Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hjälp mig identifiera min bit (Samlingstråd)

Startat av tellblom, 01 januari 2010 kl. 19:12

Föregående ämne - Nästa ämne

BeO

#1185
Ej relevant

Stigge72

Citat från: BeO skrivet 09 augusti 2018 kl. 14:24
Två kopior, vilka tillverkare? På fönsterbiten är "PB" ingjutet på en knopp. Den gula biten har varken text eller nummer.

Dessutom, känner någon till om det finns en vettig visuell guide till de olika klonmärkena? Hade varit toppen att enkelt kunna jämföra bitar man hittar med bilder på kända klonbitar. Bidrar gärna med lite bilder om vi startar en dylik guide här.
PB är ingen tillverkare som jag kan komma på på rak arm, men borde kunna gå att lista ut om man vet alla som finns. Om det inte finns någon märkning alls, så går det nog bara att utesluta vissa som man vet att de har en viss märkning (alla "stora"?).

BeO

#1187
Ej relevant

shiftaltcmd

Den med skåra, saknas det "tuber" på undersidan?
Då kan det vara någon av de första Lego-bitarna, innan patentet 1958, Automatic Binding Bricks. På Bricklink hittar du dem under Classic.
Skåran i sidan var för fönster och dörrar. Eller en fotoram om man var lite kreativ.

Jag fick tag på en hel låda tidigare i somras.
http://www.swebrick.se/index.php?topic=831.msg252292#msg252292
Nu ska jag sluta slänga såna bitar om jag hittar fler i nån gott o blandat påse på loppis.

BeO

#1189
Ej relevant

Peter S

Vän av ordning undrar förstås om detta forum ska användas till att identifiera klonmärken?

andreaseldh

Citat från: Peter S skrivet 10 augusti 2018 kl. 07:32
Vän av ordning undrar förstås om detta forum ska användas till att identifiera klonmärken?

Jag håller med. Nu kan det ju röra sig om riktigt gamla bitar, från innan man hade rör på undersidan och texten LEGO på knopparna. Men även moderna bitar kan sakna märkning, exempelvis 26287 som är märkt med ett nummer dock inte artikelnummer och ej heller texten LEGO (vilket är synnerligen märkligt när det finns gott om plats för detta på midjan).

Annars får vi väl starta en tråd "Hjälp mig identifiera klonmärket" under "Off topic"!

Peter S

Citat från: andreaseldh skrivet 10 augusti 2018 kl. 13:05
Citat från: Peter S skrivet 10 augusti 2018 kl. 07:32
Vän av ordning undrar förstås om detta forum ska användas till att identifiera klonmärken?

Jag håller med. Nu kan det ju röra sig om riktigt gamla bitar, från innan man hade rör på undersidan och texten LEGO på knopparna. Men även moderna bitar kan sakna märkning, exempelvis 26287 som är märkt med ett nummer dock inte artikelnummer och ej heller texten LEGO (vilket är synnerligen märkligt när det finns gott om plats för detta på midjan).

Annars får vi väl starta en tråd "Hjälp mig identifiera klonmärket" under "Off topic"!
Det borde räcka med svaret att det är en klon om det är det...

BeO


Skafte

Vad kallar ni Technic-brukare och BL såna här?

Peter S

#1195
Citat från: Skafte skrivet 11 september 2018 kl. 09:39
Vad kallar ni Technic-brukare och BL såna här?
Känner inte igen dem... Står det Lego någonstans?
Vad är det för färg? LBG eller light gray eller tan?

Illuwatar

Aldrig sett sådana - är det verkligen äkta Lego?
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Skafte

DBG, ingen märkning, men de kom i besvikelselådor direkt från Lego...

Peter S

Citat från: Skafte skrivet 11 september 2018 kl. 10:12
DBG, ingen märkning, men de kom i besvikelselådor direkt från Lego...
Spännande! Det kan vara en beståndsdel i en annan del. Är det en axelbredd i mitten? Kan det vara lager till tågmotorer eller något liknande?

Skafte

Ja, det skall typiskt sitta en axel igenom dem. Tänkte först att de kom från en trasig påse (det fanns några såna), men ser inga fler i någon påse. Vore osannolikt att exakt alla trillar ut.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.