge förresten, tummen upp! :)

lagan

Lagt upp lite fler bilder nu, varav en där styrningen syns. Plus en länk till ldd-fil :)

-DoNe-


Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

lagan

Tack för alla kommentarer!
Kul att få lite feedback :)
PS funkar .ldd länken?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.