Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

BL order från USA

Startat av NIN777, 21 oktober 2011 kl. 13:10

Föregående ämne - Nästa ämne

NIN777

Hej

Är lite sugen på att beställa en 7181 från USA på Bricklink och undrar om någon har erfarenhet från lite dyrare transaktioner från USA. Hur villiga brukar säljarna vara på att skriva ner värdet på varan för att vi i Sverige ska slippa/ev. undvika tull?  

Ras 74

Det är väldigt olika är min erfarenhet.
Det de kan säga är att då får du ta smällen själv om något skulle hända.
Eller så totalvägrar de, eller så är det inget problem alls  :D

Hoppas att det hjälper dig något. Men skicka ett PM till den säljare du tänker köpa av och hör vad
hen säger.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Tobbe Arnesson

Förutom rent lagliga och moraliska aspekter riskerar du ersättning om något händer med paketet, om säljaren skulle vara villig.

Värde under 500,- och deklarerat som gåva så ska det inte vara någon tull+moms, men de brukar vara rätt bra på att genomskåda värden - har jag hört.
Blogg: Robotkampen

mordatre

Det där med gåva är väl bortplockat nu. Och då jag har åkt fast i tullen har det räckt att komma över 200:-.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Tobbe Arnesson

Citat från: mordatre skrivet 21 oktober 2011 kl. 15:54
Det där med gåva är väl bortplockat nu. Och då jag har åkt fast i tullen har det räckt att komma över 200:-.

Nejdå, men det måste deklareras som gåva av avsändaren:

Citat från: tullverket.seFör att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:

   * det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
   * försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

http://tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafranutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html
Blogg: Robotkampen

lindyhep

Och står det inte gåva så finns det ingen nedre gräns. Du kan åka på tull och moms för en vara där värdet står som 10 kronor. Rent praktiskt så tillämpas det väl kanske inte så ofta dock. Och det ryktas att det kan skilja hur stor risk det är att åka på tull beroende på vilket fraktbolag det är som är inblandat eftersom den "tjänsten" ;) är utlagd från tullen till fraktbolagen.

Superkalle

Jag har beställt grejer från USA hur många gånger som helst. Värden från allt från 20 kr till 600 spänn - mest bitar dock i ärlighetens namn. Har bara åkt på tull o moms en gång. De flesta gånger hamnar småpaket med LEGO under tullens "radar". De orkar inte bry sig, och det tycker jag är helt rätt. Spelar ju ingen roll för svensk ekonomi om det slinker igenom några Lego-bitar :) Nä, satsa på att söka efter knark och Megablocks.

Skrytsson

Jag har lagt 228 orders på BL, en stor majoritet av dem från USA. Har åkt på tull en gång, då skickades försändelsen - mot min vilja - med express.

Skafte

Intressant det ni skriver. Jag har i princip slutat beställa från USA, då det i nästan alltid tillkommer tull och postens avgifter. Åtminstone hälften av beställningarna från USA, i alla fall.

Sirre

Citat från: Skafte skrivet 21 oktober 2011 kl. 18:10
Intressant det ni skriver. Jag har i princip slutat beställa från USA, då det i nästan alltid tillkommer tull och postens avgifter. Åtminstone hälften av beställningarna från USA, i alla fall.

Samma här. :-\ Fast man kanske har haft otur...

Skrytsson

Citat från: Skafte skrivet 21 oktober 2011 kl. 18:10
Intressant det ni skriver. Jag har i princip slutat beställa från USA, då det i nästan alltid tillkommer tull och postens avgifter. Åtminstone hälften av beställningarna från USA, i alla fall.

Även vid köp av bara bitar? Hur stora beställningar?

Jag har nog gjort 15-20 order från USA på belopp mellan 110-160 USD. (Aldrig högre än 160, dock).

Jag köper aldrig set från amerikanska butiker.

Skafte

Citat från: Skrytsson skrivet 21 oktober 2011 kl. 19:15
Även vid köp av bara bitar? Hur stora beställningar?

Japp, bara bitar. De enda ordrar jag har kvar att titta på var runt 100 dollrar styck, och de blev båda tullade och belagda med "postens avgifter".

Någon som vet vad "postens avgifter" innebär? De dyker bara upp när tullen har varit och krafsat, så det känns som att posten tar ut en avgift för att leverera paketet till och från tullen, typ. Lite märkligt att mottagaren - som ju redan betalt portot - skall betala för att posten i ens eget land delar ut.

lindyhep

Som jag har förstått det så är postens avgift den avgift de lägger på för att de gör tullens jobb typ. Dvs. tullen lejer ut arbetet att avgöra om tull skall tillkomma och det är också detta som gör att det kan skilja beroende på vilket fraktföretag det är hur benägna de är att göra denna uppgift.

NIN777

Tack för alla svar!

Konsensus av era svar måste bli att det är lite av slumpen som avgör om man måste betala tull och moms på order från USA via BL. Tyvärr är inte min beställning lösa bitar utan ett helt set inkl. box vilket kanske ökar risken att tullen tittat på paketet och förstår värdet av försändelsen.  Har lite att fundera på innan jag skickar iväg min beställningen  :)

/NIN777

Pekblom

Jag beställer inge set från USA efter som jag nästan alltid åkt på tull oavsett hur jag burit mig åt. Jag gjorde ett överslag på minna verkliga snitt priser jag betalat och konstaterade att jag förlorade på att beställa från USA gentemot att betala lite mer inom EU men få det jag beställt till överenskommet pris.
Däremot går beställningar av bitar igenom, men det är sällan höga belopp.
Jag har en teori om att tullen käner igen min adress. Eftersom jag först tullades ett av fyra men på slutet alla.

PS. tänk på vad ni skriver.
1. Tull och MOMS bedrägeri är straffbart.
2. Tullen och skatte myndigheterna är inte på något sätt efter sin tid. De har robotar som kammar igenom internet efter sådana här trådar. När de nu inser att smuggling av LEGO är omfattande tack vara kanske just den här tråden vidtar de förstås åtgärder för att stävja brottslighet och få in sina pengar.
Ds.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.