Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Ashman

#285
Citat från: torso skrivet 16 april 2015 kl. 09:27



Det är legobollarna som gäller, men låt det inte stoppa dig ifall du inte får tag i sådana. 72824 finns på B&P för 7.15 kr/st. Annars borde väl möjligheten att låna föreningsbollar finnas kvar?
Det är väl bara att ta upp lädret... Vad är en lämplig startbeställning? 100 stycken? Om jag tänker bygga Akiyukis ball factory och sen utöka den lite.
Är dessa likvärdiga med basketbollarna? tycker det ser ut att vara ett litet hål längst upp.

Vibora

Det finns som sagt några hundra föreningsbollar som har varit till låns för föreningsmedlemmar för att kunna bygga och testa GBC. Jag har för tillfället knappt 200 av dem, som ska med till utställningen i Visby om två veckor. Just nu kommer de därför inte att lånas ut. Troligen kommer vi också behöva dem på utställningen i Norrköping i höst.

Fotbollar och basketbollar är de som brukar användas till GBC, och som vi har bestämt sätter standarden för Swebricks CB GBC (dvs modulerna ska fungera med sådana bollar, och de kommer att användas på utställningar). Det gäller alltså t.ex. x45* och bb84*

Tips: Bli föreningsmedlem för att stödja föreningen och få möjlighet att ta del av vissa fördelar.  :)

torso

Citat från: Ashman skrivet 16 april 2015 kl. 13:07
Det är väl bara att ta upp lädret... Vad är en lämplig startbeställning? 100 stycken? Om jag tänker bygga Akiyukis ball factory och sen utöka den lite.
Är dessa likvärdiga med basketbollarna? tycker det ser ut att vara ett litet hål längst upp.

De är likvärdiga. Basketbollarna har samma hål. x45 och 72824 är samma, men på B&P är det det senare numret som gäller.

Eftersom varje modul ska kunna ta emot 30 bollar åt gången skulle jag säga att det är minimum. Bollpumpar är ett specialfall som utöver dessa 30 också behöver bollar för att fylla röret. För moduler som håller i bollar länge kan det nog också vara praktiskt med fler, vilket nog kan stämma för just den modulen. Kan tänka mig att barnen inte tycker det är så roligt om det inte finns tillräckligt för att fylla modulen. Det är främst om man vill titta/leka med dem som man behöver riktigt många. Till testning räcker det med färre.

En annan möjlighet är att använda plastpärlorna när du leker med modulen och ha ett mindre antal legobollar för att verifiera att den uppfyller standarden.

Själv har jag drygt 50 bollar, men har hittills bara använt 30 av dem åt gången. Det är en mer lagom mängd att hålla i handen eller tappa på golvet. Men då har jag också bara byggt två moduler där bollarna passerar ganska fort.

Ashman

Jag är mycket tacksam för all hjälp.

Vibora, jag har tänkt bli betalande medlem, det har bara inte blivit av. Ska ta mig i kragen.

Torso, bra tips! Jag kör lite beställning av både fin- och fulbollar  :)  Jag vill verkligen att ungarna ska gilla denna så det blir till att köpa på mig lite bollar sen framöver. Tänkte ju köra Friends-tema så de nyare bolltyperna är ju egentligen mitt i prick.

Stigge72

Citat från: Ashman skrivet 16 april 2015 kl. 17:17
Jag är mycket tacksam för all hjälp.

Vibora, jag har tänkt bli betalande medlem, det har bara inte blivit av. Ska ta mig i kragen.

Torso, bra tips! Jag kör lite beställning av både fin- och fulbollar  :)  Jag vill verkligen att ungarna ska gilla denna så det blir till att köpa på mig lite bollar sen framöver. Tänkte ju köra Friends-tema så de nyare bolltyperna är ju egentligen mitt i prick.

Det finns ju några friends-set som har bollar. Det är bara mönstren som skiljer mellan nyare och gamla.

Ashman

Citat från: Stigge72 skrivet 23 april 2015 kl. 00:14
Citat från: Ashman skrivet 16 april 2015 kl. 17:17
Jag är mycket tacksam för all hjälp.

Vibora, jag har tänkt bli betalande medlem, det har bara inte blivit av. Ska ta mig i kragen.

Torso, bra tips! Jag kör lite beställning av både fin- och fulbollar  :)  Jag vill verkligen att ungarna ska gilla denna så det blir till att köpa på mig lite bollar sen framöver. Tänkte ju köra Friends-tema så de nyare bolltyperna är ju egentligen mitt i prick.

Det finns ju några friends-set som har bollar. Det är bara mönstren som skiljer mellan nyare och gamla.

Fick precis hem en påse med 100 orange friends-bollar. När jag såg storleken på påsen....besvikelse, kändes som de mest bortkastade 700 kronorna jag varit med om. 100 bollar är ju futtigt få när de ligger ihop. 

AndersI

Hittade just den här samlingen GBC:er av Philip Verbeek - https://youtu.be/bFhiUEI92so?list=PLc9uMnP-Cq2bTEKjTgt8hdddFomOZvG9X
Finns många bra idéer där! Totalt åtta olika byggnationer, med visserligen återkommande element men ändå ganska stor variation. Nedan ses en av dem:



pareriksson

Min tre-åring fick en femhundring av farfar idag och på frågan vad han ville köpa för den så svarade han "Bollarna!". Först trodde jag att han sa "Borrarna!" och syftade på Powerminers, men efter lite klickande på iPaden visade det sig att han så klart ville ha Akiyukys gigantiska GBC.... Jag försökte förklara att den inte finns på Lekia och att 500kr kanske inte räcker, men det är ju tråkigt att göra honom besviken. Jag har noll koll på GBC-konceptet, men har en del technic-lego hemma, och undrar därför om det finns en färdig ritning till någon enkel GBC-modul (om har återmatning av bollarna) man kan börja med? Alla tips på en bra nybörjar-GBC uppskattas!

AndersI

Min nerbantade 'kopia' av Akiyukis tranor är inte alltför komplicerad - ingen instruktion tyvärr, jag tittade på hans film och byggde. Och min har återkoppling.

http://www.swebrick.se/index.php?topic=493.msg144145#msg144145


Akiyukis original:

andreas E

 Alla tips på en bra nybörjar-GBC uppskattas!
[/quote]

Titta in på denna länken http://pv-productions.com/lego-gbc-modules-index/ så finns här en hel del GBC både med och jutan istruktion.

Brickchaser

Använder denna tråden, flytta gärna om det finns en bättre.
Jag undrar om det fortfarande finns möjlighet att låna föreningens bollar?
Har ett par moduler jag skulle vilja testa med riktiga bollar.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.