Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Musikaliska vinjetter

Startat av Kvarnbacka, 12 mars 2013 kl. 09:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Ja ok här kommer nåt... Låttitel räcker!

lindyhep

#586
Det borde ju vara 'Tie a Yellow Ribbon'. Visst borde det?

(Den heter kanske tom Tie a Yellow Ribbon Round the Ole Oak Tree ?)

Skafte

Citat från: lindyhep skrivet 18 juli 2013 kl. 00:46
Det borde ju vara 'Tie a Yellow Ribbon'. Visst borde det?

Visst borde det! Grunnade på om jag skulle bygga efter den franska texten istället, men det är kanske inte så många som vet att det då handlar om ett blått band på en balkong istället.

Hep hep!

lindyhep

Hep hep minsann. Här vilar vi inte.
Dvs den här gången byggde jag innan jag gissade 8)



Söker titeln på originalspråket.

Skafte

Ha ha jag tror jag vet. Men skall inte gissa så här dags, någon mer måste få en chans...

krakfot

Jag kommer ihåg en låt från min ungdom som jag lyssnade på. Måste varit typ -84 eller nått sånt, men som säkert inte är den rätta men jag gissar ändå på M+M eller "Martha and the Muffins" som de hette tidigare och senare och låten "cooling the medium" från 1984 med ref. "carry me down, carry me down into the river".

lindyhep

Den var det inte nä. Sorry. (För lite rött?)

Stigge72

Bei mir bist du schön, eller Bär ner mig till sjön som Tage Danielsson vitsade till det...

lindyhep

Citat från: stigge72 skrivet 18 juli 2013 kl. 13:16
Bei mir bist du schön, eller Bär ner mig till sjön som Tage Danielsson vitsade till det...

::)
Jag vill be dig läsa frågan en gång till.

Stigge72

Citat från: lindyhep skrivet 18 juli 2013 kl. 17:21
Citat från: stigge72 skrivet 18 juli 2013 kl. 13:16
Bei mir bist du schön, eller Bär ner mig till sjön som Tage Danielsson vitsade till det...

::)
Jag vill be dig läsa frågan en gång till.
Originaltiteln, iaf den jag hört som skall vara originaltitel, är "Bei mir bist du schön". Resten är kuriosa. ;)

lindyhep

Citat från: stigge72 skrivet 18 juli 2013 kl. 17:29
Citat från: lindyhep skrivet 18 juli 2013 kl. 17:21
Citat från: stigge72 skrivet 18 juli 2013 kl. 13:16
Bei mir bist du schön, eller Bär ner mig till sjön som Tage Danielsson vitsade till det...

::)
Jag vill be dig läsa frågan en gång till.
Originaltiteln, iaf den jag hört som skall vara originaltitel, är "Bei mir bist du schön". Resten är kuriosa. ;)

Nja....
Det är ju rätt låt så jag säger väl varsågod och bygg men originaltiteln är inte tysk och den engelska texten som den oftast hörs med är inte heller originalet utan det borde vara Bei/Bay mir bistu shein/sheyn beroende på hur man transkriberar de hebreiska tecknen i titeln som ursprungligen är på jiddish.
Det finns otroligt många inspelningar av den här låten.

Om nån nu skulle vilja höra den på originalspråk så finns den här med Barry Sisters:

Stigge72

Där ser man... man lär sig något varje dag, sägs det...

Jag återkommer med en ny vig.

Stigge72

En liten sak som förhoppningsvis går att tolka...

Det ska kanske sägas att det är blandade skalor...

ByggareDan

Kan det vara ringmuren i Visby i bakgrunden?  Så min gissning blir Snabbköpskassörskan med gruppen Di sma under jårdi från -85, skriven av Jonas Moberg (Tomas Ledin)

/ByggareDan

Stigge72


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.