Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 januari 2011 kl. 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

#840
Med anledning av omröstningen av årets färg ville jag kolla vilka år som en viss färg började tillverkas i en viss form. Går det att göra smidigt?

Till exempel Sand Blue och Year Summery:


Här visas inte kombinationen år och färg. Måste jag kolla varje bit för sig?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

pehter aka ibbe

Citat från: Pekblom skrivet 01 december 2020 kl. 17:11
Part Out.

Tydligen måste jag starta en butik för att kunna se vad delarna i ett det är värt.

Jag har fyra techniclådor jag inte kan bestämma mig för om jag orkar sälja.
Jag blir väldigt trött på människorna jag stött på på blocket och tradera. Och undrar om det är värt jobbet.
Kan någon som har part out funktionen tala om för mig vad bitarna i      och 
Bitarna är i ny skick

Alternativet. Kan man registrera en butik utan att sälja något?

Brickstock löser det åt dig  ;D

Lite grovt used average 6 month sales: 3000, 2000, 3000
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

ColA

Så här ser det ut.

Skulle dock rekommendera att sälja dom som hela set, mycket technic bitar som blir liggandes.

Pekblom

#843
Tack för hjälpen :)

Bitarna är värda mycket mer än satsen.
Fick indikationer om att satsen är värd kanske en tusenlapp. Men bitarna är värda mer än dubbelt.
Technic bitar ligger inte still länge här.

Någon som vill ha en tom låda ;)

Magnus den store

Hur får jag bort brittiska butiker från sökresultatet på BL? Jag har ställt in så att jag endast söker på EU-butiker, men ändå dyker Storbritannien upp. Jag vill inte gärna råka beställa därifrån av misstag, och få den otrevliga överraskningen med 25 % pålagd moms.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

ColA

Citat från: Magnus den store skrivet 04 januari 2021 kl. 21:04
Hur får jag bort brittiska butiker från sökresultatet på BL? Jag har ställt in så att jag endast söker på EU-butiker, men ändå dyker Storbritannien upp. Jag vill inte gärna råka beställa därifrån av misstag, och få den otrevliga överraskningen med 25 % pålagd moms.

Jag tror BL måste ta bort den från EU listan.

Corpset

Snubblade över en diskussion i BrickLink-gruppen på Facebook.

Det var någon som beställt ett gäng bitar i en viss färg, men när hen fick beställningen så var det fel färg. Säljaren erbjöd personen att skicka tillbaka och få rätt färg, trots att hen var säker på att hen skickat rätt.  Köparen svarade säljaren för att säga att hen bara ville informera, men att det var okej, för de kunde ändå bygga det som skulle byggas.

Svar på svar gav rådet att blocka köparen.

Hur gör svenska säljare? Riskerar man att bli blockad om man informerar om att något blivit knasigt? Har haft BrickLink länge, men inte varit superaktiv, så har inte koll på vad praxis är.

ColA

Jag har sålt lite på Bricklink.

Om jag mot förmodan skickat fel bitar så får köparen alltid behålla dom och jag skickar dom rätta bitarna utan kostnad för köparen. Svårare än så är det inte när man säljer något och många köpare skickar också bild på den varan man skickat fel och då brukar polletten ramla ner aha just det, även om jag alltid väljer att tro på köparen.

Några köpare har man blockerat men det handlar om helt andra saker än detta ämne  :P

Clarmo

Citat från: ColA skrivet 18 januari 2021 kl. 13:35
.....
Några köpare har man blockerat men det handlar om helt andra saker än detta ämne  :P
Typ att de är Man utd fans?  :P

andreaseldh

Av de gånger som jag har fått felaktiga bitar är det väl ungefär 50/50 som jag har fått behålla dem jämfört med att säljaren vill att jag skickar tillbaka dem. Alla har olika ekonomiska förutsättningar och för mig personligen som köpare spelar det ingen roll vilket det blir.

Emma

Låter ju helt bissart att blocka köparen för att denne informerar om en felakighet.

Tornet

Citat från: Corpset skrivet 18 januari 2021 kl. 12:04
Hur gör svenska säljare? Riskerar man att bli blockad om man informerar om att något blivit knasigt? Har haft BrickLink länge, men inte varit superaktiv, så har inte koll på vad praxis är.

Är relativt ny som säljare så har inte råkat ut för det ännu, men jag skulle aldrig drömma om att blockera en köpare på grund av det. Snarare tacka dem för att de uppmärksammade felet, om möjligt skicka korrekta bitar och ev kompensera på något sätt. Typ en 10% rabattkupong eller så.
Om det rörde sig om bitar för hundratals kronor hade jag nog också skickat frankerat returemballage och bett dem returnera bitarna.

andreaseldh

Just nu visas inga bilder på BrickLink. Är det ett allmänt fel, eller har jag bara råkat komma åt någon konstig inställning på min dator?

NiLi87

Citat från: andreaseldh skrivet 05 februari 2021 kl. 19:04
Just nu visas inga bilder på BrickLink. Är det ett allmänt fel, eller har jag bara råkat komma åt någon konstig inställning på min dator?

Tror alla har problem. Hela BLs forum är fullt med felrapporter...

Tornet

Fick detta från Support (gällande andra problem), så de verkar ha databastrassel:

There's been a few other users reporting accessibility issues recently. The database engineers are aware of the issue and are working to get the affected server(s) restarted.

In the meantime you can check out Admin_Russell's forum post for updates on the situation:
Site Performance Issues - Feb 5, 2021

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.