Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Volvo PV 544, 1962 års modell (ungefär)

Startat av AndersI, 14 augusti 2011 kl. 21:33

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

94.3, hmm, det är faktiskt större än de 81.6 jag har i Super Car. Men med ett pris på minst 40:- styck för fälg+däck är de inget för mig...

Hittade förresten en sida med hjul-jämförelser, men de nyaste finns inte med:
http://isodomos.com/Visual-Parts-Helper/Lego-Wheel.html

Myko

Du kan ju alltid bygga hjul med bricks istället...

Tobbe Arnesson

Det finns någon traktorbyggare som har kommit på ett sätt att göra diametern större. Han tar ett brett däck och pressar ihop det mellan två stora "radartallrikar". Fast det blir inte direkt bilmässig profil...
Blogg: Robotkampen

AndersI

Jag har gjort något åt det hållet för att få 'riktigare' hjul på en bil - först krängt på smala, hårda däck på fälgen, och sedan det mjuka lågprofilsdäcket över det. Gav ett hjul med betydligt mer 'riktighetskänsla'.


AndersI

#154
Jaha, då har man gett sig ut på nästa resa då... Undrar var det här ska sluta?

Man tager ett st. , förlänger chassit (och hjulbas), byter ut växellådan, skippar styrning på bakaxeln  och stoppar in en elmotor (där motorn ska vara). Måntro det kan bli en PV av det här också, även om PV aldrig hade individuell hjulupphängning bak...

Silence101

Citat från: AndersI skrivet 14 april 2012 kl. 23:41
Jaha, då har man gett sig ut på nästa resa då... Undrar var det här ska sluta?

Man tager ett st. , förlänger chassit (och hjulbas), byter ut växellådan, skippar styrning på bakaxeln  och stoppar in en elmotor (där motorn ska vara). Måntro det kan bli en PV av det här också, även om PV aldrig hade individuell hjulupphängning bak...
En P1800 !!!   :P
Jag håller tummarna   ;D
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

AndersI

Nja, det blir nog inte en P1800 - har aldrig haft en sån...


Tobbe Arnesson

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 11 april 2012 kl. 16:10
Det finns någon traktorbyggare som har kommit på ett sätt att göra diametern större. Han tar ett brett däck och pressar ihop det mellan två stora "radartallrikar". Fast det blir inte direkt bilmässig profil...

iipsa var det, se här: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=498084

Går man upp en nivå så finns det lite andra däckvarianter han gjort.
Blogg: Robotkampen

AndersI

WIP:en går vidare...
(WIP: Work In Progress, borde kanske heta APG: Arbete På Gång på svenska?)

AndersI

Citat från: AndersI skrivet 14 april 2012 kl. 23:41
Jaha, då har man gett sig ut på nästa resa då... Undrar var det här ska sluta?

Den slutade i isärplockningshögen - det var inget roligt längre (alternativt: jag är inte så där vidare värst på att designa Technic-modeller).

-DoNe-

Jag har svårt att se varför du inte är nöjd, den är ju helgrym!

AndersI

Men som du ser på bilden har jag svårt att lämna kloss-byggandet bakom mig, och få till en Technic-lösning.  Det blev liksom bara samma bygge som tidigare, fast med Technic-bitar, därav 'inget roligt längre'.

Jag kommer säkert att ta upp den här idén igen, men ingen vet när :)

Tobbe Arnesson

Försök bygga ett fungerande chassi med växellåda etc., kanske med motor. När/om du är nöjd bygger du en kaross av vanliga klossar.

Karosser av Technicklossar blir inte snyggt...
Blogg: Robotkampen

AndersI

#163
Bilen på bilden ovan har elmotor, fyrväxlad låda (ingen back) och styrning kopplad till ratten. Tyvärr är den redan i avbildat stadium för tung för motorn, så det enda man kunde göra med den var hissa upp bakhjulen och snurra i luften. Styrkan i fjädringen motsvarar inte tyngden heller, utan jag fick sätta flera små stötdämpare för att hålla den uppe (stora stötdämparen var för stor). Det är svårt att skala storlek när fysiken är oförändrad...

Den idén får vila tills jag har skaffat PF-grejer och sändare/mottagare.

Den (stora) bit-byggda står kvar i hyllan, den river jag inte i första taget.

Nextuz

Det finns samma modell av stöddämpare med hårdare fjädrar.

95292c01 2909c02
Vill det sig illa så kan man alltid stoppa på dessa 48912c01 :P

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.