Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Olika tekniker SNOT och dylikt

Startat av MicroByggare, 27 mars 2013 kl. 17:23

Föregående ämne - Nästa ämne

MicroByggare

Jag hittade förvisso en annan tråd men det var inte direkt den jag letade efter så jag startar en ny.

I denna tråd tänkte jag att vi kan visa varandra coola byggtekniker och då tänkte jag börja med en teknik som jag nyss hittade på nätet och som jag gjorde en hamburgare av:
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

isola

Vegetarisk hamburgare.  ::) Vad hungrig jag blev.

o0ger

229 kan alltså användas för stud reversal. Är det bara med 2654 eller funkar även andra bitar?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MicroByggare

Citat från: o0ger skrivet 27 mars 2013 kl. 20:06
229 kan alltså användas för stud reversal. Är det bara med 2654 eller funkar även andra bitar?
Det funkar egentligen inte med alla bitar för att studsen är lika långa och i 2654 är det ett djupare hål men det kan funka med andra special bitar som det finns ett djupare hål i som t.ex. 2x4 plate whit technic holes det funkar nog men om du har bitar till hands testa dig fram  ;)
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

o0ger

Alla dörrar och andra bitar med handtag, tex 4533, kan fästas i alla bitar med technic axle connector, tex 32064.

så här:




Jag är inte på något sätt den första som gör detta, men jag är lite stolt att jag kom på själv hur man gör :)

Tex kan det användas som greebling, som på den här fantastiska mechen av [Carter]


Ser du, där, på mechens "lår"?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MicroByggare

Kul  ;D att fler delar med sig trodde nästan att tråden var död  :-\
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

Vibora

Dokumentet som länkas här visar flera tekniker.

MicroByggare

I know  8) I know men :o
[Entonig uppläsnings röst]
Det finns ett miljontals andra tekniker och det var tanken att man ska samla dem alla här i denna tråd och sedan kan man själv och andra gå in i tråden och kolla plus att man på så sätt kan få alla att använda coola SNOT tekniker och...
[/Entonig uppläsnings röst]

Ja ni (kanske) förstår!! ;D
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

mechamike

Citat från: o0ger skrivet 08 april 2013 kl. 21:57
Alla dörrar och andra bitar med handtag, tex 4533, kan fästas i alla bitar med technic axle connector, tex 32064.

Nja, det fäster faktiskt inte i alla bitar med technic axle connector, det finns två typer av "kors" och i de ena sitter de inte fast..  :( >Lärde mig det den hårda vägen efter en BL beställning på en hisklig massa luckor och bitar med axelhål--

Jag har använt den kopplingen själv ett par gånger och gillar den skarpt, här på husfasaden i en gammal tråd här på Swebrick (som jag måste uppdatera rejält nån dag..

?

o0ger

Sedär. Fint bygge.

Är det den här som är den andra sorten? 32064b
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

mechamike

Citat från: o0ger skrivet 11 april 2013 kl. 11:54
Sedär. Fint bygge.

Tackar.. det tyckte jag med en gång i tiden ..nu skäms man mest över vissa bitar..  :P

Citat från: o0ger skrivet 11 april 2013 kl. 11:54
Är det den här som är den andra sorten? 32064b

Jepp.. funkar inte alls med den ingen "clutch power"  Funkar det att bygga så i LDD?(min laptop e fortfarande på reparation)
Är det en illegal teknik eller ok? Nu skulle vi behövt Superkalle..
?

o0ger

Det är en illegal teknik. Funkar åtminstone inte i LDD.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Skulle tippa att det är en koppling som inte stöds av LDD samt inte får användas av designers. Det känns tveksamt att den skulle förstöra bitarna.

Larry Lars

Citat från: o0ger skrivet 11 april 2013 kl. 12:07
Det är en illegal teknik. Funkar åtminstone inte i LDD.

Citat från: Myko skrivet 11 april 2013 kl. 12:10
Skulle tippa att det är en koppling som inte stöds av LDD samt inte får användas av designers. Det känns tveksamt att den skulle förstöra bitarna.

Min gissning är också att den kopplingen är illegal. Det kan dock vara värt att påminna om ett par saker.

¤ LDD är inte en fullgod mätare av huruvida kopplingar är legala eller inte. Det finns exempel på godkända som inte stöds av LDD samt några fysiskt omöjliga som faktiskt fungerar där.

¤ Att bitarna inte skall förstöras är bara en av flera kriterier när det gäller om en koppling skall godkännas som legal eller ej.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Superkalle

#14
Bättre sent än aldrig. Har gjort lite efterforskningar och fått fram följande angående det där med dörrhandtag i kryssaxelspår:

Jo, det är en illegal teknik. Normalt har TLG en princip att kopplingar skall vara tydliga, dsv antingen skall det passa, eller så skall det inte passa. I detta fall tänkte man inte på det. När man designade det första dörrhandtaget för många år sedan tog man ett mått som verkade bra (5.0 mm). Måttet på en standardknopp är 4.85 mm. Så det är en olycklig slump att de passar (eller lycklig beroende på hur man ser det). Intressant nerd-info är också att tjockleken på handtaget är ungefär detsamma som höjden på en knopp (1,8 mm).

Det finns åtminstone två anledningar till att denna koppling inte är legal:
1) Måtten/kopplingen är inte designad för detta ändamål - i vissa fall/kombinationer får man för stor spänning i materialet och då förstörs "clutchpower" på sikt (s.k. kallflytning).
2) Clutchpower är inte "säkrad" och kan variera beroende på utförande på kryssspåret (som med 32064b).

Testade för övrigt lite här hemma och upptäckte att normal bussingar 3713/6590 http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=3713 och varianter på dessa funkar riktigt bra på handtaget och här finns heller inga "varianter" som det gör med 32064a och 32064b. Så det är en fräck teknik helt klart det här med krysspår på dörrhandtag  :)

Appropå 32064

Vid design/tillverkning av LEGO så försöker man alltid finna sätt att designa delar så att de kan tillverkas med minsta möjliga precision men ändå sitta bra ihop. Således gör man så att bitarna kan "flexa" i olika leder för att på så sätt ta upp och fördela ut spänningen. En vanlig 2x4 är ett bra exempel på det. Tuberna i mitten och väggarna runt omkring "ger med sig" lite när man trycker i en annan kloss.

Så hur man då löst det med med krysspår som skall "klämma på" ganska friskt omkring en kryssaxel? För en vanlig bussning så är det ganska lätt att lista ut - man gör krysspåret trängre mot mitten av klossen/bussningen. Men hur är det för en halvbussningen (http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=4265c. Vilken klurig teknik har LEGO använt där? Kommer du på svaret, så håll det för dig själv. Ni andra får vänta tills Norrköpings-eventet  ;)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.