Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Majkel

  tillsammans med femåringen som fick det i julas, jag gillar skruvstycket och hon mikroskopet. Hon gillar verkligen att bygga och titta på friensseten men blir väldigt frustrerad när hon vill leka med dom, då de är mycket mer pilliga än citygrejerna som hon har. Någon som har tips på mer lättlekta friendsset?

Roger Brickjet

Citat från: Majkel skrivet 06 januari 2013 kl. 10:08
tillsammans med femåringen som fick det i julas, jag gillar skruvstycket och hon mikroskopet. Hon gillar verkligen att bygga och titta på friensseten men blir väldigt frustrerad när hon vill leka med dom, då de är mycket mer pilliga än citygrejerna som hon har. Någon som har tips på mer lättlekta friendsset?
Jag och sonen (6 år) byggde , och igår och de var ganska stabila trots storleken, men framför allt är de supersöta :)

lindyhep

Citat från: Roger Brickjet skrivet 06 januari 2013 kl. 21:19
Citat från: Majkel skrivet 06 januari 2013 kl. 10:08
tillsammans med femåringen som fick det i julas, jag gillar skruvstycket och hon mikroskopet. Hon gillar verkligen att bygga och titta på friensseten men blir väldigt frustrerad när hon vill leka med dom, då de är mycket mer pilliga än citygrejerna som hon har. Någon som har tips på mer lättlekta friendsset?
Jag och sonen (6 år) byggde , och igår och de var ganska stabila trots storleken, men framför allt är de supersöta :)

Min son (8 år) fick Sköldpaddan i julklapp. Först undrade han om vi lämnat fel och att han fått nån av systrarnas paket. Sen insåg han att Friends-legot var till honom och han blev lite förargad och undrade varför han fått det. Sen insåg han att det innehöll en sköldpadda och åter var allt frid och fröjd och den där sköldpaddan har åkt rymdskepp och umgåtts med kloner och liknande så det stått härliga till.

För att återgå OT (i detta fall ON topic) så har jag idag byggt en del av som jag till slut köpt (Klossbutikens rea i Skrapan) troligen sist av alla här inne och säkert också flerfaldigt dyrare än många av er hittat den. Resten av den byggde ovan nämnde son. Nästan färdigt byggde han. Tror han tappade koncentrationen på sista sidan för sista biten hade han glömt :D
Läcker känsla att hälla ut alla bitar på bordet och det nästan bara är grönt. Och så funderar jag över vad man kan hitta på för skoj med ståplattorna till gubbarna.....

mechamike

I slutklämmen på ledigheten tog jag så mod till mig och byggde ihop en st USC Imperial Shuttle tillsammans med en gammal barndomskamrat (icke Afol) som jag inte träffat på flera år som påpassligt var på besök.  Vi satt och byggde över köksbordet fram till sena natten och pratade minnen från tiden i grundskolan, gymnasiet  och så blev det en del  Lego snack.

Han tyckte det var kul att "bygga ett så stort set" och jag var tacksam att ha bygghjälp med vingarna medan jag koncentrerade mig på kroppen (och dess modifikationer)

Jag hade beställt en del bitar för att "snotta" kroppen och få bort en del otäcka studs, vilket skedde under uppbyggnad.
Jag är tacksam att jag inte byggde ihop modellen först för att sedan riva och modda. Nu kunde jag få till ett stabilt lägre "tak" som jag kunde bekläda med tiles istället för de plates som sitter där orginal. Iluwatar och Skafte har ju redan gjort modifieringen om jag inte missminner mig så jag slänger inte upp några bilder i dagsläget..


Tanken var även att få in kabinbelysning, högre landställ, och ramp och att stänga till gapet mellan vingarnas stora kugghjul.
Men det får vänta. Ramp och moddat landställ torde inte vara så svårt att få till. Kabinbelysningen kommer jag nog skippa för modellen fick visningsförbud efter att katten fattat tycke för den och fick flytta till en säkrare plats istället för att visas upp i vardagsrummet.

Vad ska man då säga om själva set'et.. Vingarna kan inte varit så kul att bygga men min polare klagade inte, kabin och kropp är väl roligare. , Slutresutatet blev rikitgt snyggt och min icke AFOL vän tycket att det blev bra mycket snyggare utan pluppar som på bilderna, Dessutom är det en rejäl pjäs, det största SW set jag byggt sedan jag satte ihop min USC MF.. En USC i riktig minfig skala är trevligt.

Lite trist med stickers, min polare som byggde kabinen tyckte jag kunde byta ut de bitar som går till andra med tryck så
alla klistermärken sparades på arket (mitt andra ark eftersom det som kom i kartongen kade fastnat inne i kartongen bitvis efter att ha knöglats runt en del.

Nu väntar jag bara på 2x2 inverted tile i vitt så kan undersidan få sig en duvning med och bli riktigt slät och fin.


?

Carl T

Citat från: lindyhep skrivet 06 januari 2013 kl. 21:38
För att återgå OT (i detta fall ON topic) så har jag idag byggt en del av som jag till slut köpt (Klossbutikens rea i Skrapan) troligen sist av alla här inne och säkert också flerfaldigt dyrare än många av er hittat den. Resten av den byggde ovan nämnde son. Nästan färdigt byggde han. Tror han tappade koncentrationen på sista sidan för sista biten hade han glömt :D
Läcker känsla att hälla ut alla bitar på bordet och det nästan bara är grönt. Och så funderar jag över vad man kan hitta på för skoj med ståplattorna till gubbarna.....

Jag vill minnas att några här fick den för runt 30 kr paketet när jag köpte ett stort lass på Jättekul för en bråkdel av ordinarie pris (jag tror det var sänkt och sedan halverat två gånger). Själv sparade jag bara två till mig, men det ger ändå 8 av de lustiga plattorna. Jag hade tänkt ha dem som näckrosblad men det har inte blivit av. Man får ha en rejäl sjö för att få vettiga proportioner. Kanske kan man sätta dem i ett landskap som små kullar i stället...
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

lindyhep

Mm....jag undrar om inte dalagänget på sitt senaste minimeet hittade den ännu billigare.
3 plattor tyckte jag bara att jag mindes från min.

o0ger

Byggde idag som jag haft liggande ganska länge. Blev besviken över hur små och töntiga hjul den har. Bakdelen ser också lite konstig ut och flaket lossnar jättelätt från lastbilen.  :(
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Citat från: lindyhep skrivet 07 januari 2013 kl. 19:56
Mm....jag undrar om inte dalagänget på sitt senaste minimeet hittade den ännu billigare.
3 plattor tyckte jag bara att jag mindes från min.
Tror att det var 20 kronor det stod på den där kistan... ;)

Om hittade tre plattor, så får du räkna igen, eller gå in på nätet och klaga, för det skall vara fyra (på baksidan syns de allihop).

lindyhep

Citat från: stigge72 skrivet 08 januari 2013 kl. 00:04
Citat från: lindyhep skrivet 07 januari 2013 kl. 19:56
Mm....jag undrar om inte dalagänget på sitt senaste minimeet hittade den ännu billigare.
3 plattor tyckte jag bara att jag mindes från min.
Tror att det var 20 kronor det stod på den där kistan... ;)

Om hittade tre plattor, så får du räkna igen, eller gå in på nätet och klaga, för det skall vara fyra (på baksidan syns de allihop).

Jag tror bestämt bara jag såg 3 och tänkte att den fjärde kanske skulle ligga på båren. Nåja, jag får kolla. Men jag brukar få de där exemplaren med nåt fel så jag fick säkert bara 3.....(Imorgon skall jag lämna tillbaka en tröja. Ärmarna var inte lika stora ::) Alls.)

hunterpet100

#279
Idag byggde jag ihop som jag köpte på klossbutiken i skrapan under 40% utförsäljningen för två dagar sen!

Erik

Idag byggde jag klart Imperial Flagship efter att ha fått hem sista biten. Det tog lite tid men jag köpte ihop setet på Bricklink under hösten. Förutom seglen då, de var alldeles för dyra - hittade dem inskannade på Eurobricks  :)

Gray

Byggde äntligen ihop igår. Kanske inte världens mest spännande set att bygga (förutom vissa partier, som fönstret) men å vad fantastiskt slutresultatet blir. Absolut det bästa Tolkien-settet hittills, och det kommer nog bli svårslaget för framtida set också. Helt klart ett av 2012 års bästa set.

proosen

Åkte hem till föräldrarna för att bygga med grabben, lyckades involvera gamgubben med ;)

Pekblom

I dag har jag byggt 9398 4x4 Crawler. Jätte kul att bygga. Jag har varit lite nerfrys ett tag och min 8110 Unimog står ju fortfarande på Gotland så jag har helt missat en del bitar som jag nu för första gång fick leka med.
Jag tänker då mest på naven till dessa två och vinkelbegränsarna till kardanknutarna. Minns nu att jag läst om dem här men sedan har jag glömt bort det så nu blev det julafton igen :-)
River genast fram min gamla "never ending story kran" och fantisera om konstruktionen men inser att än så länge är grejerna jag behöver för dyra i den mängd jag fantiserar om.
Sen är jag inte så imponerad av 9398 4x4 Crawler som färdigt bygge. Långsam, inte så jätte stark och imponerar inte när den skall klättrar heller. Sedan glappar transmissionen på ett irriterande sätt och ger bilen en ryckig och mystisk gång. Svängradien är usel. Och varför lägga ner så mycket på diffar? En diff-broms skulle sitta fint eller AGA-diff (genomgående axel). Men det är som det skall med köpta modeller. Det är egentligen bara ett förslag och en inspiration till något eget.
Jo just det nya motorer  är alltid kul och servon har jag längtat efter länge. Mmmm suck helt lyrisk... :-* :-* :-*
Jag tror trots allt att 9398 4x4 Crawler kommer bli en klassiker. En sån där modell som man bara måste ha eller åtminstone ha haft en gång om man gillar LEGO Technic.

Ps. Tycker fortfarande att 8275 Motorized Bulldozer är den roligaste av alla fjärstyrda modeller som TLG tillverkat.

Skafte

Jag kommer åka till Stockholm senast i februari någon gång, ska se till att ta med din Merca då!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.