Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Nu har jag mailat med Fredrik och han ska försöka skaka fram ett större gäng fot- eller basketbollar.

Det kan ta ett par veckor innan det får resultat men när/om de dyker upp kan jag börja skicka ut ett tjugotal till de som vill bygga moduler. :)
Blogg: Robotkampen

Pekblom

är det här av intresse?

LEGO kulor 8719 Zamor Spheres / Zamorklot

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=107029548

Tobbe Arnesson

Nope, de är alldeles för stora. Fot- och basketbollarna är 1,75 pluppar i diameter. Hoppas få 200-400 bollar till föreningen från LEGO att skicka ut till de som vill vara med. :)
Blogg: Robotkampen

42Hz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 08 februari 2010 kl. 22:04
Nope, de är alldeles för stora. Fot- och basketbollarna är 1,75 pluppar i diameter. Hoppas få 200-400 bollar till föreningen från LEGO att skicka ut till de som vill vara med. :)

Kul!!!
//Harri

Torax

Kan tyvärr inte delta i detta, jag har varken Mindstorms eller Power Functions.
Ska dock bli kul att se resultatet, lova att ni postar bilder/video av spektaklet här!

AndersI

En GBC-modul behöver varken dator eller fjärrstyrning, det enda nödvändiga är en kraftkälla. För egna tester kan man nöja sig med ett lod och ett snöre! Eller den kan vara handvevad - blir dock lite jobbigt att vara med på någon längre utställning :-)

Om jag har möjlighet att komma på träffen (om det nu blir någon, har varit väldigt tyst ett tag) så kan jag ha med några extra motorer och (tomma) batteriboxar, och det finns säkert fler som kan, så låt inte detta hindra dig att bygga en modul.

Torax

Intressant. :)
Ska bara kolla upp lite mer bakkgrundsinformation, m.m. Finns det någon websida som har exempel /instructioner/mer information om detta?

AndersI


Tobbe Arnesson

Igår fick jag 200 fotbollar från Fredrik på LEGO, så nu kan jag skicka ut 20-pack till de som vill bygga moduler till nästa träff! Stort tack till Fredrik!

Dessa bollar tillhör föreningen SweBrick och är alltså för utlåning.

Skicka postadress i PM till mig så kommer bollar på posten!
Blogg: Robotkampen

Anders Nolberger

Kul!

Jag ska fundera på vad jag kan bygga. Jag återkommer om jag behöver bollar att testa med.

Stigge72

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 04 mars 2010 kl. 09:00
Igår fick jag 200 fotbollar från Fredrik på LEGO, så nu kan jag skicka ut 20-pack till de som vill bygga moduler till nästa träff! Stort tack till Fredrik!

Dessa bollar tillhör föreningen SweBrick och är alltså för utlåning.

Skicka postadress i PM till mig så kommer bollar på posten!

Tar du emot bollarna i samband med träffen då, eller hur kommer det att funka?

Tobbe Arnesson

Ja, det är väl lämpligt. Om man inte redan då vet att man vill bygga även till nästa träff...

Nu är det tre som meddelat adress, kommer skicka första omgången i början av nästa vecka (men det går så klart bra att låna bollar även senare).
Blogg: Robotkampen

Tobbe Arnesson

Just ja, det här har jag glömt - igen. Sorry!

Ser till att få iväg dem nästa vecka, tror inte jag hinner idag eller imorgon. :(

Fler som vill ha?

Nextus, AndersI och stigge72 är de som gett mig adress så här långt...
Blogg: Robotkampen

Anders Nolberger

Min idé till bygge fungerade inget bra. Bollarna fastnar hela tiden.

Tillbaks till ritbordet, någon som har en kul idé?

Stigge72

Citat från: AndersNolberger skrivet 11 mars 2010 kl. 09:49
Min idé till bygge fungerade inget bra. Bollarna fastnar hela tiden.

Tillbaks till ritbordet, någon som har en kul idé?

Någon idé har jag väl, men jag vill ha lite bollar att prova med innan jag bestämmer om de kan klassas som kul...

Hur stora moduler sa vi ha?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.