Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Swebricks egen flickr grupp

Startat av sweMezza, 19 september 2011 kl. 19:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Ozp

Jag har 5000 bilder. Det jag använder mest är like-funktionen  för att spara bilder som jag vill kunna hitta igen. Det går också att hitta nya byggare genom andras favoriter. Går detta att göra på Instagram?

andli

Du kan se vem som följer vem på insta (och vem som är följd av vem)

Flickr är väl precis lika öppet? Men färre användare så man inte riskerar att bli avslöjad för grannen?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Magnus den store

Är inte det här en återgång? Jag har för mig att det fanns någon form av begränsning för några år sedan.

Tror att Flickr redan tappar gentemot Instagram. Jag gillar inte Instagram. Det är så små bilder.

Är det Instagram som kör med kvadratiska bilder?
Har Instagram grupper som Flickr har?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Ozp

Citat från: andli skrivet 01 november 2018 kl. 19:52
Du kan se vem som följer vem på insta (och vem som är följd av vem)

Flickr är väl precis lika öppet? Men färre användare så man inte riskerar att bli avslöjad för grannen?

Men kan jag se vilka bilder som jag har favoriserat och kan jag se vilka bilder andra har favoriserat?

andli

Instagram har inga grupper, eller skapa din egna hashtag så blir det ju en "grupp", men du kan bara kommentera enskilda bilder.

Jag trodde man kunde se vad någon gillat, men hittar det inte nu....

Förutom sitt egna flöde finns ett flöde som nån smart AI sätter ihop av vad du troligen vill se :)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Ozp

Kan man ens se vad man själv har gillat?

Vibora

Man kan spara bilder och skapa samlingar på Instagram. Vet inte om det går att se gillade bilder.

Magnus den store

Citat från: andli skrivet 01 november 2018 kl. 20:08
Instagram har inga grupper, eller skapa din egna hashtag så blir det ju en "grupp", men du kan bara kommentera enskilda bilder.

Om jag skapar en haschtag kan jag då göra den exklusiv för Lego? Om inte, räcker det med att Starbucks lanserar sitt nya kaffe, som råkar heta likadant, så är den haschtagen förstörd av 10 000 hipsters.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Ozp

Citat från: Vibora skrivet 01 november 2018 kl. 20:23
Man kan spara bilder och skapa samlingar på Instagram. Vet inte om det går att se gillade bilder.

Det var ju faktiskt bättre än Flickr. Då kan man gilla utan att spara. Men kan man se vad andra har sparat?

Eigenbrötler

Citat från: Ozp skrivet 01 november 2018 kl. 20:12
Kan man ens se vad man själv har gillat?


Klickordning:
Instagram
Profil
"tre streck i övre högra hörnet"
Inställningar
inlägg som du gillar



Enkelt och lätthittat  ;)
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

o0ger

Åh nej, det låter som att ni är på väg bort :(
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

pehter aka ibbe

Citat från: o0ger skrivet 01 november 2018 kl. 22:26
Åh nej, det låter som att ni är på väg bort :(

Ser inte Instagram som ett alternativ till Flickr.
Personligen tycker jag att Instagram har vissa begränsningar som gör att användningen för mig stannar vid att den används främst som en släktchatt.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

drdoddo

Citat från: o0ger skrivet 01 november 2018 kl. 19:36
ouf... okej, vad händer nu?

"Today we are announcing updates to Flickr's Pro and Free account offerings.

Flickr Pro is better than ever. For only $49.99 per year, get unlimited storage, ad-free browsing, advanced stats, an unmatched community, and more.

Free accounts will soon be limited to 1,000 photos or videos. Flickr isn't Flickr without the contributions and participation of our free members, and we remain committed to a vibrant free offering.

If you are a free member with more than 1,000 photos or videos, you will have ample time to upgrade to Pro (for 30% off your first year) or download your photos and videos.* Read more about this decision.


Jag har PRO-konto sedan några år tillbaka så kag drabbas inte, men det är ju många som har gratiskonto. 1000 bilder är ganska mycket, men för eller senare når man ju gränsen.

Jag är rädd för att detta kommer få många AFOLs att lämna Flickr till förmån för tex Instagram. Jag har sett att många har Afols har Instagram-konton och att de har otroligt många följare, men Flickr har alltid varit det community där jag känner att jag får mest feedback och störst utbyte med andra AFOLs. Instagram är så ... öppet.. för alla, liksom. Det är inte bara AFOLs som hänger där.
Ingen höjdare då risken är precis som du säger att många AFOLs kanske packar ihop och drar. Tycker Flickr är överlägset IG, etc just pga sökbarheten när man letar inspiration, mm. Och grupper för div tävlingar. På just IG försvinner ju allt inom 5 min om man inte har typ 10-20.000 följare och därmed alltid ligger kvar en stund på topplistorna...får väl överväga ett pro-konto framöver men d känns lite surt. Har f n typ 500 bilder då jag rensade lite gammalt skräp där tidigare (typ 14 olika vinklar på samma bygge) så jag köpte väl mig en del tid i alla fall.

Kwagge

Funderar också på att skaffa ett PRO konto...

Gillar med Flickr

Betweenbrickwalls

Jag tycker att Instagram och Flickr kompletterar varandra. Flickr är toppen för hantering av bilder i och med albumfunktionen och bevarandet av originalstorleken. Grupperna är ju också bra för kontakt med andra AFOLs. Instagram är dock mycket bättre när det gäller att nå ut till alla målgrupper och det blir lite mer prestigelöst. Personligen känner jag mig mer hemma på Instagram men det är kanske för att jag inte har koll på alla Flickr-funktioner.
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.