Författare Ämne: Bästa (mest stabila) sättet att sätta ihop vägplatta med "vanlig" platta?  (läst 31847 gånger)

Utloggad AndersI

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Detta är inte en Legobit
  • Antal inlägg: 6 166
    • BlockCAD
ville dom att det skulle gå så hade dom nog räknat in toleransen och designat Technic beamens hål efter det med flex å allt vad det innebär så alla studs skulle passa

Du kan aldrig få någon flex mellan hålen i en Technic brick/beam (om du inte gör dem av gummi). När det gäller hålstorleken är jag inte helt säker på att det där dokumentet har rätt (att Technic hole skulle vara mindre) även om det för all del kan vara sant. Det kan också röra sig om tightare toleranser.

Med tanke på hur totalt genomtänkta alla Lego-geometrierna är så har jag svårt att tro att man gjort hålen mindre av misstag, en anledning att krympa de hålen (eller deras toleranser) skulle möjligen vara att få tillräckligt mycket material kvar i själva brick/beam:en så att hållfastheten räcker för rimliga konstruktioner.

Utloggad Larry Lars

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 1 265
Jag vill återvända till ämnet och presentera en idé på hur plattorna kan fästas.
Denna kloss ser trevlig ut, ger stadigt fäste samt låter sig byggas i LDD. (Om det nu är viktigt. ;))

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Utloggad Superkalle

• Antal inlägg: 1 988
Larry har rätt, "back on topic"

Jag sparkar igång en separat tråd om spännande tekniska spörsmål, toleranser mm.

Återkommer här med länk snart.

Utloggad Roger Brickjet

• Antal inlägg: 1 297
    • Roger Brickjet / Flickr
Jag vill återvända till ämnet och presentera en idé på hur plattorna kan fästas.
Denna kloss ser trevlig ut, ger stadigt fäste samt låter sig byggas i LDD. (Om det nu är viktigt. ;))
Tack! (trodde jag svarat redan) Har inte hunnit testa denna ännu men tror att denna passar ännu bättre i skogen eftersom det är lättare att hitta delarna i grönt :)
Mitt försök med bara två 4070 föll isär direkt och det gick inte att använda hålen på "baksidan" heller.

Utloggad Carl T

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Kai Helghast
  • Antal inlägg: 1 870

Hur fungerar det att byta 3700 mot 32000?
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Inloggad Skafte

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Regionsansvarig Gotland
  • Antal inlägg: 5 276

Det är väl det Superkalle tjötat om att det inte går, men inte riktigt berättat varför?  :P

Utloggad Carl T

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Kai Helghast
  • Antal inlägg: 1 870

Det är väl det Superkalle tjötat om att det inte går, men inte riktigt berättat varför?  :P

Ah, inte specifikt i den kombinationen men visst är det den typen av lösning. Jag har inte testat själv men jag kan tänka mig att det blir hopplöst svårt att ta isär om man lyckas få ihop det.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Utloggad marpe

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Nya verkligheter!
  • Antal inlägg: 3 325
Jag ser fram emot att Superkalle startar upp tråden han pratade om.  :) Det fanns onekligen ett sug efter diskussionen.

Utloggad Roger Brickjet

Ok, nu har jag jämfört lite och kom fram till att Larry Lars variant håller bäst men håller ännu bättre om det står en 1x2 brick bakom 4070 också. De kunde vrida sig en aning annars när de fick en knuff, i alla fall de bitar jag testade med. Tror att alla var lite nyare bitar, kanske ska testa med äldre också. Jag blev ganska chockad när jag köpte mina första nya set 2009 och märkte att 2 stycken 2x4 bricks kan explodera isär bara man nuddar dem. Jag har bitar från 70-80 som jag fortfarande inte får isär.
Tack för hjälpen allihop, nu är lekbordet säkrat...förhoppsningsvis ända tills nästa födelsedag i alla fall :) vi har redan byggt en egen gruva med litet lok och vagnar men det är såklart bara "tills jag får den riktiga" :)

Utloggad lingonfil

• Nils är mitt riktiga namn, Nisse går också bra.
  • Antal inlägg: 1 641
    • Flickr sida
Jag behöver brygga en basplatta med en vanlig platta. Har löst det med följande teknik.

Men hur ska jag täta gluggen?

Eller har ni någon annan teknik för att åstadkomma samma sak?

Utloggad Roger Brickjet

Jag vet inte hur du tänkt fortsätta sen men den enklaste lösningen borde väl vara att flytta kopplingen ett steg in från kanten så syns den inte :)
Annars kan du flytta de grå bitarna en plupp åt höger så att du får plats med 5 plates (4+en tile) ut från studsen på 1x2 technic brick med en tile under allt.
Men om du vill att det ska gå att bygga över kopplingen också så måste kopplingen ändras tex till en stående + en liggande 4070a på den vita plattan.

Utloggad robban

• ööö..
  • Antal inlägg: 1 327
får du in en 6231 i gluggen månntro men det blir väl en höjd skillnad på 2/3 plate
« Senast ändrad: 15 april 2013 kl. 05:25 av robban »
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Utloggad Sisilisko

• Antal inlägg: 142
Jag behöver brygga en basplatta med en vanlig platta. Har löst det med följande teknik.

Men hur ska jag täta gluggen?

<snip bilder enl. ovan>

Eller har ni någon annan teknik för att åstadkomma samma sak?

Tack för tråden! Har själv funderat på detta.
Jag rapporterar hur jag får till det i denna tråd.

/S

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 6 026
    • Flickr
Eventuellt så här:

Det blå på bilden är vanliga tiles. Du får ju en offset mot nästa rad med bricks, men det kanske inte gör något, jag vet inte vad det är du tänker bygga.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 6 026
    • Flickr
Eller kan man tänka sig en sån här lösning?

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!