Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Musikaliska vinjetter

Startat av Kvarnbacka, 12 mars 2013 kl. 09:36

Föregående ämne - Nästa ämne

pareriksson

Citat från: pareriksson skrivet 25 maj 2015 kl. 22:55
Vilket skivomslag har hämtat influenser från detta konstverk? Artist och album.

För att förtydliga lite. Det är inte en solo-artist, utan ett band, jag är ute efter, och själva låten har samma namn som albumet och liknande skivomslag (inspirerade av samma konstverk).

pareriksson

Ledtråd 1: Bandet har förekommit flera gånger i den här tråden tidigare...

pareriksson

Ledtråd 2: Så här ser konstverket ut som jag försökt återskapa. Inte helt lätt på 8 x 8 studs... :)

pareriksson

Konst och musik verkar vara en svår kombination...

Ledtråd 3: Motivet kallas på engelska "Beat the Whites with the Red Wedge" och har skapats av El Lissitzky.

Etzel

Fick ta hjälp av lite wikipedia, men då fick jag iaf lära mig lite mer om sovjetisk konstruktivism.
Svaret borde vara Franz Ferdinand - This Fire

pareriksson

Citat från: Etzel skrivet 03 juni 2015 kl. 19:19
Fick ta hjälp av lite wikipedia, men då fick jag iaf lära mig lite mer om sovjetisk konstruktivism.
Svaret borde vara Franz Ferdinand - This Fire

Helt rätt att deras singel också är inspirerad av konstverket, men den är är lite av en slamkrypare eftersom den inte stämmer med ledtrådarna jag gett... Fel svar alltså. Nu borde det inte vara så många skivomslag kvar dock. :)

Sockerbit

Gissar på The Wake - "Something Outside".

pareriksson

Inte nog med att jag valde ett svårt motiv. Jag gjorde också en tankevurpa när jag skulle förtydliga och skrev att "låten har samma namn som albumet och liknande skivomslag (inspirerade av samma konstverk)". Singeln jag tänkte på, med liknande skivomslag, har inte alls samma namn som albumet. Låten med samma namn som albumet gavs aldrig ut som singel. Däremot är live-projektionerna som visas till låten-med-samma-namn-som-albumet också inspirerade av konstverket, men nu börjar jag bli väl navelskådande. Det jag hade tänkt mig som rätt svar var Kraftwerk och låten Die Roboter.

Jag ger dock likt Ulf Hannerz i Kvitt eller Dubbelt Etzel rätt för Franz Ferdinand och This Fire. Bonuspoäng till Sockerbit för The Wake och Something Outside. Det skivomslaget hade jag aldrig sett tidigare...

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Etzel

Du lägger jag väl upp nästa låt att gissa på då:

Sockerbit

Ylvis med "The Fox (What Does The Fox Say?" kanske?

Etzel


Sockerbit


Etzel


Etzel

Ledtrådsdags kanske. Här kommer första hjälpen:
Vignetten är från musikvideon till låten, men den innehåller även titeln.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.