Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Måla om figurer?

Startat av BeardedNerd, 12 juli 2013 kl. 19:14

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Jag är ny här och hittade ingen tråd om specifikt egna figurer. Jag kom ur min Dark Age relativt nyligen och har köpt grejer aktivt sedan i julas, så jag har inte några enorma mängder set än (även om mitt bankkonto tycker annorlunda).

Det jag har fokuserat på är att skapa egna figurer genom att bricklinka rätt bitar och sedan måla dit detaljerna. Jag försöker hålla mig till samma regler som Legos egna figurer, men ibland scratchbygger jag nya delar, vapen eller annat.

I nuläget målar jag för hand. Jag har funderat på att skaffa dekalplast och skriva ut egna dekaler för att kunna göra mindre detaljer, men eftersom mina figurer är rätt enkelt designade behövs det inte riktigt.

Är det här helgerån? Finns det något intresse av att jag postar lite bilder på vad jag har gjort hittills?

Framöver tänker jag eventuellt MOC:a lite miljöer åt figurerna, men i nuläget använder jag ett smått modifierat Medieval Market Village som bakgrund.

Anders67

Posta gärna några bilder, för en purist blir det nog jobbigt... :-)

Larry Lars

#2
Citat från: BeardedNerd skrivet 12 juli 2013 kl. 19:14
Är det här helgerån?

Nej, inte om man väljer att se det som en specialnisch inom legohobbyn. Sedan finns det förstås de som pga den kinkigheten inte ägnar sig, eller tittar, åt "custom figs".
För att jag skall gå igång behöver det vara "smäckert" och gjort på en detaljnivå som hos LEGO eller högre. Gärna att man har fått till en serietillverkad känsla hos sina enstaka figurer.

Ett tips är att begränsa målandet och sågandet till figurerna och deras tillbehör. ;) Så länge det rör sig om slöjdande runt figurer för att få tillgång till karaktärer eller teman som LEGO inte tillverkar, så tror jag många som annars är petiga kan uppskatta en välgjord "custom fig"
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Odidoma

Roligt om du postar lite bilder.

BeardedNerd

Kul med lite intresse! Här är några av de jag är mest nöjd med.

Anders67

Kul att du postade bilderna, ser att det är framförallt kläderna du målat dit. Det fanns några detaljer som var riktigt bra!

Joge

Ser ut som en jättebra idé. Har själv en bekant som målar sina egna "gubbar" till de gamla bordshockeyspelen. Blir väldigt bra...men då är ju dessa visserligen något större.

shutter

Att måla gubbar/skapa egna tillbehör är inget jag själv ägnar mig åt men min tanke är att bygga LEGO ska vara lite som att samla frimärke, var och en samlar på sitt vis.

Stigge72

Även om jag inte själv skulle måla på mina figurer, så kan jag uppskatta att titta på det andra gör, om det är gjort med lite finess.

I ditt fall tycker jag att du lyckats få till mycket snyggt, kanske att någon av figurerna skulle passa bättre med en lite mörkare bakgrund...

BeardedNerd

Jag gjorde sex figurer till idag och färdigställde lite vapen till tidigare figurer. Tog en snabb bild med hemsk blixt eftersom jag inte orkar ställa upp fotogrejerna just nu.

Cakeman

Frihandsmålning är svårt men jag har sett det göras bra, som med allt antar jag att övning ger färdighet. Jag gillar flera av dina varianter, och du har snyggt fått till öron på alver. Det finns en del grupper och diskussioner om custom minifigs på bl.a flickr och jag tror att det finns en egen del på forumet Eurobricks som sysslar med customization, tips om skrivare för dekaler etc.

(bilder på flickr t.ex http://www.flickr.com/groups/custom_minifig/)

mechamike

Har utmanat puristen i mig och funderat i banor av att ge några av mina friendsfigurer andra kläder.. men avstått. Att måla blir aldrig lika bra som tryckt, det blir alltid lite kladd och klet som ögats dras till och man ser direkt att det inte är Lego utan just MÅLAT lego., och med pensel blir färglagret oftast riktigt ojämt (airbrush gör ett bättre jobb men klarar ju inte detaljer).

Själv avstår jag att måla av flera anledningar.

Målade figurer inte passar ihop med Lego, de sticker ut.. oavsett hur bra de är gjorda så ser de kletiga ut brevid ett tryckt orginal (i mina ögon)
Och att måla känns lite lat, och som att fuska . Man kan om man letar hitta bitar som funkar helt ok. Det behöver inte vara 100% bara man fångar det viktigaste.

Jag målade Lego när jag var liten och ritade med tusch.. något som jag nu ångrar bittert, många fina figurer som förstördes som aldrig kommer bli de de en gång var..
?

Tekei

Citat från: mechamike skrivet 19 augusti 2013 kl. 08:08Jag målade Lego när jag var liten och ritade med tusch.. något som jag nu ångrar bittert, många fina figurer som förstördes som aldrig kommer bli de de en gång var..

Jag gjorde någonting liknande, men jag höll mig till att tejpa på målade pappersbitar för att inte förstöra figurerna helt. Sedan gav jag visserligen bort alla mina bitar när jag gick in i min "dark age" så jag har ju ingen glädje av min försiktighet idag ändå :P

BeardedNerd

För cirka tjugo år sedan så gjorde jag spelfigurer genom att måla på etiketter och klistra på. Då var det mest torsos och enstaka detaljer. Vissa återställde jag allt eftersom, vissa har legat så under åren och blev rengjorda i julas. Precis innan jag gick in i min dark age så målade jag även några permanent. De blev rätt bra, vill jag minnas, men de är borttappade någonstans.

Anledningen till att jag målar nu är ju för att skapa mina egna figurer, som i många fall ser helt annorlunda ut än några officiellt existerande designer. Dessutom beställde jag delar specifikt för detta, så jag har inte förstört något av mina reguljära nya set.


shutter

Finns/fanns ett litet leksaksmuseum i en källarlokal i storstaden som har en egen samling handmålade Playmobilgubbar i olika teman, bl.a. en hel del Star Trek karaktärer om jag minns rätt. Skaparen kanske kallade sig konstnär... Någon mer som sett dessa?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.