Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 januari 2011 kl. 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Här nedan hittar ni länkar till diverse bra trådar som rör Bricklink. :)


Tips för dig som ska handla på BrickLink
http://www.swebrick.se/index.php?topic=1640.0


Samlingstråd för Bra/Dåliga butiker.
http://www.swebrick.se/index.php?topic=1652.75

Leta reda på vilka BrickLink stores som har det du vill ha
http://www.swebrick.se/index.php?topic=581.0


Beställa från USA ?
http://www.swebrick.se/index.php?topic=2546.0
?

swestar

#1
Citat från: shiftaltcmd skrivet 14 april 2011 kl. 12:54
Peppar peppar ta i trä. Har aldrig haft några större problem och till sommaren blir det nog beställning nummer 100.
Handlat mestadels inom EU och med IBAN. Men nu på sistone även med Paypal och USA.

Italien
http://www.bricklink.com/store.asp?p=ManGioBricks

Har själv beställt från ManGioBricks. Kort fråga, Hur länge tog det innan dom skickade paketet? Statusen i BL har stått på Packed i en vecka nu.
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Barbaroux

Citat från: swestar skrivet 08 september 2011 kl. 13:52
Har själv beställt från ManGioBricks. Kort fråga, Hur länge tog det innan dom skickade paketet? Statusen i BL har stått på Packed i en vecka nu.

När jag har beställt har det gått väldigt fort. Verkar som de skickat så fort de fått betalningen. Tycker du ska kolla upp om de fått din betalning ännu. Jag har vid något tillfälle haft problem med mottagande bank som inte accepterat min betalning när jag betalat med IBAN. Dock var det inte när jag handlade från ManGioBricks.

shiftaltcmd

IBAN kan ta en vecka om man har otur.
Och ibland har jag fått mina paket och status i Bricklink är fortfarande ready eller paid. Många skickar men glömmer ändra status.

swestar

Men när det står "Packed" i statusfältet på BL betyder det väl att dom har fått pengarna och är redo att skicka paketet, eller?  ???
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Myko

Det är inte säkert, de litar ju på att du betalar så varför inte packa på en gång.

insurrection

Jag har lag en beställning här, och de uppgav att butiken fått in betalningen för 10 dagar sen. Jag är inte så haj på tyska men jag uppfattar splash'en som att butiken menat att det skickas försändelser varje dag, korrekt?
Hur länge bör jag vänta innan jag kontaktar dem?

Kollade igenom andras omdömmen, 14 negativa på 1300+ tyckte jag inte verkade så mycket att bry sig om när jag la orden, men nu ser jag att många av de negativa är lagda på senaste tid (även om det är kraftigt övervägande med possitiva även där) och går ut på att folk inte fått sin beställning eller att de varit tvugna att anmäla för att få den.

mechamike

14, Negativa 10 neutrala och om man läser de positiva kommentarerna finns det även där en hel del missnöje..
Jag skulle nog dragit öronen åt mig redan från början Det ska mycket till innan folk lägger Negativa på Bricklink.. finns många seriösa säljare som har sålt mycket mer utan negativa. Men det är ju lite för sent för din del nu.

Vilken status har ordern i BL? Shipped? Pending? Paid?
Jag skulle nog kontakta säljaren och fråga om/när försändelsen gått iväg.. Vänligt och artigt till en början..
?

insurrection

Citat från: mechamike skrivet 24 oktober 2011 kl. 16:10
14, Negativa 10 neutrala och om man läser de positiva kommentarerna finns det även där en hel del missnöje..
Jag skulle nog dragit öronen åt mig redan från början Det ska mycket till innan folk lägger Negativa på Bricklink.. finns många seriösa säljare som har sålt mycket mer utan negativa. Men det är ju lite för sent för din del nu.
Hehe, japp. Känns ju klantigt nu men inte mycket att göra åt.
Lite tråkigt att man måste göra dektektivarbete för att sas upptäcka varningarna i ett varningsystem.
CitatVilken status har ordern i BL? Shipped? Pending? Paid?
Jag skulle nog kontakta säljaren och fråga om/när försändelsen gått iväg.. Vänligt och artigt till en början..
"Paid", det betyder alltså att butiken menar sig ha fått min betalning men inte uppger att de skickat nått än, eller hur? Kanske värt att formulera det som "när tror ni ni kommer skicka iväg beställningen?" då.

Skrytsson

Citat från: insurrection skrivet 24 oktober 2011 kl. 16:24
"Paid", det betyder alltså att butiken menar sig ha fått min betalning men inte uppger att de skickat nått än, eller hur? Kanske värt att formulera det som "när tror ni ni kommer skicka iväg beställningen?" då.

En del säljare glömmer/orkar inte/skiter i att uppdatera statusen då en försändelse skickats. Så fråga huruvida försändelsen har skickats, och i sådana fall när det skedde samt hur lång tid leveransen beräknas ta.

insurrection

Var förhoppningsvis lite för tidigt att måla fan på väggen, hade just tänkt skriva och fråga när ett "your order has been shipped"-mail damp ner i inkorgen :)

Gray

Har någon handlat av 4ugadgetsandmorestore? I så fall, hur lång tid tog det att få hem varorna?

Jag beställde tre större set därifrån som skeppades en månad sedan.. Väntar fortfarande. Var in på deras butik nu också där det står att den är stängd så nu börjar man (som BL-nybörjare) att undra om man blivit lurad.. Trots att butiken bara hade fått bra kritik.

:(

mechamike

Har du kontaktat dom? Begärde du spårning? Har du tracking nr?
Dra ett mail och hör hur det går i vänlig ton... 
?

Gray

Citat från: mechamike skrivet 13 mars 2012 kl. 15:21
Har du kontaktat dom? Begärde du spårning? Har du tracking nr?
Dra ett mail och hör hur det går i vänlig ton...

Inte ännu. Vill inte vara gnällig i fall att det är vanligt med leveranstider på så lång tid. Fick aldrig något tracking-nummer, men jag betalade i alla fall för försäkring så om det försvunnit med posten så borde jag i alla fall få pengarna tillbaka, såvida det inte är fuffens.. Vilket jag inte tror.

mechamike

Har det gått en månad sedan det gick iväg skulle jag nog dra ett mail och fråga när det gick iväg från dom och om de ev har något trackingnr  .. Det kan vara så att paketet ligger och väntar på dig på din post men att du inte fått någon lapp om det.. (har hänt mig ett par gånger) och har du otur går paketet tillbaka (vissa ligger bara 14 dagar..)
?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.