Hur värderar/säljer jag mitt Legoset? (Samlingstråd)

Startat av Nextuz, 22 april 2013 kl. 10:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Hur värdera sitt Lego?

På forumet får vi ganska ofta frågor om hur mycket äldre Lego kan vara värt. Kanske har man hittat något på auktion, eller så vill man sälja något man hittar på vinden. Svaret vi ger blir alltid detsamma: "kolla på Bricklink". Vi ber dig därför att kolla själv. Det går fortare och du får mer och bättre information på det sättet. Nedan finner du hur man bär sig åt och längre ner finner du lite mer djupare infon kring att värdera/sälja sitt Lego.


Klicka in www.bricklink.com i din webbrowser.


Klicka på rullisten "All Items"


Välj "Catalog Items"


Ange setnummer i rutan bredvid, klicka sedan på knappen "Search"


Klicka på rullisten "---All Item Types---"


Välj "Sets" och klicka på knappen "Go!"


Klicka på länken "View Price Guide" under texten "Price Guide Info"


Här kan du nu se priserna. Qty Avg Price är det pris som stämmer.


mechamike

#1
Här följer en lite mer djupodlad FAQ text som Stegu satt samman!


Bricklink som värderingsverktyg.


På adressen http://www.bricklink.com finns Bricklink, en säljsajt för begagnat Lego där Lego-entusiaster säljer till andra entusiaster. Prisnivån där återspeglar väl hur mycket Lego-samlare är beredda att betala för Lego. Alla varor som ligger ute till försäljning är prissatta och sökbara, och det finns statistik om tidigare försäljningar.

Sidan har en sökfunktion högst upp. Välj "Catalog Items", skriv in satsnumret på satsen du vill söka på, klicka på "Go" och välj rätt sats i listan som kommer upp. Lego har ibland använt samma satsnummer för flera olika satser. Om du inte vet satsnumret kan du söka på teman, till exempel "Star Wars" och bläddra bland alternativen. En sådan sökning går lättare om du har litet mer information, t ex om du vet ungefärlig ålder på satsen och sorterar sökresultatet på årtal.

Om du inte själv kan hitta vilken sats det är du har framför dig så är frågan "vilken sats är det här?" en fråga som folk kan hjälpa till med på forumet på swebrick.se. Bifoga i så fall bilder med frågan. Lego har släppt flera tusen satser genom åren, och en beskrivning i ord räcker oftast inte för att identifiera satsen. Och be inte att få satsen värderad samtidigt som du ber att få den identifierad. Folk på forumet kan inte göra mer än att kolla på Bricklink, så värderingen gör du bäst själv.

När du har hittat rätt sats i Bricklinks katalog, klicka på "Price Guide". Där ser du dels vilka satser som just nu finns till försäljning och vad de kostar, dels hur många som sålts det senaste halvåret och till vilka priser. Den faktiska försäljningen är en bättre värdering än genomsnittspriset på det som finns att köpa just nu. Kategorin "New" avser oöppnade satser, oftast "Mint in sealed box", MISB. Kategorin "Used" innehåller satser i blandat men överlag gott skick. Begagnade satser som har originalkartongen kvar värderas högre - ibland väsentligt högre. Satser som saknar sina bygginstruktioner värderas lägre. Slitna, välanvända satser är mycket mindre värda än satser där bitarna är blanka och fina och inte har blivit byggda med så mycket. Titta på beskrivningarna av skicket på varorna som finns på Bricklink för att se vilket pris som är rimligt för det skick din sats befinner sig i.


Är ditt set komplett ?


Om du ska sälja Lego är det mycket värt om du kan säga att satsen är komplett, eller exakt vad som saknas om den inte är komplett. För de flesta satser finns det detaljerade och överskådliga listor på Bricklink över vad som ska ingå. Om du har tid och ork att lägga ner arbetet med att kolla igenom bitarna så blir din sats värd betydligt mer för entusiaster och samlare. Om du inte orkar göra det jobbet, försök ta en bra och tydlig bild och säg tydligt att du inte vet om den är komplett, och säg antingen att du inte orkar ta reda på det, eller säg att du tar emot frågor och gör ditt bästa för att svara.

Slitna/trasiga bitar?

Försök också bedöma och beskriva skicket på bitarna och på instruktionsboken när du säljer Lego. Repiga bitar, solblekta eller gulnade bitar, skadade bitar, allt sådant drar ner värdet rejält. Satser där de flesta bitar har tuggmärken, slagskador och kraftiga repor efter barns långvariga och inlevelsefulla lek har ett mycket lågt andrahandsvärde. En mycket skadad och trasig bygginstruktion är inte så mycket värd, men den är bättre än ingen alls. Bygginstruktioner har ett värde i sig om de är i gott skick eller är ovanliga, och de finns också på Bricklink och i Bricklinks katalog.

Smutsiga bitar?

Smutsiga och dammiga bitar rekommenderar vi att du diskar om du har tid till det. Du behöver inte vara toknoga, men lägg dem i ljummet vatten och handdiskmedel och tvätta dem litet lätt med en mjuk borste eller en svamp. Undvik maskindisk, och undvik hårda borstar och skursvampar som ger repor. Rena bitar värderas högre och ger nöjdare kunder. Här finns en tråd med tips där du också kan ställa frågor som inte redan avhandlats i tråden: http://www.swebrick.se/index.php?topic=51.0


Var ska man sälja sitt Lego?

När du till slut har skaffat dig ett hum om priset kommer frågan: hur ska du sälja?

Swebrick är inte en marknadsplats, det är ett diskussionsforum för vuxna Legobyggare. Det finns en avdelning "köp, byt och sälj" på forumet på Swebrick för de som är medlemmar i föreningen, men där når du inte särskilt många. Trafiken i "köp och sälj"-trådarna är låg, och du kan inte förvänta dig omedelbart svar. En eventuell annons på Swebrick bör få ligga uppe minst en vecka innan du ger upp och försöker sälja via andra kanaler i stället. Posta då i så fall ett inlägg som svar på din annons, och tala om att den inte längre är aktuell. Du får inte posta annonser i forumet om du inte är föreningsmedlem.

Swebrickare som vill köpa Lego tittar aktivt på Tradera och Blocket, och du når mycket fler den vägen. Genomsnittspriserna skiljer inte så mycket mellan Tradera och Blocket, även om Tradera ibland kan ge mycket högre priser i enstaka fall.

Egen butik på Bricklink?

Om du är extra seriös och har särskilt mycket eller särskilt intressant Lego att sälja så kan du fundera på om du ska starta en egen liten butik på Bricklink. Där finns många butiker som bara har några enstaka artiklar. Databasen gör att folk hittar dina varor om du har intressanta saker till bra priser. Det är rimligt enkelt och gratis att lägga upp saker till försäljning, och avgifterna för transaktioner är ungefär i nivå med Tradera. Köpare på Bricklink är ofta väldigt kunniga och noga med vad de köper, så var beredd på frågor, och ge en noggrann och ärlig beskrivning av skicket på varorna så att du undviker missförstånd. Detsamma gäller naturligtvis på Blocket och Tradera, men där behöver du mest vara ärlig, inte lika noggrann.
?

mias59

Hej , är ny på detta forum, behöver få en id på denna stora lego låda i trä med innehåll, har haft den som liten på 60 talet  knappt använd

Magnus den store

Denna kanske? Du får jämföra innehållet.


Längst ner på den här länken kan du se set för varje år.
http://www.bricklink.com/catalogTree.asp?itemType=S
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

pehter aka ibbe

Lådan verkar enbart vara en förvaringslåda wood09.
Bitarna kommer troligtvis från flera olika set, ett av dom skulle kunna vara .

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

mias59

Tack för era svar det verkar vara 700K-1 samt brickset innehåll förutom några andra bitar. kul då vet jag!
tänkte sälja iväg allt, funderar ev på tradera, eller ev blocket vilket är bäst?

Puck.84

Hej alla lego älskare och entusiaster.
Jag har hamnat i ett dilemma. Min fru tycker jag har alldeles för mycket lego och tycker inte allt får plats i vårt lilla hus. Jag känner att jag nog hellre tar ut skilsmässa än att säljer legot  ;)
Jaja nu till frågan: om jag tänker om och tänker "rätt" och behåller kvinnan och säljer legot vad skulle då ett rimligt paketpris vara för :
Grand emporium
Town hall
Pet shop
Parisian resturant
Fire brigade
Palace cinema
Detective office

Tacksam för svar  :)

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!


Skafte

Behålla kakan och äta den: köp nya banken när den kommer och ge den till din fru. Då kommer hon förstå att man behöver ha kvar resten.

Annars: kolla snittpris på BL. Fundera på om det är värt mer för att det är en samling eller mindre för att det är ett paketpris.

För att sälja på Swebrick: Bli betalande medlem.  :)

erik1107

Citat från: o0ger skrivet 27 december 2015 kl. 14:28
Jag tycker du behöver prata med din fru.

Jag håller med o0ger, även om du nu väljer "rätt" och säljer så låter det inte särskilt sunt för relationens framtid att handla på det sättet...ni kanske kan hitta någon annan lösning? Någon slags kompromiss av något slag.

Manne

Alla måste kanske inte vara framme på heltid.. Se till att ha en vettig yta men rotera lite på "utställningen" efterhand som du kommer över lite nya objekt.. Kan hon inte köpa den lösningen så är det illa tänkt från henne..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Puck.84

Jag tänker att trägen vinner. ghostbusters hq, ecto-1 och brick bank åker i varukorgen den första så får vi se vad som händer  ;)

mechamike

Det är nog hugget som stucket. Det finns en bra tråd under " var kan man köpa lego" har jag för mig som tar upp värdering o försäljning av lego, rekommenderar att du läser den och att du inte försöker sälja den här på Swebrick då det inte är tillåtet att annonsera här såvida man inte är betalande medlem.
?


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.