Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Pris per butik 2010

Startat av Superkalle, 16 januari 2010 kl. 15:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Superkalle

Då var det dags för 2010 års prisjämförelse. Jag har valt ut ett antal set från olika teman och jämfört pris i olika butiker per den 16/1 2010. Till skillnad från förra årets lista (http://www.swebrick.se/index.php?topic=421.0), så har Toy Shop ersatts med Toys'R'Us. Dessutom har BrickLink ersatts med USA-priserna på Lego.com. Omräkning till SEK är gjort med en dollarkurs på 7,1 kr.


Nr      Set                              Shop@Home    Barnens Hus    Toys'R'Us    HIKMET.SE        USA
8088    ARC-170 Starfighter                 799 kr         699 kr       759 kr       629 kr     426 kr
8199    Tiny Turbos - Security Smash        149 kr         149 kr       149 kr       119 kr     106 kr
8075    Atlantis - Neptune Carrier          699 kr         599 kr       669 kr       549 kr     426 kr
5891    Creator House                       499 kr         449 kr       469 kr       389 kr     319 kr
6753    Creator Highway Transport           949 kr         799 kr       899 kr       749 kr     639 kr
7639    Camper                              199 kr         199 kr       199 kr       160 kr     120 kr
7642    Truck Garage                        949 kr         849 kr       899 kr       749 kr     710 kr
8092    Lukes Landspeeder                   349 kr         329 kr       339 kr       299 kr     177 kr
    Summa                                 4 592 kr       4 072 kr     4 382 kr     3 643 kr   2 925 kr
    Frakt                                   175 kr           0 kr         0 kr        79 kr     "0 kr"
    Totalsumma                            4 767 kr       4 072 kr     4 382 kr     3 722 kr   2 925 kr


NOT: 8092 fanns inte på Barnens Hus och HIKMET, så jag uppskattade priserna till 329 resp. 199 kr.

Analys:
HIKMET ligger kvar på platsen som klart billigast i Sverige, även inräknat frakten på rekordlåga 79kr per försändelse. Av de stora rikstäckande butikskedjorna är det intressant att notera att Toys'R'Us i snitt är 8 % dyrare än Barnens Hus, och för vissa set så mycket som 15% dyrare. Med tanke på de stora volymer Toys'R'Us köper från Lego är det konstigt att de inte kan göra bättre priser mot slutkund.

Dyrast är som vanligt Shop@Home. Jämfört med HIKMET är de hela 25% dyrare, eller motsvarande en tusenlapp för setten ovan! Enda anledningen att köpa från lego.com blir som vanligt "Exclusive" och "hard to find"-set.

Bäst affär gör man som alltid om man kan handla på plats i USA och ta med hem själv på flyget - på de åtta setten ovan sparar man nästan 2 000 kr.

Superkalle

Här gör man en Sverker Olofsson, får 46 visningar, men 0 kommentarer. Kom igen nu. Är ämnet ointressant? Eller är jag ute och cyklar?


shiftaltcmd

Bra med prisjämförelse.
På Youtube får man räkna med 1000 visningar för en kommentar. Vi brukar vara bättre här på Swebrick.

Bekräftar lite vad man misstänkt men inte kollat upp.

Sundsvall
Barnens hus generellt sett billigast (standardpris) men Lekplaneten brukar ha mest och bäst rea.
ToysRUs, ofta dyra men de tar in set som de andra inte har och ibland har de riktigt bra erbjudanden.
Läste nåt finstilt på ToysRUs om prisgaranti, om någon annan är billigare så skulle de matcha det priset. Men jag läste aldrig det ännu mera finstilta, vad, när, hur ...

Kollade på brittiska Amazon. Justa priser på licens-seten (Star Wars, Toy Story) om man jämför med Sverige.

Tobbe Arnesson

Bra jämförelse!

Hikmet fortsätter vara billiga alltså. :)
Blogg: Robotkampen

Superkalle

Tack Tobbe o shiftaltcmd - nu känner jag mig älskad och omtyckt igen  :D

Skämt åsido var jag nog mest nyfiken på om det fanns något allmänintresse av en sådan här prisjämförelse. Det kunde ju vara så att alla vi SweBrick:are redan har våra egna upparbetade rabatter hos lokalhandlare, och då spelar det ju ingen roll vad olika butiker tar för Legot. Om inte, kunde det kanske vara intressant med en föreningsrabatt hos någon kedja. Vad säger ni?

Tobbe Arnesson

Undrar vad som krävs för att bli ÅF egentligen, i drömmarnas värld kanske föreningen SweBrick kan bli ÅF och sälja till medlemmar för självkostnadspris. :D
Blogg: Robotkampen

Stigge72

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 18 januari 2010 kl. 15:30
Undrar vad som krävs för att bli ÅF egentligen, i drömmarnas värld kanske föreningen SweBrick kan bli ÅF och sälja till medlemmar för självkostnadspris. :D

Känns som något Föreningen borde kolla upp. :P

Kanske skriva in i stadgarna att föreningen "ska jobba för att bli ÅF..."

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 18 januari 2010 kl. 15:30
Undrar vad som krävs för att bli ÅF egentligen, i drömmarnas värld kanske föreningen SweBrick kan bli ÅF och sälja till medlemmar för självkostnadspris. :D

Har haft de i tanken länge nu... när jag prata med fredrik för 18 månader sen så så han att man ska köpa från lego för minst 12 000kr första året..

SuperMario


Kwagge

Det låter som vi får öppna en internet affär, typ hikmet. Fast bara för medlemmar!

Superkalle

Ja, någon slags bättre pris borde gå att ordna för oss AFOLS i Sverige. I USA finns ju VIP-programmet som åtminstone ger dem något (http://shop.lego.com/VIP/ (måste ställa om till USA för att se). Nextus, kan du undersöka lite med Fredrik igen om möjligheten för oss AFOLS att köpa lite billigare Lego?

Igelpiga

12000 låter ju inte som en orimlig summa.. (om det inte är per person! HAHA)
Nåt kan väl ordnas!? Fixa biffen Nextuz  ;)
Igelpiga

Pekblom

Mycket intressant..

Någo kunde kanske ta upp frågan mot någon specifik handlare?

"Om NI går med i vår förening och säljer till medlemspris till oss inom föreningen (inköps+moms+en mindre hanteringskostnad) så ökar du din omsättning mot LEGO AS som rimligen borde förbättra dina priser och vi föreningen lovar att köpa för minst 12000/år"

Bara tankar...

Tobbe Arnesson

Citat från: Pekblom skrivet 18 januari 2010 kl. 21:33Någo kunde kanske ta upp frågan mot någon specifik handlare?

Fast min och Nextuz tanke var att skippa handlare och köpa direkt från TLC.

12' på ett år är ingenting om man tar hela föreningen...
Blogg: Robotkampen

Stigge72

Hur mycket motsvarar 12 tusen i det här fallet?
Det jag menar är att butikerna har ju riktpriser (som de följer lite olika noga), som troligen ger de några procent i vinst. Så om föreningen köper lego för tolv tusen (eller tjugo...) hur mycket motsvarar det i den butiken som vi inte går till/motsv. (t ex S@H) istället?
Och finns det regler för hur mycket man måste köpa av varje set? "Vi vill ha 5 av nya bensinstationen, 30 var av alla båtar, 3 av bageriet och 1 av varje av småseten..." kanske inte fungerar så bra. (Benämningarna var bara exempel, och har ingen förankring i någon aktuell katalog eller dylikt.)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.