Forum > Egna Byggen / MOC:s

Info kring att lägga upp bilder LÄS MIG!!

(1/12) > >>

mechamike:
Vi skulle uppskatta om bilder som visas i inlägg (inbäddade) är max 800 pixels breda (helst 750).
På så sätt blir sidan mer lättläst för alla och inte lika tungladdad.

Har man en bild som ligger på gränsen kan man använda sig av width=750 efter img parametern men det skall användas sparsamt då det inte påverkar datamängden utan endast hur bilden visas.

Bilder som bifogas bör även dessa begränsas till att inte överskrida 1024 pixlar.

Här kan ni ändra storlek på er bild: http://www.resize-photos.com/

Mvh Swebrick Moderator Team

Gordonblixt:

--- Citat från: Gideon skrivet 15 juni 2011 kl. 21:12 ---Jag har lagt upp bilderna på flickr för att kunna visa dem i annan storlek, men hur infogar jag bilder därifrån i mitt inlägg?

--- Slut citat ---
Så här gör man.

Öppna bilden på flickr.

Tryck på 'Share' knappen precis ovanför bilden.

Kopiera html koden.

Läg in den som en vanlig bild på sweBrick.

Sen måste du radera en bit av koden så att det ser ut så här:
http://farm6.static.flickr.com/5066/5672451811_d6ee71d0f5.jpg

Sen är det bara att lägga upp inlägget.

Hoppas det här hjälper.

Gideon:
Tack för hjälpen!
La in bilderna som i mediumstorlek (640x480) därifrån nu istället och tog bort den extra länken (om det var det du menade). Hoppas det är ett lagom format.
Det var ju marginellt mer jobb än att bara bifoga dem men utan trasslet med att ändra storlek innan man laddar upp dem :)

Gordonblixt:
Jepp det var så jag menade.
Glad att kunna vara till hjälp. :)

Pekblom:
Nästan alla kanske vet det redan? Men ett bra sätt att minska storleken på en bild-fil (t.ex. jpg-fil) utan att minska storleken på bilden som visas. Är att öppna den med paint och spara den som 24bitars bitmapp. Sen spara den igen som jpg-fil. Vips är filen mindre än hälften så stor men bilden är lika stor.
Vad som hänt är att en massa information som inte behövs för att bara visa bilden inte längre finns kvar. All Exif info är borta så som när bilden togs vilken kamera vilken bländare och så vidare. Även den inbakade lilla kopian på bilden i obehandlat skick är borta vilket inte heller behövs för att bara visa bilden.
En liten fil går snabbare att få fram på datorn och blir roligare att se därför.
Rör det sig om en enstaka bild så spelar det ingen roll men om man vill visa ett imponerande bygge med 10-15 bilder börjar det spela roll.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion