Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Swebricks egen flickr grupp

Startat av sweMezza, 19 september 2011 kl. 19:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

#60
Citat från: de Gothia skrivet 26 september 2011 kl. 11:48
Citat från: Skrytsson skrivet 25 september 2011 kl. 13:26
Citat från: de Gothia skrivet 25 september 2011 kl. 13:22
Hur svarar man på folks kommentarer i bilden? :)

Markera en yta på bilden genom att hålla inne musknappen, därefter får du upp ett litet vitt fält som är skrivbart.

*tar på mig dumstruten*

när jag trycker på kommentaren i bilden blir fältet grönt och jag får upp kommentaren samt tre alternativ. "Save, cancel eller delete". det är väl inte där jag ska skriva?

Skrytsson menar att om du någonstans på bilden klickar och dra musen så du får en rektangel på bilden. Släpp musknappen och så ska du får möjlighet att göra en "note".

Sen kan du också i Action-meny (finns ovanför bilden) välja "Add a note". Kanske lättare :)

de Gothia


Larry Lars

#62
Några saker jag gillar med hur Flickr fungerar.

- Bildens identitet är helt frikopplat från dess namn. Varje bild får ett kryptiskt namn på fil-nivå och sedan väljer du vilken titel som skall visas utåt. Det gör att du kan byta namn på bilderna så ofta du vill. Du kan också låta flera bilder ha samma titel tills du kommit på något bättre.

- Varje bild kan knytas till flera olika set (mappar). Dessa kan sedan knytas till flera olika Collections.
(För att kunna ha fler än tre mappar behöver du ha Pro-konto) Det mesta med dessa mappar kan sedan lätt redigeras. Du kan t.ex. byta ordning och välja vilken bild som skall vara mappens "thumbnail".

- Du har tillgång till enklare bildbehandling (Picnik). Ofta ser du först när bilden laddats upp att den sticker ut i t.ex. färgton gentemot de andra bilderna i en serie. Med gratiskontot blir det en ny bild medan "Pro" låter dej spara över den gamla så att den behåller ev. kommentarer och liknande.

(Har du friversionen kan det därför vara ett tips vara att ladda upp bilderna som "privata" och sedan göra dem publika efter att du gett dem namn, beskrivningar och kollat att allt ser bra ut.)

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Skrytsson

En ganska rolig funktion med Flickr är att man väldigt enkelt kan få reda på andra medlemmars kamerautrustning.

Då man har klickat upp en bild kan man till höger i bild, nedanför fotoinnehavarens profilnamn, se en rad där det står "This photo was taken on nn using a xx zz"

På så sätt kan vi t ex få reda på att

de Gothia använder
Canon EOS 500D


Selander använder
Nikon D90


Skafte använder
Konica Minolta Dynax 5D


Skrytsson använder
Samsung S760 (  :( )


Klickar man sedan på kameramodell-texten kommer man till en sida där man får väldigt detaljerad teknisk information: bändaröppning, slutartid etc etc.

de Gothia

kul grej skrytsson! :)

jag måste dock säga att det inte märks att du använder en kompaktkamera! dina bilder är riktigt bra ändå!

insurrection

appropå cred-tråden: hur gör man för att länka folk man vill visa att man inspirerats av. Som t.ex. Larry Lars gör här: http://www.flickr.com/photos/28192677@N06/4815107516/in/set-72157622939888414 med McLane?

Larry Lars

#66
Citat från: insurrection skrivet 03 oktober 2011 kl. 14:17
appropå cred-tråden: hur gör man för att länka folk man vill visa att man inspirerats av. Som t.ex. Larry Lars gör här: http://www.flickr.com/photos/28192677@N06/4815107516/in/set-72157622939888414 med McLane?

Att få fina klickbara ord som länkar i beskrivningen är kanske lite överkurs, men inte speciellt svårt egentligen.
Börja med att Klistra in en kopierad webbadress i beskrivningsfältet och tryck på "spara". Den länken är då klickbar så som du skrivit den. Trycker du nu på "redigera" så ser du att länken omvandlats till en kod-snutt som börjar med länk och sedan bestämmer namnet på länken. I den senare delen kan du då välja att skriva "klicka här" eller "MacLane" eller vad som passar för tillfället. Sedan fyller du på med text före och efter länken.



I exemplet nedan har jag bytt < > mot { } för att koden skall synas som text här.

Thanks to {a href="http://www.flickr.com/photos/27826007@N05/sets/72157623336762161/"}MacLane{/a} for coming up with the CubeDude and inviting others to play along.



Det är ju att fixa lite med HTML, men på en nivå som det kan var bra att kunna lite av. Testa först med en länk du inte byter namn på. Själva länken hittar du lätt under "share" på varje bildsida. Att kopiera ur webb-läsarens adressfält funkar också.

Samma procedur kan också användas om du vill ha en länk i en notisruta på själva bilden.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

de Gothia

taggar ni era foton? blir det mer folk som tittar då?

Myko

Jag brukar bara tagga med några få ord, har inte tillräcklig fantasi och tålamod för att komma på många tags.

Lägg till de bästa fotona i några grupper så får du många extra views, LEGO, Classic-Castle, Eurobricks med fler.

Teabox

Citat från: de Gothia skrivet 06 oktober 2011 kl. 07:36
taggar ni era foton? blir det mer folk som tittar då?

Ja, men jag tror inte jag fått någon värst trafik till bilderna via dem. De första bilderna jag lade upp, lade jag aldrig till i några grupper och de har märkbart mindre trafik än de jag lagt till i grupper.

de Gothia


Larry Lars

#71
Citat från: de Gothia skrivet 06 oktober 2011 kl. 07:36
taggar ni era foton? blir det mer folk som tittar då?

Eftersom Flickr innehåller alla sorts bilder så brukar jag tagga med "Lego" och sedan sådant som "Star Wars", "Snowspeeder" och "Ellen Ripley". Helt enkelt filmtitlar, karaktärer och namn och beteckning på fordon som någon kan tänkas söka på.

Mest trafik från dag till dag får man genom att vara med i grupper, men den dag någon vill få en överblick vad som finns när det gäller något speciellt kan det ju vara kul att vara med i det sökresultatet.

Flitigt taggandet gör nog också att man kan dyka upp i en vanlig Google-sökning.
Gissar att det var så ett av mina byggen dök upp i denna trevliga video på en Amerikansk humorsajt. :)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Nextuz

Citat från: Larry Lars skrivet 07 oktober 2011 kl. 22:56
Citat från: de Gothia skrivet 06 oktober 2011 kl. 07:36
taggar ni era foton? blir det mer folk som tittar då?

Eftersom Flickr innehåller alla sorts bilder så brukar jag tagga med "Lego" och sedan sådant som "Star Wars", "Snowspeeder" och "Ellen Ripley". Helt enkelt filmtitlar, karaktärer och namn och beteckning på fordon som någon kan tänkas söka på.

Mest trafik från dag till dag får man genom att vara med i grupper, men den dag någon vill få en överblick vad som finns när det gäller något speciellt kan det ju vara kul att vara med i det sökresultatet.

Flitigt taggandet gör nog också att man kan dyka upp i en vanlig Google-sökning.
Gissar att det var så ett av mina byggen dök upp i denna trevliga video på en Amerikansk humorsajt. :)

Vart vart vart?.. minuter o sekunder? =)

Teabox

Citat från: Nextuz skrivet 08 oktober 2011 kl. 01:01
Vart vart vart?.. minuter o sekunder? =)

Ca 2:29 in i filmen ser vi en Cubedude :)


CubeDude vignette - Reebo and Snootles by Larry Lars, on Flickr

Frågade de om tillåtelse innan de använde sig av bilden? Om inte, hur fick du reda på att den användes?

Larry Lars

#74
Citat från: teabox skrivet 08 oktober 2011 kl. 10:09
Frågade de om tillåtelse innan de använde sig av bilden? Om inte, hur fick du reda på att den användes?

De har inte varit i kontakt med mej. Tittar du bland kommentarerna till bilden ser du att jag blivit tipsad där.

När det gäller att få bästa Flickr-trafik på sina bilder kan man ju testa olika varianter och sedan hålla koll på en viss bild i rankingen under rubriken "Popular" i sin Photostream.

Mer avancerad statistik får man tillgång till som PRO-user, men jag tycker den enklare varianten är riktigt trevlig att använda.

För att dra ytterligare uppmärksamhet till sina bilder, finns ett bra sätt som kan vara lätt att glömma bort.
Det jag tänker på är att verkligen  vara flitig med att ge kommentarer till andra. Ofta kollar man ju upp den som kommenterar, för att se om det är någon att hålla koll på i framtiden.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.